Borja papa (1996) I I El vint-i-sis d’agost de l’any del Senyor mil quatre-cents
noranta-dos em van coronar papa, era un dia de molta calor, com si el cel
hagués volgut també en això afegir-me a la llista dels quatre successors del
meu oncle Calixt, que tots van ser coronats en un d’aquests dies de gran calda
de Roma, volia dir que cinc pontífexs seguits havien deixat la vida i el regne
per no haver resistit un estiu més de calor enganxosa i de mal aire, qui sap si
jo seré el sisè que tampoc no arribarà a un altre setembre, a mig matí vingué
el cubiculari a despertar-me, Santedat, és l’hora, Santedat, i em va trobar en
camisa i sense tapar amb el llençol, però un papa en camisa és un papa,
Santedat, feia quinze dies que em deien Vostra Beatitud, Santíssim Pare, tots
excepte el meu cosí Francesc. Sa Santedat s’hauria estimat més ser coronat un
dia d’aire clar d’hivern, o millor encara un matí de primavera tèbia, però no
es pot triar el millor temps de l’any per accedir al papat, i més valia gran
calor que gran fred, pensant en el poble de Roma i en la llarga cavalcada, i
millor sol que no pluja. Un papa en camisa, assegut en la cadira de forat redó,
també és papa, i quan el barber li passa i repassa la navalla pel bescoll i per
les galtes, també, és un papa calb ben afaitat, si el seu cap és coronat amb la
tiara queda coronat per sempre, i si seu en la càtedra de Sant Pere ja serà
fins a la mort la seua cadira, pel temps que Déu, no els homes, li vulguen
atorgar de corona i de vida, havia dormit poc aquella nit, repassant amb el
cerimonier Burkhard els detalls del programa litúrgic i comprovant amb el
governador de la ciutat els preparatius fets en places i carrers, estudiant la
disposició de les tropes amb el capità de la guàrdia i revisant els comptes de
despeses amb el cardenal camarlenc, ja sabia prou que no pot ser bon príncep
qui des dels primers dies no fa sentir sense ni un error ni un mal pas la
majestat dels seus actes, ni pot ser bon pastor qui no té un ull posat en els
gossos de guarda i l’altre en l’amor i el temor de les ovelles. Un cambrer em
va portar el desdejuni que més m’agrada en aquell temps de l’any, figues
napolitanes, pa blanc, formatge fresc de búfala i vi transparent dels castells
romans, però aquell dia era jo l’oficiant de la missa i no era bo començar el
pontificat concedint-me a mi mateix dispensa del dejuni canònic, qui sap el
cambrer després quines notícies podia anar escampant, emporta-t’ho, fill, ja
faré un mos més tard, li diguí, si puc i si em deixen, vaig mirar per la finestra,
abans d’acabar de vestir-me, la confusió de pols i de sol com una boira seca
sobre l’esplanada del palau, i entre la pols una inundació de robes de tots els
colors, púrpura i violeta, or i plata, blanc i blau, tota la cort arremolinada
que esperava l’aparició del seu monarca nou, els alabarders genovesos del
capità Domenico Doria, amb cuirassa i casc llampeguejant al sol, intentaven
formar en doble línia per obrir carrer entre la multitud. A l’hora undècima
d’aquell diumenge de gran llum arribà per fi el seguici dels cardenals a la
porta del palau apostòlic i em vingueren a buscar en nom dels mateixos que dues
setmanes abans m’havien fet papa, per fi també, a l’hora zenital de la meua
vida, seixanta anys, seixanta-un, quan diu Aristòtil que l’home assoleix la
culminació de les seues facultats, i era el segon pontífex de llinatge no
italià elegit a Roma des que la seu papal tornà d’Avinyó, coronar ací en menys
de mig segle dos papes estrangers i no solament estrangers sinó del mateix nom
i família era cosa que no es trobava igual en el Liber Vitae Christi ac Omnium
Pontificum del meu vell enemic el bibliotecari Platina, lloat siga Déu que així
ho ha disposat, el primer papa Borja no va tenir temps per deixar senyal
memorable del seu pas per l’església romana, però el segon sí que en deixarà i,
que el Senyor em perdone, no és un mal pensament imaginar que podria
haver-n’hi algun dia un tercer encara o, si papa no pot ser, rei o príncep
d’Itàlia, en aquests temps de tantes alteracions i novetats res no és
impossible per a qui ho desitja amb voluntat i amb prou força. II Davant de la processó pels patis del palau
anaven sis lacais amb túniques de seda i bastons com canyes de plata en les
mans, per obrir pas, seguits dels magistrats de la ciutat amb gramalles
llistades de púrpura com les dels senadors antics, dels bisbes amb mitra i capa
blanca; i del sagrat col·legi dels cardenals, els cardenals diaques amb
dalmàtica, els cardenals preveres amb casulla i els cardenals bisbes amb capa
pluvial d’or, i l’últim jo, Alexandre VI Pontífex Màxim, entre quatre diaques
que em guardaven com els levites d’Israel guarden l’arca de l’aliança, darrere
del protonotari que portava sobre un coixí la tiara de la coronació, seguia la
infinita milícia dels auditors, notaris, abreviadors i clergues de la cúria, el
nombre dels quals és tan gran que els uns als altres no es deixaven trepitjar
la terra. A l’atri de Sant Pere vaig seure un moment en una estrada de tres
graons per rebre el besapeu dels canonges, beseu beseu, pensava, mentre podré
seure en alt o estar dret tots vindreu a besar-me el peu fins que se’m gaste la
seda de la sabatilla brodada com es gasta de tantes boques el bronze del peu de
l’apòstol Pere a la basílica, el peu, no la mà com es besa a un bisbe o a un
rei, com aquells canonges hauria volgut veure davant de mi dos o tres sobirans
que jo sé, després em van acompanyar amb ciris encesos a la capella de Sant
Andreu a rebre l’homenatge dels cardenals davant del cap de l’apòstol que jo
mateix havia rebut a Roma trenta anys abans de mans del dèspota de Morea
escapat dels turcs i l’havia portat en triomf en un reliquiari d’or pels
carrers de la ciutat fins aquest mateix altar, perquè el pobre Pius II, de
santa memòria, tenia els peus inflats de gota, va ser un dia de gran festa, els
romans pensaven que el cap d’un apòstol tan gran i cosí del nostre Senyor seria
penyora també de grans ventures, o almenys un atractiu nou que faria créixer
encara més l’afluència de pelegrins, que ha estat de tots temps la primera
indústria d’aquesta ciutat, vaig pujar els graons de l’altar, em vaig
instal·lar en la càtedra daurada i un a un els cardenals m’abraçaven en senyal
de caritat i em besaven la vora de la capa en senyal d’obediència, i qui fins
uns dies abans havia estat el seu igual en dignitat sabia exactament, quan cada
un s’agenollava amb calculada lentitud, quin cuc rosegava cada cor, què esperaven
del nou papa, què en temien, i quants haurien volgut ja aquell mateix dia
veure’l cremar en l’infern com l’estopa que mentrestant el cerimonier encenia
en la punta d’una canya i recitava tres vegades Sancte Pater sic transit
gloria mundi, paraules de l’esclau que acompanyava els generals vencedors en el
triomf per la Via Sacra, paraules miserables, així passa la glòria del món,
vanes són totes les coses mortals i totes tenen un final segur en la cendra, el
mestre de cerimònies les escandia amb més tanta convicció en la veu i amb
tantes ganes que foren veritat com més aviat possible que se li podia veure en
la cara el gust de dir-les, Burkhard ha estat sempre un home ple de bilis i de
malignitat, però no he trobat ningú que domine com ell la litúrgia amb
l’obstinada precisió dels germànics, hem hagut de ser pacients. Jo acceptava
amb la mateixa cara benigna l’homenatge i l’avís, la gloria mundi i el
recordatori de com és de fugaç, sic transit, si se’n va, però, és perquè abans
ha vingut i ha estat meua, i amb la mateixa cara paternal rebia l’abraçada dels
indiferents, la dels envejosos i la dels simples aprofitats, i també la dels
qui amb certesa no tardarien a ser traïdors, d’amics sabia que allà ja no en
tenia cap, això és ser papa. III Tretze
esquadres d’homes de tropa m’esperaven formades a la plaça, amb les llances en
alt i cuirasses de pell de búfal ben lluents i greixades, menys de dos mil
homes suant al sol, i això era tot l’exèrcit de l’església, no n’hi havia més,
prou per fer una bona escorta al nou papa el dia que el coronaven, però de què
servirien si algun dia havien d’entrar en batalla, poca glòria tindria en
aquest món, i més fugaç que el foc de l’estopa, si havia d’esperar-la d’aquella
tropa insegura, bruta i mal pagada, i menys si l’exèrcit i l’honor d’un papa
Borja estaven en mans del capità general Niccolò Orsini, però encara no havia
començat el meu regnat, ja tindria temps. Em van coronar amb la tiara dels tres
regnes al capdamunt de l’escalinata de Sant Pere, davant de la plaça plena de
gom a gom, i els cardenals i els barons romans van fer de públic de preferència
en dos cadafals entapissats, a banda i banda del replà, asseguts pel seu ordre
i jerarquia, per fi eren ells espectadors i jo protagonista, els cardenals
simples acòlits i jo summe sacerdot, allà els barons i ací el seu sobirà i
senyor, ells Orsini Colonna Conti Massimi Savelli Caetani i jo Borja. Les armes
de foc de l’església eren encara molt poques i antigues, però mentre jo rebia
la corona van disparar tantes salves d’artilleria i de tan a prop que durant la
cerimònia no se sentia més música que l’estrèpit dels trons i em van coronar
cobert per una nuvolada de pólvora i de fum, ja que m’havien exaltat com a
Júpiter en versos més llagoters que inspirats, Scit venisse suum patria grata
Iovem, que contemplaren ara el seu Zeus senyor suprem coronat entre trons i
amagat pels núvols de l’Olimp, aquests ratolins de cúria són ben generosos a
l’hora d’escriure adulacions llatines i em van omplir la ciutat d’escrits que
gairebé em feien vergonya només de llegir-los, pare de la pau, invictíssim,
digne de tastar eternament l’ambrosia i el nèctar, digne de les violes i les
roses, més alt que Cèsar el gran és aquest Alexandre, aquell només era un home
i aquest és un déu, pare de l’abundància i de la pau, què us diré, en cada arc
de triomf i en cada portal de palau hi havia un gran cartell amb un dístic en
lletres d’or sobre blau, o amb un poema sencer: Que les places acumulen alegria
amb el testimoniatge de les flames, a l’invicte Zeus cançons flautes i el més
alt honor, jo no he estat mai un gran entès en poesia, però sé que eren versos
molt roïns, de tots els escrits un el vaig llegir amb gust diferent, només un:
Prisca novis cedant, rerum nunc aureus ordo est, no l’he oblidat en tots
aquests anys del meu pontificat que han conegut tantes mutacions de vides i
fortunes, que el temps antic deixe pas al nou, d’or és ara l’ordre de les
coses, era una adulació banal, com les altres, però almenys contenia una idea
que m’agrada pensar. També era una bona idea, però meua, començar a regnar
entre descàrregues d’artilleria i trompetes i pifres militars, això ho vaig
posar jo mateix en el programa, perquè els reis són coronats amb una sola
corona i la tiara del papa en porta tres, la més alta de les quals representa
el regne espiritual, però no serà res en aquest regne terrenal, ni senyor de la
seua pròpia casa, si el poble i els barons no tenen ben present que el perfum
dels nuvolets d’encens pot canviar-se en olor aspra de pólvora, no fa tants
anys que Eugeni IV, el papa que va fer cardenal el meu oncle, hagué de fugir
de Roma perseguit per la facció dels Colonna i quan els romans van saber que
s’escapava pel Tíber amagat dins d’una barca corrien per les vores del riu i
l’acaçaven amb bastons i a colps de pedra, gràcies que Sant Pere va fer
naufragar contra unes roques les barques d’homes armats que el perseguien,
altrament el sobirà pontífex allà mateix hauria acabat el seu regnat dins
l’aigua i no li hauria servit de res la corona més alta de la tiara, ja que no
li servia la més baixa. Per això vaig disposar també que la processó papal
entre les basíliques de Sant Pere i de Sant Joan començara amb una desfilada
militar, aquelles tretze esquadres de llancers que no valdrien res en una
guerra, com aviat es va comprovar, però que valien prou per infondre una
miqueta de saludable respecte pels carrers, amb els tabals i la trompeteria,
tretze companyies d’infants seguides per més de vuit mil civils i clergues a
cavall fan en total una processó ben llarga, però això era el que jo volia,
que fóra llarguíssima i que ocupara tota la ciutat d’extrem a extrem, que
l’espectacle durara moltes hores, encara que ens haguéssem de fondre tots al
sol, la participació hi era obligada, com és cosa natural, però crec que els
vuit mil hi haurien acudit igualment per pròpia voluntat, perquè la gent de la
cúria i de la cort té ben poques ocasions de mostrar la seua condició de manera
tan pública i solemne, i les poques que té no les deixa escapar, i tampoc se
n’haurien privat els magistrats de la ciutat, els caps de districte i els
batles pontificis, els grans barons amb tota la parentela i la noblesa menor,
la tribu maligna dels ambaixadors i dels espies, i sobretot la multitud
inacabable del clero secular i regular de Roma, que si fossen homes d’armes cap
rei no tindria un exèrcit tan ben vestit i alimentat. Després venien més de
dos-cents bisbes amb capa blanca i mitra cavalcant de tres en tres, i després
els cardenals, un a un, cadascun en un cavall cobert de brocat i escortat per
dotze escuders vestits amb els colors del seu senyor, com ara els d’Ascanio
Sforza que portaven gipons de ras carmesí, sobrevesta violeta amb el folre
tornassolat i bastons amb les armes dels Sforza i dels Visconti, o els del
cardenal Zeno de Venècia vestits de vellut negre, els de Giambattista Orsini
amb calces rosa i gipons verds i vermells, els de Carafa de Nàpols de vellut
lleonat, i així tots els prínceps de l’església romana, perquè l’esplendor de
la cort del pontífex en la terra ha de ser un reflex visible, davant del poble
cristià, dels colors lluminosos de la cort celestial, jo no he fet mai gran
cabal d’aquests predicadors de reformes que voldrien veure tota la cort de
Roma vestida de burell i fent perpètua penitència, l’última cosa que necessiten
els fidels és una església trista. IV Quan
vam arribar al peu del castell de Sant’Angelo la miqueta de brisa que pujava
pel riu va fer flamejar estendards i senyeres, al capdamunt d’un pal de vaixell
plantat en la torre més alta onejava un penó de dotze vares de llarg, jo havia
manat que fóra el més gran mai vist a Roma, amb el bou de casa Borja pasturant
en camp d’or i coronant les armes una tiara i les claus de Sant Pere, li feien
companyia dos estendards més petits amb els colors de l’església i els de Roma,
i jo avançava escortat per les banderes de les milícies, els penons dels
districtes urbans, els gonfanoners pontificis, l’estendard amb l’escrit
S.P.Q.R. que portava el meu amic i consogre Cesarini, pobra filleta meua Jerònima
que poc li va durar la vida i el matrimoni, i per la senyera amb les meues
armes que portava el comte della Mirandola, també a ell se li va morir el fill
Pico massa jove, al meu oncle Calixt l’hauria emocionat veure tants estendards
al sol, ell era un home de poques fantasies, les úniques teles pintades que li
agradava mirar eren les banderes que encomanava per enviar-les a la croada
contra els turcs i el seu pintor de cambra era aquell Salvador Joan, que vingué
de València només a pintar senyeres i escuts per a les tropes cristianes. En
cada merlet del castell hi havia un soldat, i mentre tocaven les trompetes,
disparaven els canons i tots cridaven visca Alexandre, visca el papa, vam
arribar a l’entrada del pont, on esperaven els rabins de les cinc sinagogues i
els caps dels jueus de Roma, vaig fer com havia fet el meu oncle Calixt i tots
els meus antecessors, els rabins agenollats em presentaren el Llibre de la
Llei i digueren: Alexandre Summe Sacerdot, a qui el cel i la terra, la mar i el
món sencer presten reverència, supliquem humilment que la teua santedat es digne
confirmar-nos aquesta llei que Déu Totpoderós va revelar a Moisès al cim del
Sinaí, i els privilegis que ens han atorgat els teus predecessors, i llavors el
papa respon: Jueus, lloem i respectem la vostra santa llei, que Déu Omnipotent
va donar als vostres avantpassats per mitjà de Moisès, però desaprovem i condemnem
la manera com l’observeu i com la interpreteu, perquè la fe apostòlica ens
ensenya que el Redemptor, que vosaltres vanament espereu encara, ha vingut ja
abans d’aquest temps, i és el nostre Senyor Jesucrist, que amb el Pare i
l’Esperit Sant viu i regna pels segles dels segles, llavors vaig llançar a
terra el seu Llibre de la Llei, com és costum, però els vaig confirmar el privilegi
de residir a Roma i de guardar ells aquella mateixa llei que el papa rebutjava,
jo no els expulsaré mai dels meus dominis com han fet el rei d’Aragó i la reina
de Castella, encara que per això mateix, per no ser dur de cor i fanàtic com
són ells, són plens d’ira i de mala voluntat contra mi, de vegades pense que no
els hauria d’haver atorgat mai el títol de Catòlics, hi hagué una bona batussa
entre els rabins i els soldats de la guàrdia, perquè el llibre de la Llei
tenia les cobertes d’or i els soldats l’agafaren i demanaven rescat, fins que
els jueus van haver de pagar, com sempre, després de l’homenatge dels rabins ja
podíem creuar el Tíber i entrar en la ciutat. A les tres de la vesprada quan
travessàvem el pont el sol era roent i encegador, i de tot el seguici només jo
anava a l’ombra, sota un pal·li de seda, de la mateixa manera que entre tots
els cavalls només el meu era immaculadament blanc com una pell d’ermini, color
dels sobirans, però si els altres havien d’aguantar el sol a plom damunt del
cap, jo havia de suportar el pes d’una tiara de tres corones d’or que m’obligava
a portar el coll ben dret i l’esquena estirada i només podia moure el cap amb
extrema lentitud, tant que m’hauria agradat en aquells moments poder riure i
saludar amb llibertat, però la majestat d’un papa és més alta encara que la de
qualsevol monarca de la terra, i el dia que el coronen ha de mostrar-la al
poble tal com és, impassible i sagrada, i cal suportar-ne el pes per més feixuc
que siga, perquè en aquell punt la persona del sobirà es presentava als romans
com l’espectacle que més desitgen i esperen que és la desfilada del príncep
enmig de tota la cort, i com més fastuós i abundant és el seguici més agraït li
estarà el poble que el veu passar, els súbdits se senten més contents, més
exaltats i segurs quan els és donat contemplar de prop la majestat del seu
senyor i aplaudir al seu pas, i encara més si és un senyor davant del qual
poden agenollar-se i rebre’n la benedicció, no els importava el pas del sant
sagrament en la custòdia just davant de mi, els importava únicament la meua persona
i amb quina excel·lència i majestat portava la tiara, la benigna serenitat del
meu rostre, els brodats d’or i de perles de la capa pluvial, la riquesa dels
guarniments del meu cavall i com era de gros el diamant de l’anell de Sant
Pere, aquest poble no vol un senyor fràgil i pobre, perquè de pobres i fràgils
ja en són ells, el volen fort i cobert de magnificència, i així vaig fer
l’entrada en la meua ciutat de Roma, que quan jo hi vaig arribar, més de quaranta
anys abans d’aquell dia, la vaig trobar mig despoblada i trista, bruta,
despullada, ruïnosa i violenta, però des del primer instant vaig saber que
ella, no València ni cap altra, havia de ser ja per sempre la meua ciutat, i el
lloc on jo seria allò que hagués d’esdevenir, durant més de quaranta anys ens
havíem estimat i ens havíem odiat, ens havíem vigilat amb recel i amb gelosia,
mentre jo plantava les arrels en aquesta terra tova traïdora, la treballava
com qui treballa un hort, i esperava el dia que Roma em cauria a les mans com
una fruita madura. I ara se’m rendia després de tan llarg setge, s’obria al
meu pas i se’m lliurava captiva i conquistada, com una Pasífae agenollada
implorant l’amor del toro de Zeus, ja que ací agraden tant els mites antics
aquest és el més just, Roma Reina Retuda al Diví Alexandre Borja Bou, Roma
fundada amb l’aladre en temps antic trobà un bou, ara després de perdre’l amb
el Bou torna a nàixer, això deien alguns dels incomptables versos d’aquell dia,
no van ser gastats debades els ducats que Marrades el meu secretari va
repartir discretament entre uns quants escrivents de la cúria, no eren els
millors poetes però la propaganda i la inspiració no poden sempre anar
d’acord, i tampoc no van ser balafiades les vint bosses de moneda de plata que
Joan de Girona anava repartint al meu pas, les llançava a grapats i la gent les
atrapava al vol o per terra, les mirava, i contemplava per primera vegada
impresa la cara del seu nou sobirà, el meu perfil coronat batut en bon metall,
al mateix temps que el tenien en carn i ossos davant dels ulls, això fa un gran
efecte, assegurar-se un triomf amb garanties costa molts diners, però rebre
aclamacions agraïdes és també part del nostre ofici. V Vaig entrar a la ciutat, com entren tots els papes, venint del
pont del Sant Àngel i pel carrer dels bancs, que és el carrer dels florentins,
entrem passant per davant dels bancs dels canvistes no perquè l’església vulga
mostrar així el seu amor particular pels diners sinó perquè els diners
acudeixen i creixen allà on passa l’església, aquest carrer és itinerari
obligat dels pelegrins que han d’anar a Sant Pere i amb això queda dit com és
de gran el negoci del canvi de moneda, sense comptar que amb la meua
elecció els florentins tenien motiu d’estar contents, ja que els Borja hem
estat sempre enemics dels genovesos i llavors érem encara amics dels Mèdici,
segurament per això em van fer tan gran festa, tot el barri tenia les façanes
endomassades de blau, els carrers estaven coberts amb veles de colors i caminàvem
damunt d’una catifa d’herbes oloroses i de flors. De tots els arcs triomfals
que havien construït a Roma en honor meu, els dos dels florentins van ser els
més perfectes i més grans, fets amb tant d’artifici que semblaven talment els
arcs de Titus i de Constantí que hi ha prop del Colosseu però de fusta i
pintats de nou, el primer tenia escrit amb grans lletres d’or: Qui controla els
seus actes, fàcilment i amb poc d’esforç a tot arriba, que no és divisa de
poetes sinó de mercaders, aquest vers certament no era producte dels meus
escrivents pagats, en el segon arc vuit nimfes mig nues cantaven versos toscans
i llatins, devien ser les úniques que aquella vesprada no passaven calor, i
enmig de l’arc una donzella de túnica blanca representava Roma amb el món als
seus peus al costat d’una mitra papal i d’un bou pasturant, aquell dia va ser
el dia dels bous, n’hi havia pertot, en versos i en pintura, de fusta i de
paper, de grans i de petits i de totes les maneres, davant del palau de Sant
Marc els venecians en van posar un de metall que llançava aigua per les orelles
i per les banyes i un raig de vi per la boca. El camí dels pelegrins, de Sant
Pere a Sant Joan del Laterà, va ser la meua Via Sacra, meitat camí triomfal de
generals victoriosos fins al temple de Júpiter al Capitoli, meitat camí dels
apòstols i dels màrtirs, a la cort i a la cúria de Roma ja fa anys que és moda
confondre els dos camins fins on arriba el gust dels humanistes, però l’antiga
via triomfal és ara un laberint de carrerons abans d’acabar en un camp de ruïnes,
aquesta ciutat fa molts segles que no pot celebrar victòries com les que
celebraven els emperadors, costa d’obrir-se pas per aquella via tan estreta i
tan torta, i tampoc no saps mai quan en comptes de caure flors dels terrats
començaran a caure pedres, vaig passar per davant de la que quinze dies abans
era encara ma casa, un palau que durant tants anys havia estat l’enveja dels
barons i dels altres cardenals i que l’endemà mateix de l’elecció vaig regalar
a Ascanio Sforza, era part del seu preu, i vaig passar per davant de la primera
casa de Vannozza, quan vivia al costat del palau Borja. Per Campo de’ Fiori des
de les finestres dels Orsini les dones abillades de festa llançaven grapats de
pètals de rosa, en una finestra Adriana del Milà i en una altra Giulia,
Lucrècia i Jofrè, Joan devia cavalcar en algun grup de nobles joves, i a Cèsar
li vaig ordenar que es quedara a Spoleto, aquells no eren dies de pensar en la
família, les dones les vaig beneir com beneïa tots els balcons i finestres,
alçant dos dits i sense aturar del tot el cavall. I després més pluja de flors
tot el camí fins a Sant Marc dels venecians, més arcs de rama verda o de fusta
pintada, més bous i més escrits, Coronació del diví Alexandre Magne, deia un
arc, tots pensen que vaig elegir aquest
nom, Alexandre, en record de l’heroi dels grecs, i jo no dic que no i deixe que
ho creguen, però no saben que el meu pensament era un altre, quan era un jove
cardenal vaig veure a Siena les pintures de la vida del papa Alexandre III, i
sobretot una on el gran Frederic Barba-roja figura prostrat en terra demanant
perdó i el papa dret el contempla amb ulls irats, el té als seus peus després
d’haver-lo combatut en el camp de batalla, llavors em vaig dir que aquell era
un nom digne de l’únic sobirà que en la terra pot fer abaixar el cap d’un
emperador, molt més l’haurien d’abaixar els prínceps i els barons, i si no pot
obligar-los hauria de poder, per això porte aquest nom, que a mi els herois
grecs m’interessen ben poc, m’interessa que el temps antic deixe pas al nou
temps, que és el meu, prisca novis cedant, deia el vers. VI El
nostre temps no és propici als delicats de cos o d’esperit, si és que algun
altre temps ho ha estat, ni per als qui no tinguen el cap ben posat damunt dels
muscles, travessar Roma de llevant a ponent, del pont del Sant Àngel a la porta
de Sant Joan, em va costar més de cinc hores de suor contínua i de calor
enganxosa, de suportar el pes de la tiara massa ben encastada i de dolor als
ossos de l’esquena, però era això el que calia fer i el que he fet abans i
després tota la vida, ser pacient, saber cada dia d’on vinc i cap on vaig, i no
acotar mai el cap per massa pes, ja començava a caure el sol darrere del Monte
Celio quan vam passar als peus dels Quatre Sants Coronats, on tenia l’església
i la casa el meu oncle quan era cardenal, allà dalt, en un petit palau que era
també monestir i castell dins de la ciutat, dominant el Colosseu, els fòrums
imperials i el Palatí com un balcó elevat sobre l’extens paisatge de les ruïnes,
era on havia començat el meu camí romà, des del campanar dels Quatre Sants vaig
contemplar la ciutat per primera vegada al costat del meu germà Pere Lluís i
del nostre mig cosí Bartomeu Martí que ens havia acompanyat des de València, jo
tenia divuit anys i era només un clergue jove nebot d’un cardenal massa vell,
únicament la Providència sap per què aquell jove clergue quaranta anys més tard
passava sota aquells mateixos murs portant al cap la tiara, jo sé quins han
estat els passos amagats i els revolts del camí, però Déu ha de tenir les seues
pròpies raons per haver-los guiat o per haver-los permès, no seré jo qui posarà
en dubte en aquest punt la saviesa dels designis divins. Quan vam arribar
davant de Sant Joan el sol ja havia caigut cap a la mar per l’altre costat de
la muralla, i vuit o deu mil homes a cavall m’esperaven a la plaça entre la
pols i la mitja foscor, allà mateix Niccolò Orsini va cedir el comandament
cerimonial de les tropes al seu cosí Virginio, que era a Roma en funcions
d’alt conestable de Nàpols, més valia estalviar-se conflictes de precedència,
ni entre ells mateixos ni amb els altres barons, haurien aprofitat el mínim
pretext per amargar-me el dia, rebentar-me la festa i posar en qüestió des de
les primeres hores la meua autoritat, res no li hauria agradat més a Virginio
Orsini que repetir davant del segon papa Borja la batalla campal que el seu
pare va provocar allí mateix, a la porta de Sant Joan, el dia de la coronació
del primer, i jo havia pres totes les mesures perquè no hi hagués ni motiu ni
ocasió, el meu nebot Guillem Ramon vigilava la porta de la catedral amb una
companyia de ballesters de la guàrdia, i els homes tenien ordres estrictes,
vaig prohibir que entrara en la basílica ni un sol cavaller armat, i els barons
eren massa orgullosos per deixar les espases a la porta, qui sap si no què
hauria passat quan em vingué el desmai. Degué ser efecte de tantes hores de
suar sota la tiara, o el torbament de posar els peus a terra i caminar després
d’anar tota la vesprada rígid a cavall, o una pujada de sang perquè sempre n’he
tinguda massa i massa forta, vaig fer quatre o cinc passes vacil·lants dins la
basílica, i vaig perdre els sentits, gràcies que anava amb el cap descobert, i
que em van sostenir els cardenals diaques que portaven les puntes de la capa,
que altrament allà mateix hauria caigut el nou papa estès tan llarg com era,
hauria rodolat la triple corona per terra, i això sí que hauria estat un mal
averany, motiu de gran alegria per als barons que s’havien quedat fora i per
més d’un cardenal que era dins, em van tirar aigua a la cara, el desmai durà només un instant, i continuà la processó
cap a l’altar major on m’esperava el tron de bisbe de Roma. VII Abans de la cerimònia d’entronització, que
és llarga i fatigosa, vaig seure un moment a part, sol i amagat de les mirades
per primera vegada en tot el dia, i era ocasió de pensar amb quina facilitat
naixen les llegendes i les faules, i amb quina força s’escampen i perduren, ja
que el cos d’un sobirà pontífex també té, fins i tot en la festa de la
coronació, les mateixes necessitats que els altres cossos mortals, i és natural
per tant que puga retirar-se un moment a satisfer-les després de tan llarga
jornada i a trobar també una mica d’alleujament i de descans abans de l’últim
acte, les misèries corporals no haurien de ser cap misteri, però més de la
meitat dels qui omplien en aquella hora la basílica, clergues i prelats,
magistrats i ambaixadors, creien fermament en la història de la papessa Joana
i pensaven que, a fi que no es tornara a repetir l’engany, el nou papa seia en
la vil cadira amb forat per ser sotmès a comprovació ritual dels seus atributs
virils, l’altra meitat pensava que això forma part de la litúrgia del dia,
seure en la cadira més innoble, sedes stercoraria, abans de ser exaltat a la
més alta, deu ser que un fet tan humil com alleujar el cos i refrescar-se no
encaixa bé enmig de tan gran solemnitat i ha de ser convertit en faula tèrbola
o en al·legoria, com si les misèries i les alegries de la carn no foren dignes
del mateix respecte que les febleses i les virtuts de l’esperit, vaig passar,
en efecte, de la cadira més baixa que hi ha en qualsevol casa a la més alta de
tota la cristiandat, i encara quedaven dues hores llargues d’himnes i d’encens,
de rebre una altra vegada la tiara, de ritus d’obediència i de missa de
pontifical, i quan es va acabar, s’havia acabat tot, ja era pontífex màxim
coronat, bisbe de Roma consagrat, confirmat successor de Sant Pere, vicari de
Crist a la terra, pastor suprem, servent dels servents de Déu, summe sacerdot i
sobirà, ja havia rebut tots els títols, ara em tocava a mi repartir. I vaig
estar repartint fins ben passada la mitjanit, no hi ha plaer més gran que
regalar liberalment, distribuir béns i beneficis a mans plenes, i amb això no
quedar més pobre sinó més ric encara que abans, no quedar despullat sinó més
ben vestit, durant tot el sopar al palau del Laterà amb els cardenals, i
després mentre escoltàvem les músiques noves de mestre Josquin des Prés, Joan
Llopis el meu datari de confiança em passava a la firma els nomenaments i les
donacions, cada butla compulsada en bona forma i registrada, no havia estat
fàcil preparar tants documents en només quinze dies, perquè la cancelleria
apostòlica és per naturalesa lenta i perquè no eren pocs els bisbats, abadies
i castells que posseïa el cardenal Roderic Borja i que el papa Alexandre
regalava, com és costum, als seus germans cardenals, Ascanio Sforza va rebre
el meu propi palau i el càrrec de vicecanceller, a més del castell de Nepi, el
monestir de Ripoll de Catalunya, el bisbat d’Erlau d’Hongria, les legacions de
Bolonya, la Romanya i Ravenna i pensions a les diòcesis de Cadis i Sevilla, que
tot sumat feia una renda que passava dels vint mil ducats, que no la té el
noble més ric de Catalunya o d’Aragó, al cardenal Colonna li vaig donar
l’abadia de Subiaco amb vint-i-dos castells, al cardenal Orsini el bisbat de
Cartagena, la legació de la Marca i les viles de Soriano i Monticelli, al cardenal
Savelli el bisbat de Mallorca i la plaça forta de Civita Castellana, més una
gratificació de trenta mil ducats comptants, a Pallavicini el bisbat de
Pamplona, més un monestir que no recorde, un castell i una bona pensió, al
camarlenc Riario prebendes que valien quatre mil ducats l’any, al venecià
Michiel la diòcesi de Porto, al jove Mèdici el castell de Viterbo i la legació
del Patrimoni, a Giuliano della Rovere a pesar de tot li vaig confirmar la
legació d’Avinyó, i els castells de Ronciglione i d’Òstia, tot i saber el mal
que des d’allí podia fer, i així els altres membres del sagrat col·legi, qui
més qui menys, van rebre part dels meus béns, vaig fer liquidació completa dels
meus setze bisbats, d’algunes dotzenes d’abadies i castells, i de tots els
canonicats, beneficis menors, prebendes i pensions difícils de comptar, però
els documents van ser signats i segellats un a un aquella nit, se’m cansava la
mà de firmar tantes butles per repartir tot allò que m’havia costat més de
quaranta anys de reunir, però mai no se m’havia cansat amb tant de gust,
Roderic Borja ja no era el cardenal més ric de l’església, era el papa. Amb una
firma entre tantes vaig nomenar Cèsar bisbe de València i abat comanditari de
Valldigna, i aquella nit mateixa els cardenals aprovaren l’elevació a la púrpura
del meu nebot Joan Borja, després quedava encara donar el plàcet a les
infinites peticions i gràcies que atorga el papa amb motiu de la coronació,
tots tenien dret a la seua part de benefici, com aquell canonge Vilaplana de
Lleida, fill de jueu convers, que tot el que demanava a Roma era alguna defensa
contra les insídies de la Inquisició. VIII Aquella
nit en totes les places de Roma hi havia revetla i gran festa, quan vam fer el
camí de tornada cap al Vaticà, en cada cantó hi havia una foguera i els carrers
estaven encesos de torxes i de llànties, mitja ciutat ballava encara o
s’acabava d’emborratxar de franc, havíem fet distribuir bótes de vi per tot
l’itinerari, mai no m’he sentit aclamar amb tant de fervor i devoció i amb
cares tan enceses com aquella nit, un esquadró d’alabarders obria pas al trot
atropellant la gent, al nostre pas les cares il·luminades per les fogueres
saltaven cridant Borja papa, Borja papa, corrien mig nus per la calor que no
baixava, congestionats pel vi, i haurien cridat igualment Borja mort o visques
a qui fóra que els pagava el beure, amb el mateix furor que m’aclamaven
m’haurien arrossegat per la pols dels carrers. El poble de Roma està fet de
criats de cardenals, servidors de senyors i de prelats, gent arreplegada,
lladres d’hostal i de botiga, assaltadors de pelegrins, bravi de got i ganivet,
paràsits de l’església, captaires i sagristans, sense comptar les sis mil
cortesanes censades i un nombre equivalent de membres dels convents i del clero
secular, ni queda res de l’antiga raça del Senatus ni menys encara del
Populusque Romanus, aquell Cola di Rienzo que el segle passat proclamà la
república contra els papes d’Avinyó era només un boig manipulat pels Colonna,
havia llegit massa llibres antics i acabà com havia d’acabar, rodolant escales
avall del Capitoli a les mans del mateix poble que l’havia nomenat cònsol
perpetu, poc el va ajudar el seu amic Petrarca, el poble d’aquesta Roma dels
nostres dies no deu ser tan diferent del que aclamava Calígula i Tiberi, no enyora
la llibertat republicana, com creuen els llatinistes de la cúria que passen
massa temps estudiant els llibres i massa poc estudiant la gent, jo sí que sé
què somnien, què és el que volen dormint i desperts, no cap república romana,
que no saben quina cosa és, sinó saquejar pelegrins, viure dels diners de
l’església, i després carnavals, festes pagades i curses amb premi, la cucanya
i el circ, en això sí que s’assemblen als antics. A les vores del Tíber s’havia
acumulat una multitud per mirar els focs del castell de Sant’Angelo, jo vaig
aturar el cavall enmig del pont, vaig fer el senyal i començaren a disparar
les bombardes i els coets voladors, llançaven llengües de flames cap al cel,
tremolava la terra i els meus palafreners a penes podien mantenir quiet
l’animal, després van encendre la gran roda de foc, que en diuen la giràndola,
una corona de raigs de flames rodant al capdamunt del mast dels estendards, i
la negror de la nit es va omplir de grans crits de joia i de núvols de fum
il·luminats per una pluja de llum de colors vius, aquella era la nit de la qual
llegim en l’Escriptura: I la nit serà la meua llum en les alegries de l’home,
aquesta, diu el llibre, és la nit que serà encesa, que ha restaurat innocència
als caiguts i joia als afligits, la nit de l’alba. Què més puc dir, sinó que jo
havia volgut i disposat que fóra així, que la meua coronació fóra recordada
molts anys a venir i que els romans poguessen dir que de memòria d’home no
s’era vista mai a la ciutat una festa com aquella, i jo que he estat testimoni
de cinc coronacions, que he presenciat visites de ducs regnants i de reis,
l’entrada de l’emperador Frederic, el triomf d’Elionor d’Aragó i les festes
boges del cardenal Pietro Riario, jo puc dir que era veritat: el poble de Roma
no havia vist una coronació, una entrada, una festa, un triomf, com els que jo
els vaig oferir aquell dia. El datari Joan Llopis despatxà correus als prínceps
i a les ciutats d’Itàlia i a tots els reis d’Europa fins a Hongria, Suècia i
Portugal, en què anunciava l’elevació del nou pontífex i demanava pregàries pel
seu feliç regnat, el correu especial de València em va costar 350 ducats, va
fer el viatge en menys de quinze dies, i els jurats de la ciutat li van donar
d’albíxeres una peça de brocat vermell i prou diners per casar les filles,
després anaren a besar les mans de dona Beatriu de Borja, germana de Vostra
Santedat, això em van escriure. IX La
mort d’un papa no és com la mort d’un rei, no hi ha una reina viuda que el
plore i presidesca el dol, no hi ha infants, no hi ha família reial reconeguda,
i sobretot no hi ha un príncep hereu, quan es mor un papa hi ha molta por als
carrers de Roma, molt poques llàgrimes a la cort, i un gran buit de poder, és
com si a la desaparició de cada pontífex s’extingira una dinastia i calgués
buscar-ne una de nova amb urgència de dies, o com si la casa regnant fóra
derrocada cada pocs anys per la mort i el mateix dia els parents i seguidors de
l’antiga casa i dinastia foren expulsats del poder i del palau i pogueren ser
perseguits pels carrers sense pena, aquesta és l’única alegria dels romans
entre un pontificat i un altre, perseguir la família i el partit del difunt,
saquejar-ne les cases, perquè saben que ningú no els ha de defensar, i perquè
no hi ha poder públic ni autoritat del sobirà, i el pròxim serà molt
probablement enemic de l’anterior. Cap regne de cristians no podria suportar un
trànsit com aquest, cada cinc anys o deu o quinze, sense quedar destruït fins a
l’arrel dels seus propis fonaments, però els sobirans de Roma fa segles i
segles que ho suportem, deu ser que el nostre fonament és la roca de Pere,
altrament no s’entén que no estiguem ja fa molt de temps colgats entre les
runes d’aquest sistema impossible, perquè les repúbliques potser no necessiten
dinasties, i encara ni això és del tot cert, mireu si no els Mèdici de
Florència, però les monarquies sí, i l’església de Crist mai no podrà ser
republicana, sempre tindrà un sobirà, i sempre sense descendència legal, no
està en les meues mans trobar l’eixida d’aquesta aporia, més difícil que les
dels sofistes de la Jònia, ni la trobarà ningú, però el remei no és que el
pontífex romà deixe de ser monarca dels seus estats, perquè si no és rei haurà
de ser súbdit, si no és ell mateix príncep sobirà serà vassall i servidor, això
els ha passat durant mil anys als patriarques d’Orient, que han estat només
ombres i acòlits dels emperadors de Constantinoble, però als bisbes de Roma no
ens ho permet la nostra primacia i dignitat, podem dir-nos servents dels
servents de Déu, però no de cap altre senyor. El preu que per això paga la
ciutat i la cúria és que quan es mor un papa desapareix també l’única font
d’autoritat, el cardenal degà només val per rebre ambaixadors amb paraules
sense pes, ho sé molt bé perquè ho he fet jo mateix, i el cardenal camarlenc a
penes si pot custodiar el tresor i les claus, quan el sagrat col·legi no actua
unit i amb energia, cosa que poc sovint passa, l’únic amo de Roma és el
desordre, la guàrdia es tanca prudentment al castell i durant uns dies els
carrers coneixen què és la famosa llibertat, campa qui pot, els morts ni es
compten ni els saqueigs tampoc i si calen foc al palau d’un cardenal és motiu
de molta festa, i mentrestant la cúria es paralitza i s’omple de rumors, què
passarà en el pròxim conclave?, qui serà el nou dispensador de càrrecs i
d’honors, quins premis cal esperar i quines venjances? Entre la mort
d’Innocenci VIII i la meua elecció l’interregne va ser molt curt, tan sols nou
dies de dol i quatre de conclave, però massa llarg per als més de dos-cents
vint morts de mà violenta que en tan pocs dies van caure en la pols dels
carrers o en les aigües del Tíber, aquests morts sí que els vaig fer comptar,
mentre els Orsini per un costat i els Colonna per l’altre amenaçaven a les portes
de Roma, per compte de Ferran de Nàpols però també per compte propi a fi de
recordar a tothom que una elecció papal no es fa sense l’acord dels barons,
però aquell conclave no va resultar com volien els senyors romans i els Aragó
de Nàpols, va resultar com havia previst Roderic Borja, i això és una cosa que
no hem oblidat mai, ni ells ni jo, no he oblidat tampoc de quina manera va
impedir Giuliano della Rovere que el papa Innocenci moribund em lliurara el
comandament del castell de Sant’Angelo, que em corresponia com a cardenal degà
i que és la garantia i la clau de la ciutat, vam discutir amb violència als
peus del llit del malalt, i jo no sé quines paraules vaig dir, però sí les que
va dir Della Rovere, em va acusar a crits de ser enemic d’Itàlia i de l’església,
de ser jueu i estranger, i quan em cridà marrano catalano el papa que es moria
va obrir els ulls i va dir que no, que no em lliuraren les claus del castell. I
llavors començà la llarga batalla final per la corona, la que jo no podia
perdre, i si és cert que no totes les armes que hi vaig fer servir eren netes,
he de dir que no eren més brutes que les dels meus enemics, almenys jo no vaig
inflamar en favor meu la fantasia del poble com el cardenal Giuliano, que una
d’aquelles nits va fer encendre i apagar alimares misterioses al terrat del
seu palau, a manera de senyals de foc baixats del cel, ni com els partidaris
del rei de Nàpols que feien creure que l’endemà de la mort d’Innocenci VIII el
sol havia eixit triple per l’orient volent dir que la tiara de les tres corones
havia d’eixir de la voluntat d’algú que ja portava corona de rei, ni tenia un
crèdit de tres-cents mil ducats en banca com tenia Della Rovere, cent mil de
Gènova i dos-cents mil de Nàpols, ell combinava més bé que ningú les cartes
italianes i si llavors no guanyà la partida no va ser per falta de diners per
jugar. Ja sé que molts m’acusen que aquella va ser una elecció comprada, però
això és donar explicacions massa simples a coses molt complicades, i en tot
cas, si jo la vaig pagar amb tots els meus béns acumulats i beneficis, els
altres l’haurien pagada amb moneda comptant, i sempre haurà estat transacció
més honesta comprar la tiara amb els propis recursos que comprar-la amb el
crèdit dels bancs, no va ser aquest, però, el secret del conclave, no era
qüestió de qui posava en el joc més bosses de ducats o més promeses de bisbats
i de rendes, el secret és que ells jugaven l’eterna partida italiana del nord
contra el sud, de Nàpols contra Milà amb Roma com a penyora, i jo jugava únicament
per mi mateix. Les aliances dels italians són més incomprensibles i canviants
que el desig d’un xiquet o el capritx d’una cortesana, no hi ha pacte que dure
entre les famílies o entre els estats i qui avui et vol destruir demà serà, si
convé, el teu amic més útil, amb això vaig comptar llavors i he comptat sempre,
perquè aquesta és una terra, com la meua, d’amors i odis mudables, de voluntats
poc fermes i d’escassa constància en el propòsit, al meu oncle el van fer papa
els cardenals italians perquè necessitaven un descans en l’enfrontament de
bàndols i partits, i perquè creien que amb un vellet dèbil i estranger podrien
jugar al seu gust, a mi m’han elegit perquè he estat jo qui ha sabut jugar amb
ells, potser, després de tants anys de mirar i d’aprendre, sóc jo mateix més
italià que tots ells, sóc mestre d’italians. X Diu el poble de Roma que qui entra papa al conclave n’eixirà
cardenal, volent significar que no serveixen de gran cosa els pronòstics i que
no hi ha mai favorits amb garantia d’èxit, tenen raó, el desenllaç d’aquest
drama sempre és a porta tancada, i l’escac i mat de la partida depèn de les
últimes peces jugades, les que es juguen dins, no les que s’havien jugat fora,
per això ha de ser tan rigorós el cerimonial de clausura dels participants,
amb quatre portes successives que es tanquen i les claus les guarden, per
ordre, membres de les famílies dels barons romans, magistrats de la ciutat,
ambaixadors i bisbes de la cúria. Érem vint-i-tres cardenals el dia sis d’agost
quan ens van tancar la porta de la capella del papa Sixt, perquè ens quedàrem
sols amb la nostra consciència, amb el poder del nostre vot, i amb el vol
incert del colom de l’Esperit Sant, vaig inspeccionar el meu cubicle i no hi
faltava res ni hi sobrava res, com ha de ser i com està establert, un llit
estret parat, taula i tamboret, roba blanca, setrills amb oli i vinagre,
massapà, malvasia, i potets de melmelada, paper, ploma i tinter, a més de cera
de segellar, un llibre de cànons i un psaltiri, i un paquet gros de candeles
amb esca i pedra per encendre, tot ordenat, pulcre i auster, vaig seure davant
del paper blanc esperant l’hora de vespres i la primera votació, quatre vegades
havia estat abans tancat en una cel·la com aquella i quatre homes ni pitjors ni
millors que jo mateix havien estat papes amb el meu vot, ara em tocava a mi.
Tots junts havíem pregat Déu que es dignara enviar un pastor sant al seu ramat,
havíem cantat Veni Creator Spiritus mentes tuorum visita, i havíem escoltat el
sermó del bisbe López de Carvajal durant la missa, abans de tancar les portes,
parlà de la misèria dels temps, del tristíssim estat de l’església de Roma, i
de la còlera del cel contra la cort i la cúria si no esmena els seus pecats i
fa penitència, mireu només el fons dels vostres cors, pares eminentíssims,
deia, i deixeu-vos inundar per la llum de l’Esperit, que l’elegit siga el més
sant i el més digne, va ser un bon sermó, i el bisbe Bernardino López era un
bon home, un any després el vaig fer cardenal. No diré que l’església no
necessite ara i adés un pontífex sant, però en aquests temps difícils i
mudables necessita sobretot un sobirà amb autoritat, la cristiandat sencera,
Itàlia o Roma, no són l’Arcàdia on els llops no devoren corders i on als
pastors l’única arma que els cal és una flauta de canya, damunt mateix dels
nostres caps en teníem el millor recordatori en la persona del príncep Djem, el
germà i rival del soldà de Turquia que pocs anys abans els cavallers de Rodes
havien lliurat a la Santa Seu com a ostatge, durant el conclave el teníem
tancat i vigilat en una cambra damunt del sostre de la capella, no per temor
dels turcs, que eren lluny, sinó per guardar-lo de la llarga mà del rei de
Nàpols, dels venecians o d’algun baró que haurien pogut segrestar-lo per demanar
rescat, i així mentre a baix els cardenals recitàvem psalms i meditàvem
esperant que ens moguera el vent de l’Esperit, allà a dalt Djem el turc, que
era gras i enorme com un elefant, s’atapeïa de dolços entre coixins de plomes
o acariciava la cuixa d’algun patge, el seu germà en pagava la custòdia i els
vicis. XI Només
calia tenir una miqueta de paciència, no aventurar peces ja en les primeres
jugades, no mostrar precipitadament les cartes, i esperar, vaig esperar tres
dies, i a la quarta nit, quan els altres jugadors ja sabien que no podrien
guanyar, vaig moure jo el meu joc, les tres primeres votacions havien estat
inútils, tal com jo confiava que havia de passar, de manera que el terreny
estava ben adobat, ni el candidat d’Ascanio Sforza seria papa, ni el de
Giuliano della Rovere tampoc, ni el duc de Milà ni el rei de Nàpols havien de
guanyar aquella batalla, i per tant l’única eixida era deixar Roma en mans d’un
tercer partit, germans caríssims, cardenals de la santa església, Roderic
Borja és l’únic candidat neutral i l’únic que ara pot garantir la pau i
l’equilibri d’Itàlia, correm un gran perill si posem Roma en un dels plats de
la balança i si fem un papa que siga peó, com tan sovint s’ha esdevingut, d’uns
prínceps contra uns altres, llavors vindrà el trencament i la guerra de tots
contra tots, Florència amb els napolitans, Venècia contra Milà, i els turcs i
el rei de França que esperen el moment d’allargar l’urpa, i no cregueu que per
no ser italià amague jo interessos d’un poder estranger, perquè d’ençà del
regnat del meu oncle Calixt que no som amics sincers la casa d’Aragó i la casa
Borja, penseu a més a més que no hi ha ningú entre nosaltres amb experiència
més llarga que la meua en els afers de govern de l’església, amb mi us
assegureu l’ordre que a tots convé i una bona administració de l’estat, mireu
sobretot que de mi no podreu dir mai que abans que papa sóc venecià, milanès,
genovès o napolità, ja sabeu això on ens portaria, ni tinc darrere cap bàndol o
llinatge de Roma, entre nosaltres hi ha almenys quatre cardenals, Orsini
Colonna Conti Savelli, que saben ben bé què vull dir, i si tot això no és prou
argument, endolciu el vostre vot amb el pensament dels abundants beneficis i
béns de què disposa el cardenal vicecanceller i que si és elegit haurà de
repartir entre els seus germans, a qui li amargaria un dolç, feu-vos a
vosaltres mateixos un favor, voteu Roderic Borja. En un conclave aquesta mena
de coses no es diuen en un discurs a l’assemblea, es diuen en veu baixa, de
rotgle en rotgle i de la boca a l’orella, en poques hores vam concloure la negociació
amb Ascanio Sforza, ell em passava els vots del seu partit i a canvi s’enduria
la part més grossa del repartiment, amb això vam sumar catorze vots i llavors,
cap a la mitjanit, Ascanio i jo vam visitar les cel·les del patriarca de
Venècia Gherardo i de Giovanni de Mèdici, no va ser una empresa difícil,
Gherardo tenia noranta-sis anys, estava mig cec i mig sord i no va entendre
res, i el fill de Lorenzo de Mèdici en tenia disset i es va desfer de vanitat
quan li vam dir que en la seua mà estava fer un papa, d’aquesta manera vaig
arribar als setze vots, els dos terços canònics, i el joc s’havia acabat, ja
tenia guanyador. Vaig tomar al meu cubicle de parets de fusta, a descansar unes
hores abans de la missa de l’alba i de la votació final, l’Esperit Sant o el
destí havia parlat per boca d’un vell a penes conscient i d’un adolescent
atabalat, però qui som nosaltres per jutjar els camins del misteri, aquella nit
no hi hagué, com les nits anteriors, remors de portes que s’obrien i de passes
furtives, ni visites a la llum d’una espelma mig coberta amb la mà, ja havia
passat l’hora dels conciliàbuls en la fosca i els qui haurien pogut ser elegits
i no ho serien ja sabien que la fortuna havia passat de llarg, no seria papa el
milanès Ardicino della Porta, tan amable i tan amic dels Sforza, ni Zeno de
Venècia amb tot l’or i l’orgull de la República, ni Piccolomini de Siena ni
Carafa de Nàpols, ni el meu amic i afectuós rival Jorge Costa de Lisboa, tots
s’havien vist un moment coronats amb la tiara però arribava un altre que els
arrabassava la corona i el somni, ells havien tingut abans tants i més vots que
jo i ara els seus vots eren ja només fum de paper cremat, després de la missa
els paperets dins el calze d’or només portarien escrit el meu nom. XII Aquell
matí Giuliano della Rovere va saber perdre com allò que ha estat sempre, un
gran expert en intrigues, un mestre en traïcions, i un perfecte senyor, era el
meu enemic, havia estat vençut, i a l’hora de la darrera votació avançà el
primer, diposità el seu paperet i digué: Roderic, vull que tots sàpiguen que
amb el meu vot us faig papa, no era veritat però jo vaig doblegar un genoll per
donar-li les gràcies, un gest en mereixia un altre, perquè el vot de Giuliano
volia dir que ell i els del seu partit tenien finalment una miqueta de por, no
volien fer el paper d’oposició ja inútil, i per tant l’elecció seria unanimi
omnium voto concordiaque, cosa que és extremadament rara en un conclave, la
concòrdia podia no ser certa però la votació així quedava escrita, i només
això compta. I en aquell moment, en l’acte mateix de l’elecció, vaig deixar de
ser un home com els altres homes, l’instant abans de recomptar els vots jo era
tan sols un dels cardenals de l’església, l’instant després ja era el pontífex
suprem i ja mai més ningú, ni amic ni enemic ni cardenal ni príncep, no podria
tractar-me com es tracta un igual, això ha decretat Déu per a la seua
església, o això hem heretat dels antics romans, la majestat de la persona
imperial, pensar que tants cristians anaren al martiri per negar-li honors
divins, i ara els fidels li besen la sabata al sobirà de Roma i el poble
s’agenolla al seu pas, ho vaig sentir com un llamp que esqueixa el cel, com una
llum que em transformava, i era una alegria tan poderosa que em saltaven alhora
la rialla i les llàgrimes, he sentit brollar aquesta joia incontrolable altres
vegades, però mai tan intensa i tan tumultuosa com aquell matí, i si sovint no
puc aturar el plor o el riure per un excés d’humors sanguinis, preferesc patir
aquest mal més que no el de tants altres homes que he vist plens d’humor negra
i de bilis. Em costà esforç no arrancar-me la camisa i tot quan em van
despullar la roba de cardenal per vestir-me amb la sotana blanca, mentre sentia
com el camarlenc cridava per la finestra habemus papam! als fidels congregats a
la plaça, tenien papa i el seu nom era Roderic Borja, i em costà fer la cara
paternal i modesta quan vaig entrar vestit de blanc en la capella i els
cardenals s’acostaven a l’altar a fer l’adoració, adoratio pontificis, aquesta
és la primera cerimònia d’un regnat que comença, s’agenollaven doncs i em
besaven la sabata, Orsini, Sforza i Mèdici, Colonna i Della Rovere,
Campofregoso i Zeno, barons de Roma i alts llinatges d’Itàlia, què devien
sentir?, què se sent besant-li el peu a un Borja de València, a un marrano
catalano, a un pare de set fills, a un papa simoníac per obra vostra unànime, a
l’aliat de Satanàs, a l’Anticrist, perquè després no ha tingut límits el verí
de les llengües, ni jo els les he tallades tampoc, però llavors tots van posar
els llavis en la meua sabatilla blanca, uns esperant quan arribaria el seu dia
i uns altres pensant només en la part que els tocaria en el repartiment.
Després les hores van passar molt ràpides, vaig proclamar que el meu nom seria
Alexandre, i vaig seure en la cadira gestatòria, per primera vegada em portaven
a coll i veia els caps dels altres homes al nivell dels meus peus, ells
caminant allà a baix, jo assegut allà dalt, fins a Sant Pere a presentar el nou
pontífex al poble, la basílica ja vessava de fidels expectants i l’altar era
tan ple de bisbes, canonges i clergues de la cúria, hi havia tan gran tumult i
multitud, que per mostrar-me a la gentada per damunt dels caps el cardenal
Savelli m’agafà per la cintura, em va mantenir un instant enlaire, era alt i
fort com un Sant Cristòfol, i així vaig impartir la primera benedicció a la
ciutat i al món, urbi et orbi en el nom del Pare i del Fill i de l’Esperit
Sant, al vespre, vuit-cents romans a cavall van desfilar amb torxes enceses
sota les finestres del palau apostòlic.
|
Tornar a la pàgina anterior | Pujar |