El Temps |
11 de gener de 1988 UN SENYOR ESCRIPTOR VALENCIÀ, DE NACIÓ CATALANA J. F.
Mira, quixotesc i joycià Joan Francesc Mira (València, 1939) és professor de grec,
antropòleg, teòric del nacionalisme i, sobretot, un excel·lent escriptor. Acaba
de traure un llibre d’articles, Punt de Mira, la segona edició de la
novel·la Viatge al final del fred i treballa com un forçat en una
novel·la d’inspiració quixotesca i referències joycianes.
Vicent Martí Escriptor apassionat i plural, Joan Francesc Mira ja té
darrere seu una obra copiosa i d’una reconeguda qualitat literària i
intel·lectual. Caldrà destacar-ne potser el llibre més suggestiu sobre el fet
nacional que s’ha publicat en aquest país, Crítica de la nació pura (premi Joan Fuster, premi de la Crítica, premi de la
Lletra d’Or) i la novel·la espill de la brillant primera generació
universitària del nacionalisme al País Valencià, El desig dels dies. Dos llibres que ens han ajudat a entendre’ns millor, que
ens han ajudat a ser una mica més adults. —¿Éreu conscients de ser la primera generació
universitària amb cara i ulls del nacionalisme al País Valencià? —Ens sentíem
continuadors d’una tradició, si tu vols molt prima, i pensàvem que érem el
primer grup que plantejava la qüestió en uns termes més ambiciosos, més sòlids.
Crec que tots nosaltres érem conscients de la nostra responsabilitat, si em
permets dir-ho així, històrica. —Amb les
inevitables excepcions éreu, sou, perdó, gent solvent i alguns molt
intel·ligents. —És qüestió de
sort. La veritat és que d’aquell grup inicial, la major part de les persones
després hem tingut una evolució intel·lectual bastant aprofitable. —Parla’m
d’alguns dels més dotats... —¿Dotats per a
què? Per exemple, l’Aracil. L’Aracil és un home absolutament superdotat, amb
una capacitat d’assimilar informació, d’una banda, i d’analitzar elements
dispersos, de l’altra, radicalment fora de sèrie, única. Ara, ¿dotat per al
treball sistemàtic? Potser no massa. Per exemple,
Manolo Ardit, un home esplèndidament dotat per a la investigació metòdica en
història. És un home encara poc conegut, però algun dia es descobrirà que és
l’historiador més important que ha donat aquest país. ¿No està dotat per a
l’agudesa brillant? D’acord. I podríem parlar d’Eliseu Climent o d’Alfons Cucó,
homes diferentment dotats... —¿Josep Vicent
Marquès és posterior? —Marquès no és
del grupet inicial però s’hi incorpora molt prompte. També tinc una
immensa admiració per la intel·ligència de Marquès, per bé que potser, en la
meua opinió, no l’ha explotada encara plenament. —En un dels
articles del teu Punt de Mira escrius: «He d’advertir que a mi em fascinen les dones (...) encara que no em fascinen de la mateixa manera
que a Josep Vicent Marquès». Explica’m, això. —Trobe que en
el cas de Marquès és més una derivació de plantejaments ideològics... —¿Vols dir? —Vull dir pel
que es veu en els seus papers. Moltes vegades fa l’efecte que entra més la
ideologia que la fascinació personal. A mi, les dones em fascinen com a dones.
Les dones que jo he tingut ocasió de tractar són menys limitades que els homes
que conec. Totes elles tenen una capacitat d’expressió i de comunicació i d’interès
pels matisos de la vida que no he trobat en cap home. A banda que em puguen
fascinar com a sexe complementari, com l’altra meitat que sempre et falta, les
dones són més interessants com a persones que els homes. —Per cert,
segons es desprèn de la lectura de la magnífica crònica literària dels inicis
del vostre grup que és El
desig dels dies, vosaltres,
aleshores, vau fer poc sexe. ¿o no? —Més o menys el
que corresponia a l’època, que era poquet, és cert. Hi ha aquella frase tan
suada que llavors gitar-se amb una senyoreta no era un pecat... era un miracle.
A banda d’això, en més d’una ocasió, si la cosa no arribava a quallar, no era
per falta de ganes i de voluntat per les dues bandes, sinó per simple
impossibilitat material. No oblides que no teníem ni cotxes ni pisos ni cap
facilitat per a un honest esbargiment. De totes
maneres, t’he de dir que aquell grupet de gent, pel que corria en aquell
moment, era dels més alliberats i practicants que funcionava per València. —Ja podríeu.
Amb tot, a El desig dels dies narres com un personatge arriba a l’orgasme, tot arrapat
a una noia catalana aterrida per una mascletà fallera. Ho aprofitàveu
tot. —Això és
purament literari. Aquesta novel·la té una gran part de literatura; és
literatura, no són unes memòries. Per damunt de tot, és una novel·la. —Però, ¿això va
passar o no? ¿I a qui li va passar en realitat? —Quasi, però no
era qui penses tu. Això no ho tragues, però un aclariment que sí que has de
fer, i és molt important, és que els personatges d’aquesta novel·la estan
fabricats amb retalls i anècdotes de distintes persones i sempre reelaborats
literàriament. No és una novel·la à-clef. —¿Què és El desig dels dies? —Una transposició
literària en forma de novel·la del que havia estat una experiència no únicament
personal sinó generacional. Som una generació que procedeix de la foscor, de
l’anul·lació, del no-res, que de sobte enceta un procés que no és tan sols el
descobriment del teu propi país, sinó el descobriment de la vida. Una
generació que comença a plantejar-se què és això de viure, en el seu país, en
el seu moment històric, en la seua època. Descobríem la vida mentre pugnàvem
per posar a l’alçada del món contemporani la nostra cultura nacional. —A mi, em
sembla que El desig dels dies és, sobretot, un bellíssim i barroc cant de resurrecció i
amor a la Ciutat e Regne de
València. Éreu patriotes. ¿De
quina pàtria? —Sí, és un cant
d’amor. Mira, la qüestió presentava un doble aspecte que la majoria de
nosaltres tenia prou clars. Si el patriotisme l’entens com un sentiment
d’adhesió emocional, de responsabilitat immediata i directa pel País Valencià,
érem patriotes valencians. Ara bé, des
d’un plantejament intel·lectual, nosaltres ni volíem ni podíem concebre
aquest territori, aquesta pàtria, al marge del seu marc nacional propi, els
Països Catalans. Són dos nivells distints de consideració. —Dos nivells
distints de consideració que, posteriorment, el nacionalisme potser no ha
combinat amb excessiva subtilesa. ¿No s’ha primat massa el moment fundacional,
essencial, en detriment del sentiment d’adhesió primària i del moment
existencial? —Tinc dubtes
que haja estat així. En les elaboracions teòriques, potser sí que hem posat un
cert èmfasi en el marc nacional comú. I ja calia. Dit això, torne a insistir
que la societat sobre la qual nosaltres volíem actuar i incidir sempre ha
estat la valenciana. Ho volíem fer
en connexió, en col·laboració amb els altres pobles catalans, però la nostra
activitat política, que és allò que més et compromet a un treball pràctic, la
majoria de nosaltres sempre l’hem desplegat en un sentit valencià: PSV, PSPV,
UPV... I sempre que ens hem dirigit a la gent, ho hem fet com a valencians,
l’orgull de ser valencians... —Francesc Pérez
i Moragón, prologuista del teu Punt
de Mira, a la Revista de Catalunya escriu: «Això de sentir-se orgullós pel fet de ser valencià
és una fórmula de la «retòrica més tronada». —I té raó, segons
com. Però una de les necessitats humanes, universal, dins de qualsevol
societat, és la necessitat de dignitat. Necessitem que se’ns reconega una
dignitat en allò que som, tant individualment com col·lectivament. Aquesta
necessitat que et siga reconeguda la dignitat de ser allò que ets és el que
retòricament diem orgull. Certament hi ha
el perill de caure en una estúpida retòrica patriotera quan s’apel·la a
l’orgull, sobretot en les nacions-estat. Però parlar d’orgull a un poble ferit
en la seua dignitat, com és el nostre, potser és ben saludable. —I inexcusable,
si em permets l’afegitó. Trencar els mecanismes d’autoodi... —...És una
condició sine qua non. Si no es trenca la lògica de l’autoodi, ni el
nacionalisme ni cap altre moviment d’alliberament col·lectiu és viable.
L’autoodi és autonegació. I des de l’autonegació no es pot afirmar cap classe
de dret col·lectiu. Tu imagina’t una classe obrera, uns negres, unes dones,
que s’automenyspreen com a classe, com a raça, o com a sexe. Seguirien
subordinats per sempre. —Pel que fa al
nostre país, el problema es planteja quan es subvalora, es denigra o es nega el fet valencià en relació amb el fet
català. Josep Guia, a És molt senzill: digueu-li Catalunya, escriu: «Ens han destrossat tant que el ser valencià és una referència espanyola en sintonia amb el Para ofrendar nuevas glorias a España». ¿Què n’opines? —¿Del llibre?
Trobe que no és un paper ni útil ni positiu per a aquest país, en absolut. És
negatiu no solament per al País Valencià com a tal, sinó, inclús, per al
mateix projecte que el llibre propugna, l’aparició d’una Catalunya
unitària. Aquest plantejament,
inassimilable per la majoria del poble valencià, el que produeix són moltes més
reaccions negatives que positives. Si per cada valencià que fas català a colps
de nom, en fabriques cent o mil d’anticatalans, ja em diràs tu, quin negoci. —De fusterians,
com de cristians, n’hi ha de moltes classes. És molt senzill..., al meu entendre, és un fill legítim i coherent del Qüestió de noms, de Fuster... —Potser. Quan
una lògica es porta fins a les seues últimes conseqüències, sovint passa que
l’anàlisi que se’n desprèn no té res a veure amb la realitat. És fill, però és
un fill que ha portat la lògica, l’apriorisme nacional, a un extrem. —Un apriorisme
racional, la nostra nació és catalana, que compartim. Ara, ¿no
trobes que la formulació de Fuster a la Qüestió de noms és, si més no, ambigua pel que fa a la pluralitat de la nació? Fuster, per
exemple, popularitza el terme Països Catalans, però a Catalunya li diu
Principat en espera potser del Gran
Dia en què tot serà Catalunya... —La idea que
arribaria el Gran Dia en què els valencians ens tornaríem a reconèixer com a
vers i autèntics catalans, i tornaríem al si d’una nació catalana única, etc.,
continua sent una espècie d’il·lusió. —¿Teua, també? —Jo, si t’he de
ser sincer, no veig cap contradicció entre tota aquella intensitat valenciana
de què et parlava adés i el fet de desitjar que arribe un temps en què els
valencians ens reconeguem majoritàriament com part de la nació catalana. —¿Una nació plural? —Una nació
plural, evidentment. Entre altres coses, perquè no podem oblidar o menystenir
el fet que els Països Catalans no han tingut mai institucions polítiques
conjuntes. Institucions que són les que creen consciència d’unitat. Un projecte de
futur de nació plural perquè, només partint de cada país, podrem construir la
nació catalana. Aquesta concepció, si no m’equivoque, també és la que proposava
el Fuster del Nosaltres els
valencians. —No
t’equivoques, al meu parer. Ara, llegint el teu Crítica de la nació pura, diria que els vostres pressupòsits ideològics són força
distints. Dit d’una altra manera, ¿Fuster té una concepció essencialista de la
nació? —Fuster té una
concepció de la nació de tipus clàssic. —Em sona a
eufemisme. —Quan dius... —Jo no dic,
pregunte. —...Si Fuster
té una concepció essencialista de la nació, has d’afegir que aquesta concepció és
la que té pràcticament tothom. Això no és una especialitat de ningú. Ara no
sé què en pensa Fuster, però quan escrivia aquells papers tenia una concepció
en termes de ser o no ser, sí. —«País
Valencià: un Hamlet que no acaba» titulava, ves per on, Pérez Moragon
l’article que he citat abans. Tu, per contra, parles de la nació com a
projecte... —Els Països
Catalans com a nació són un projecte. Una altra qüestió seria discutir si hi
ha prou bases objectives i reals per a fonamentar aquest projecte, que jo crec
que sí, o si és una dèria de quatre bojos. Ara, bàsicament són un projecte, una
cosa a fer, una cosa a construir. —Per tant,
demanar-te si els Països Catalans són una nació... —Jo no puc
contestar-te si el Països Catalans són una nació, simplement
perquè és una pregunta que, en termes de ser/no ser, no té resposta. Si el procés històric va en un sentit
que jo considere positiu, d’ací a vint o cinquanta anys et podré dir: «En
aquells moments estàvem en tal grau del procés de construcció de la nostra
nació». Si resulta que el procés s’enfonsa definitivament, et diré: «Aquell
moment era l’última possibilitat que vam tenir i que no vam aprofitar». —Si no t’entenc
malament, el científic social J. F. Mira no pot dir que
els Països Catalans són una nació. Mentre que el nacionalista J. F.
Mira sí que ho diu... —La qüestió és
molt punyetera. Lògicament no podem ser els mateixos els plantejaments que et
fas des d’un punt de vista analític que els que et fas des d’un punt de vista
ideològic i popularitzador. Són nivells distints. I si la coherència no és
perfecta, paciència, que és un mal general. Per això em
sembla comprensible del tot que una persona que vulga promoure un moviment nacional
d’àmbit català diga que els Països Catalans són una nació. Una nació fotuda,
xafada, no sé què, però una nació. Però pensa que això és més un eslògan
ideològic que la constatació d’un fet empíric. —Amb tot,
continue pensant que utilitzar aquesta formulació com a eslògan de masses al
País Valencià és essencialment contraproduent, però tant se val. Escolta, ¿Crítica
de la nació pura és un llibre
antiespanyol? —L’objectiu
principal d’aquest llibre no és fer anti espanyolisme, sinó fer que la gent
reflexione sobre conceptes i plantejaments de conjunt. El que passa és que
està escrit al País Valencià. El que hi dic, al final, prèvia clarificació i
delimitació d’alguns conceptes teòrics, és que ací hi ha hagut un procés
d’expansió a través de l’estat de la nació castellano-espanyola. Un procés agressiu en el qual estem immersos els
valencians, i a veure què fem. O ens deixem absorbir-hi i, per tant,
desapareixem com a poble, o ens defensem d’aquest procés expansionista i
afirmem la nostra diferència nacional. Si entens per antiespanyolisme el que jo
opte per la segona via. —¿Quines novetats teòriques aportes a l’anàlisi del
nacionalisme amb el teu llibre? —Per exemple,
distingir clarament la cultura ètnica de la cultura nacional, que sovint es
tendeix a confondre. Delimitar les aplicacions del terme nacionalisme, referit
no a qualsevol fenomen d’exaltació o d’afirmació, sinó a moviments, processos
i projectes socials. Diferenciar els conceptes de nació política, nació
cultural i estat, quan habitualment només es diferencia la nació de l’estat.
Donar una visió global dels procéssos de formació nacional a Europa des de
l’època medieval fins ara... —¿Què és una
nació política? —La nació
política és una societat complexa que pensa i defineix el seu àmbit d’identitat
com a àmbit suprem de pertinença i de lleialtat. Nació política, per tant, implica la no-pertinença a cap altre àmbit
superior considerat com a nacional. —El De impura
natione proposa crear una nació
política d’àmbit valencià... —Tot aquell que
crega que el País Valencià pertany a un marc nacional més ampli, que pot ser el
català en el meu cas, o l’espanyol (mentre no afirmen el contrari), en el cas
de Mollà/Mira, no està pensant en el País Valencià com a nació política. Per
a fer-ho, ha de prescindir, no, alerta, de Castella i Catalunya, sinó d’Espanya i Catalunya. «Ni Catalunya ni Espanya: nació valenciana» feia una pintada
de vida efímera. Coherent, potser, però, ¿amb quina base? L’única possibilitat d’afirmar una nació valenciana és
dir no sóc ni espanyol ni català, sols valencià. Dir com fan Mollà/Mira: «Els
valencians estem entremig de Madrid i Barcelona i jugarem amb qui més ens
done», pot ser interessant, però no és cap anàlisi dels fonaments d’una nació valenciana. —Però, ¿és
viable un projecte de nació valenciana? —Home, això la
història ho dirà, però jo tinc tots els dubtes del món. ¿Es pot plantejar un
nacionalisme que afirme què per damunt de valencians no som res? ¿Un
nacionalisme que assegure que hi ha la mateixa discontinuïtat entre el País
Valencià i CastellaEspanya que entre el País Valencià i Catalunya? ¿Es pot dir
que tots nosaltres, nacionalment parlant, som valencians de la mateixa
manera? ¿Som un país bilingüe, bicultural, on els únics bilingües i biculturals
som els valencianoparlants?... Com podràs
comprendre, n’hi ha moltes més preguntes que respostes. I si hi ha més
preguntes que respostes, és perquè jo crec que en aquest país, ara com ara, les
contradiccions encara actuen
en tant que contradiccions, i no en tant que elements d’una síntesi possible i
pròxima. —Em sona la
terminologia. En l’inici de la formació ideològica de la vostra generació, el
marxisme tingué un pes considerable... —Aleshores
nosaltres pensàvem en termes d’una societat futura ideal. Tu volies aconseguir
un país propi, lliure, reconciliat, tot això, però també una societat
igualitària, justa, etc., tota una sèrie de valors que van lligats a la tradició
ideològica de l’esquerra. Una esquerra que, en els anys 60, pràcticament no
tenia cap més expressió que no fóra el marxisme. —¿N’éreu, de
marxistes? —A banda
d’aquesta identificació, diguem-ne, ètica amb el marxisme, la major part de
nosaltres, en diversos graus, vam assimilar una bona part dels elements del seu
mètode d’interpretació de la història. —¿I ara?
¿Encara ho ets? —No tant. Ara
tinc una visió més complexa. Li trobe un valor més limitat, inclús com a
mètode d’interpretació de la realitat social. Trobe que és un mètode d’anàlisi
vàlid per a alguns aspectes de la història d’alguna societat. —No deu ser en
l’anàlisi dels nacionalismes de les nacions sense estat... —La ceguesa del
marxisme enfront dels nacionalismes emergents és emblemàtica, en efecte. —Un jueu antisemita com Marx era difícil que poguera plantejar-se
problemes d’identitats amenaçades... —No sé si és
ben bé això. Crec que aquesta ceguesa està més vinculada a l’estatisme de la
formació hegeliana de Marx. L’estat com a model d’evolució de la societat,
l’admiració pel poder. Pensa que, allà on el marxisme ha ocupat l’estat, ho ha
fet amb totes les conseqüències. —¿El País
Valencià serà d’esquerres, o no serà, com va dir el Fuster engagé de
la transició? —El País
Valencià vota majoritàriament esquerres i encara no és massa. Tot i això,
continue pensant que al País Valencià no es pot esperar que la construcció
nacional vinga de la dreta. Ni de l’esquerra espanyola. —¿El que més
s’assembla a un espanyol de dretes és un espanyol d’esquerres? —Jo diria que
el que més s’assembla a un espanyol militant, a un espanyolista de dretes, és
un espanyol militant d’esquerres. Els que jo en dic espanyols d’ofici
s’assemblen tots. Els mecanismes i ressorts bàsics funcionen en tots ells de la
mateixa manera. Digues ¡Gibraltar!, i veuràs. —En aquest
sentit, trobe a faltar en el teu Punt de Mira algun article polèmic
sobre els ideòlegs del neoespanyolisme d’esquerres. Parle de Savater, Trias,
els editorialistes d’El País... —És que em fan
molta angúnia, una angúnia terrible. Jo li pegue més a l’espanyolisme més
institucional, polític. No puc fer-hi més. —Sembla que, a
aquests ideòlegs, no els agrada gens ni mica el concepte d’identitat. —A mi, em
semblaria molt bé aquesta crítica del concepte d’identitat, si incloguera totes les
identitats col·lectives. Però, ¿per què han de criticar només les identitats
de grup dels altres, i no la pròpia? ¿Per què els posa tan frenètics
l’amenaçada identitat de les nostres nacions sense estat i no qüestionen la
seua, tan potent? Perquè, si hi ha un fet diàfan, és que ací el nacionalisme
més actiu, vigorós, eficaç, és el nacionalisme espanyol. Al seu costat, els
altres són uns innocents. ¿Per què
collons aquests senyors no critiquen mai aquest nacionalisme? Perquè aquesta
gent, implícitament o explícita, creuen que l’estat és sagrat i les fronteres
intocables. Contra aquest absurd d’una identitat creada des de l’estat, marcada
per les fronteres polítiques, no actuen mai: només contra les identitats
nacionals que, per no morir congelades, volen tenir un lloc al sol. ¡Vejau
miracle d’honestedat intel·lectual! —¿Ets optimista
o pessimista respecte al
futur del nostre país? —Crec que tinc
motius per a les dues coses. Hi ha dos processos de construcció nacional que
són antagònics. L’espai que ocupa l’un, l’ha de llevar a l’altre. Un mateix
espai no és ocupable, en les mateixes condicions, de la mateixa manera, i
simultàniament, per dues llengues i cultures diferents. Un ha de desplaçar
l’altre. Inexorablement. —Si altra cosa
no, portes vint-i-cinc anys actuant com si fores optimista. Si un dia t’han de
dedicar un carrer, ¿quina professió de tot el teu ample registre vols que et
posen a la placa? ¿Escriptor? —Sí, sempre que
s’entenga com a escriptor, no únicament un senyor que escriu novel·les, sinó
com un senyor que escriu per a dir coses. —¿De quin dels
teus llibres et trobes més satisfet? —Potser de Crítica de la nació pura i de 40 o 50 pàgines d’El desig dels dies. —I de la nova
novel·la que ara escrius. Pel que sé, t’hi estàs deixant la carcanada... —El mal
d’aquesta novel·la, un llibre que estic patint molt per a escriure’l, és que
parteix d’uns plantejaments ambiciosos, i dubte si el resultat està a l’altura
de l’ambició. —Tu mateix has
contat que tingueres una crisi psicològica... —Sí..., em
trobava incapaç de seguir i la vaig tenir parada durant molt de temps. Ara l’he
represa i espere que prompte acabaré els dos capítols que em falten. Quan
l’acabe, la deixaré reposar uns mesos i la tornaré a reescriure de nou. Encara
tinc faena per a dos anys, si van bé les coses. —Pel que jo he
llegit van bé, Joan. Parla-me’n una mica. —El personatge
principal és un home radicalment desconnectat de la realitat; que ha viscut
durant molt temps en un món que ell s’ha creat, i que, de colp i volta, es
troba obligat a anar descobrint aquest món real. Llavors, no entén què passa:
voldria que tot fóra diferent, i rep per tots els cantons. Intente
descriure’l en totes les seues dimensions, fisiològiques, ideològiques i
fantàstiques. És un personatge que viu una doble existència. ¿Com veu la
realitat un home que no la veu com se suposa que és? En aquest sentit, té un
cert aspecte quixotesc. —Una realitat,
d’altra banda, centrada a la ciutat de València. —Sí, és una novel·la
de la ciutat, una novel·la amb itineraris molt dissenyats. El pobre home va
descobrint València (la ciutat es el món), amb una gran innocència, i alhora
amb una enorme càrrega de referències culturals. —¿Quines influències
literàries hi reconeixeries? —Si haguera de
reconèixer-li alguna referència més directa, potser seria l’Ulisses de Joyce. Referència joyciana i inspiració quixotesca, si és que això val.
Modes antigues. —Bona companyia
per al viatge, senyor Mira. |
Tornar a la pàgina anterior | Pujar |