Debat Nacionalista | Abril
1990 Entrevista Joan Francesc Mira: Nacionalisme i complexitat al País Valencià Xavier Duran Joan F. Mira va néixer a València el 1939. És Doctor en
Filosofia i Lletres. Ha estat professor a la universitat americana
de Princeton i actualment és professor a la Universitat de València i a Castelló de la Plana. Col·laborador habitual de diverses
publicacions, com el setmanari El Temps, ha publicat novel·les, com Viatge al final del fred i, darrerament, Els treballs perduts; reculls de narracions, com Els cucs de seda (Premi Andròmina
1974), estudis d’antropologia i assaigs, com Crítica de la nació pura (Premi Joan
Fuster 1984). És vicepresident d’Acció Cultural del País Valencià. Vist des de fora, el País Valencià sembla d’una
complexitat política extraordinària. És realment així? Vist des de fora, el País
Valencià sembla incomprensible i crec que per culpa dels tòpics. Vist des de
dins, amb ulls d’observador una mica analític, encara sembla més incomprensible.
I, ja no pels tòpics, sinó per la complexitat mateixa de la realitat. Aquesta
imatge difícil d’entendre que es veu des de fora correspon a la realitat. A més a més, sembla que hi ha una gran
visceralitat, amb unes forces polítiques que gairebé no coincideixen en res
entre elles, oi? Realment, una de les coses que
són efecte, no causa, és justament la manca de coincidències bàsiques en
aquelles qüestions que no es discuteixen en una societat normal. Al País
Valencià no existeixen unes bases de consens, d’interpretació fonamental de la
pròpia societat, del seu sentit històric, nacional, cultural, etcètera. I, per
tant, és explicable que quan aquesta divergència substancial es manifesta, ho
faça amb una certa crispació. Es pot discutir sobre coses que no posen en
perill unes coincidències bàsiques, pots discutir sobre opcions
sociopolítiques, econòmiques, d’acció puntual de govern, d’ideologia
política..., però quan aquestes coincidències bàsiques sobre què significa ser
valencià, què és el País Valencià no existeixen, lògicament les divergències
encara són més visibles i profundes i produeixen aquesta violència verbal. A més, sembla que això dóna lloc a una multiplicitat d’opcions, com
terceres vies, un nacionalisme valencià anticatalà i antiespanyol, etc. Això que planteges és una qüestió
bàsica que és la definició, en termes nacionals, del País Valencià. Què és el
País Valencià? Una regió espanyola con les altres, una regió espanyola amb unes
peculiaritats, una regió amb forta personalitat històrica i cultural molt forta
dins d’un conjunt nacional més ampli d’àmbit català? És, com alguns fins i tot
volen, una simple part, molt poc diferenciada, del conjunt català? O és una
entitat nacional definida en termes autoreferents? En definitiva, jo diria que
totes les opcions possibles, en la realitat, tenen algun defensor i algun
tipus d’elaboració ideològica. I moltes d’aquestes són purament i simplement
incompatibles. Qui en defensa una no pot de cap manera estar d’acord amb qui en
defensa una altra. Tu trobes important definir si
ets un valencià, un català de València, un valencià de Catalunya...? Una cosa és que jo personalment
ho trobe important i una altra que per a la majoria de la gent ho siga. Jo crec
que per a la major part de la societat valenciana no ho és, d’important, perquè
es troben còmodament instal·lats en l’adscripció nacional espanyola. Per a
ells no és tan important perquè han absorbit la ideologia nacional espanyola
transmesa ja des de fa moltes generacions per mitjà de l’escola, de la
penetració d’aquesta ideologia en tots el terrenys i a tots els nivells. I la
major part de la gent es considera espanyola. Poden ser més o menys
intensament, regional ment parlant, valencians, però això no implica cap
conflicte, perquè mai no crea conflicte la intensificació d’un sentiment
regional amb una adscripció nacional més àmplia. És important només per a
certes minories. Però sí que vull
dir que una cosa és observar per a qui és problema i per a qui no i una altra
és pensar si per a una societat en conjunt això, “objectivament”, és important
o no. Jo crec que sí que és important. Una societat només pot funcionar amb
coherència interior, amb capacitat de cohesió interna i, fins i tot, de
producció de cultura, amb una mínima empenta creativa a nivell col·lectiu; si
no, té aquests conflictes interns de definició. Altrament, qualsevol projecte
col·lectiu ràpidament té antagonistes, té gent que l’ataca i gent que intenta
esterilitzar-lo, perquè no correspon a la seua visió de la definició
col·lectiva. Això és important per eliminar-lo com a problema, per passar a
parlar de coses més serioses. Si no, arriba, per exemple, una commemoració
històrica —que a qualsevol país del món hagués tingut un ressò important—, el
750è aniversari de la fundació del país, i resulta que allò crea antagonismes,
conflictes, diferències d’interpretació, oposicions radicals a la festa, al
seu sentit... Resultat: el sentit que hagués pogut tenir aquesta celebració
per a la presa de consciència històrica, pràcticament s’esterilitza. I, mentre es discuteix sobre el
nom del país o sobre quina és la llengua, queden aturades moltes qüestions? L’exemple de la llengua és molt important.
Mentre es discuteix si el valencià és una llengua diferent i ha de tenir la
seua pròpia normativa o si el valencià és una variant del català, mentre es
discuteix això, l’ensenyament del valencià i, molt més encara, el valencià com
a vehicle educatiu té unes resistències, i una bona part estan motivades
justament pel tema de la denominació. Si no hi hagués el conflicte de
definició, la recuperació, almenys escolar, avançaria molt més ràpidament. Pot ser perjudicial utilitzar el
terme “Catalunya” com a substitut de “Països Catalans”? Jo tinc les meues idees sobre el
tema, basades en observacions molt repetides de les reaccions socials. La
primera cosa que cal dir és que l’intent de substitució del terme plural pel
terme Catalunya és, no ja d’una minoria, sinó de determinades persones. No es
pot dir ni que hi haja ni un moviment. Hi ha unes persones que parteixen de
pressupòsits teòrics de tipus reduccionista, amb una ignorància conscient, de
principi, de les reaccions socials i de l’efecte social que això crea i, per
tant, llancen aquesta terminologia. Pensen que per voler anar més lluny en el
camp de la terminologia, es corre més. Em dóna la sensació que és exactament el
contrari: per voler anar més lluny en el terreny de la terminologia, es
produeix un rebuig molt més fort dels continguts representats per aquesta
ideologia. Alguna persona d’aquestes diu que ell ja és conscient que pot
produir l’aparició de deu mil anticatalanistes més. Però que si provoca
l’aparició d’un catalanista més, sembla que ja hi hem guanyat. Quan et diuen
això, ja et quedes una mica paralitzat. Quan tu fas una batalla i el teu
exèrcit creix d’un en un, però l’exèrcit enemic creix de deu mil en deu mil,
les perspectives de victòria les veig una mica dubtoses. Com va aparèixer el blaverisme? En l’aparició del blaverisme o
anticatalanisme a València ciutat i als voltants, i després amb una certa
expansió progressiva, s’han produït dues coses. Un aprofitament malintencionat
i tergiversat per part de determinats nuclis lligats al franquisme i ajudats
en algun moment directament pels poders de l’Estat. Aquests grups aprofiten justament
la presentació ideològica, política, cultural i lingüística del nacionalisme
procatalanista per presentar-la com un moviment d’espoliació de la identitat
valenciana, com a profit d’una identitat que es presenta per profit d’un altre
territori, que es presenta com a dominant, abassegador, imperialista,
expansiu, etc. Això es projecta sobre un grup social que té una certa història que
el predisposa a rebre aquest missatge. Són aquestes classes mitjanes i
mitjanes-baixes, per dir-ho amb aquesta terminologia ambigua, de la ciutat de
València, des dels botiguers i menestrals, que a principis de segle ja havien
seguit moviments semblants. El blasquisme té un component anticatalanista
exprés que apareix cap a principi de segle i això continua. A principi de segle
es presentava com la típica oposició entre lliurecanvisme i proteccionisme,
entre l’agricultura valenciana i la indústria catalana. Es veien els
industrials i els financers catalans com una mena de sangoneres que volien
absorbir l’economia valenciana. Durant la República hi ha també un cert nucli
d’anticatalanisme bastant violent. Si a això uneixes aquesta mena de
folklorisme populitzant, que basa els sentiments d’identitat col·lectiva en
símbols d’identitat col·lectiva en signes externs, com els sants patrons,
monuments, barraques i tota aquella parafernàlia folklòrica, dóna una base de
gent amb molt poca predisposició a la discussió racional i amb molta
predisposició al tipus d’argumentació emotiva, del tipus “Mos volen furtar lo
nostre!”. Connecten aquests factors en els anys setanta i finalment tenen un
èxit. Quina gent hi participa? Allò estava en bona part inspirat
per gent que procedia d’un espanyolisme molt radical, que veien que el
valencianisme d’àmbit català podia connectar amb el catalanisme polític i
convertir-se en un front de perill, diguem, per a la unitat d’Espanya, molt més
important que el que seria el catalanisme reduït a Catalunya. I hi ha figures
dels governs centrals de l’època, tant del franquisme com del postfranquisme,
que col·laboren amb grups interns valencians, procedents del mateix
franquisme i de la dreta ideològica. No és una cosa tan simple com sembla a
primera vista. He donat una explicació sumària i parcial, perquè no es pot fer
ací una anàlisi exhaustiva de tots els factors. En aquests anys, com ha
evolucionat aquest blaverisme? Això que en dius blaverisme va
tenir la seua època de virulència justament quan era molt, molt minoritari.
Plantejà la batalla per la cosa que sembla més insubstancial, però que crea més
relació violenta, que és el tema de nomenclatura i símbols. Els anys previs a
la discussió de l’Estatut, del 77-78 fins al 82, són els més violents. No hi
havia una força política amb perspectiva electoral. Tenia una certa elaboració
ideològica a través de la premsa, d’alguns llibres, d’eslògans, i d’altra
banda, tenien uns grups de xoc: els GAV —Grups d’Acció Valencianista. Eren
estrictament gent que sortia al carrer i trencava vidres de cotxes que portaven
l’enganxina de País Valencià o que agredien durant les manifestacions. Una
part dels actuals dirigents d’Unió Valenciana tenen aquesta procedència. I
aquesta gent no tenia una ideologia política explícita. Tota la seua política
era la defensa d’uns símbols contra una hipotètica agressió exterior catalana. Però el PSOE acceptà uns símbols
i denominacions... L’ascens electoral del PSOE portà a la direcció
mateixa d’aquest partit una gent que no té cap tradició ni convicció de tipus
nacional i que, per tant, ja li va bé un símbol o un nom o un altre. Amb
l’Estatut pràcticament s’accepta la simbologia i la terminologia que els
blaveros han defensat i que, d’altra banda, era la més difosa popularment,
encara que fos la menys rigorosa terminològicament. Els blaveros deixen de tenir
un argument bàsic i això desactiva la violència. Llavors es plantegen
convertir-se en una força de tipus regionalista. No elaboren una ideologia
nacional. Comencen a barrejar, d’una banda, una ideologia anticatalanista i, de
l’altra, una presentació anticentralista antisucursalista, contra el PSOE i
Aliança Popular. I això els ha donat un resultat. Des del moment que han tingut
un cert crèdit electoral, la virulència externa ha disminuït molt. No renuncien
al fons anticatalà, però insisteixen més en la defensa, cara al públic, dels
interessos valencians, perquè saben que això té molt més crèdit. És un problema reduït a l’Horta? Inicialment, sí, però començà a
estendre’s i ara la influència d’Unió Valenciana es pot dir que arriba a totes
les comarques catalanoparlants de la província de València i supera una miqueta
la ratlla provincial cap al sud i cap al nord. No passa d’ací, però ja és una
expansió forta. Però ni a Castelló ciutat ni a l’àrea d’Alacant i Elx no ha
penetrat. La tercera via i el nacionalisme
catalanista no tenen gaire incidència? La tercera via va ser un grup
ideològic amb un hipotètic projecte polític de recuperació dels elements de
definició lingüística, cultural i de la tradició cultural catalanista, però
sense traslladar la catalanitat a la definició política, sinó propugnant una
mena de definició nacional autònoma com a marc d’actuació política. I Unió del Poble Valencià
continua la tradició del nacionalisme pro catalanista. Per mi ha fet un excés
d’insistència en les definicions ideològiques, més o menys radicals, de
l’esquerra i, últimament, de l’ecologisme com a bandera, potser despenjant-se
de la presentació del nacionalisme com a bandera. En algunes comarques té
molta presència, però en altres, com la ciutat de València, la seua presència
electoral és molt poc significativa. Parlàvem abans del PSOE. Quina influència
hi tenen els que procedeixen del nacionalisme? En el PSOE hi ha una minoria de
gent procedent de grups nacionalistes, com el PSPV. També hi ha gent procedent
del PSAN, de la mateixa manera que hi ha gent procedent de grups d’extrema
esquerra, com el FRAP o el Moviment Comunista. Però tots, o bé hi entren prèvia
reconversió ideològica, o bé la reconversió es produeix a penes integrats. En
algunes comarques i en alguns sectors aquests grups procedents del
nacionalisme han tingut una certa influència, però en els plantejaments del
PSOE com a tal n’han tingut molt poca. El PSOE, globalment, manté el mateix
tipus d’actituds que si no s’hi haguessin integrat aquests grups procedents del
nacionalisme. Per què el nacionalisme
procatalanista té força a les universitats? Originalment, com a moviment ideològic, va néixer a la universitat. Està
molt carregat d’elements molt racionals, no ha fet recurs als plantejaments
emotius. És molt intel·lectual i amb molts elements d’anàlisi. La seua difusió
fonamental va ser, principalment, entre sectors joves, que havien tingut un
contacte directe o indirecte amb la universitat. És lògic que la seua
capacitat de reproducció siga molt més forta a la universitat. En centres
universitaris més allunyats d’aquests plantejaments no té tanta incidència;
per exemple, a la Politècnica. En canvi, a Físiques o Químiques sí que té èxit.
En Medicina o en Dret és molt més baix i a la Politècnica és pràcticament
inexistent. I això li dóna cert elitisme? Crec que en el moment actual no
es pot parlar tant de la universitat com un fenomen de classe. L’origen
sociològic és més divers. Però culturalment sí que és d’elit. En el nivell de
la cultura d’elit és on més èxit ha tingut. Aquelles posicions procedents del
nacionalisme catalanista dels anys seixanta sí que són predominants en la
producció cultural d’un cert nivell. Ara el jove no està tan
polititzat. Això afecta el moviment nacionalista? No crec que al País Valencià hi
haja més percentatge de població despolititzada que a altres llocs. Però estan
polititzats en el sentit en què jo no voldria. Està costant molt polititzar la
gent cap a una identitat nacional. Costa molt i costarà molt, perquè són
posicions excessivament racionals i potser desconnectades dels sentiments
primaris de la gent. Però el País Valencià, per exemple, dóna uns índexs de
participació electoral i d’afiliació molt alts. Potser no estan polititzats
els sectors que nosaltres voldríem, en un moviment nacionalista progressista.
La gent jove, seriosa i ben preparada podria tenir una força d’arrossegament
electoral i popular molt important. Però aquest sector, que són moltíssims milers
de persones, que són simpatitzants, que compren un disc, que van a una
manifestació, que són socis d’una entitat, massivament no participen en
política. El País Valencià està quedant al
marge, per exemple, dels plans sobre el TGV. Per la via econòmica, de la
necessitat, pot venir alguna reflexió més favorable al nacionalisme? Respecte al TGV, el que ha
produït més irritació no és tant la seua necessitat urgent, sinó el fet que
allà on és menys necessari es fa un TGV. Seria molt més important fer-lo de la
frontera a València. I, tanmateix, es fa la línia Madrid-Sevilla. També molesta
veure que es dissenyen un eixos, com el Sevilla-Madrid-Barcelona, i València
queda fora. Això sí que irrita, crea la sensació que el Govern espanyol no ens
fa cas, ens deixa penjats. Que a nosaltres, que som una gent tan activa, tan
dinàmica, que hem creat tanta riquesa i exportem tantíssim, no ens fan cas.
Produïm riquesa per a ells, se l’emporten i ens deixen marginats en aquests
grans projectes de futur. Però els qui utilitzen això són els blaveros.
Curiosament ho han utilitzat també el PP i el CDS, perquè el govern és
socialista. Han fet regionalisme econòmic. I no pot venir el desig de
col·laborar més amb el nord? Aquesta és una idea que cau bé,
que quan es presenta en un col·loqui és molt ben acceptada. Quan Jordi Pujol
presentava coses d’aquest tipus a Castelló la gent que hi havia, la premsa, els
empresaris, ho rebien molt bé. Però això no té una transposició en cap
moviment col·lectiu ni reivindicació organitzada. Serveixen per crear una
sensació de comunitat d’interessos, però no passa d’ací, de moment. La informació, per quins conductes
arriba? A la massa, per la televisió
espanyola. Veuen el món a través de la finestra que els ensenya la televisió
espanyola. I ara no sé encara quin serà l’impacte de la Televisió Valenciana.
D’altra banda, hi ha les ràdios, les grans cadenes espanyoles, i ara, Ràdio 4 i
el Canal 9. Canal 9 està molt bé i crec que guanyarà una certa audiència. I la premsa escrita? El diari més influent a tots els
sectors és Las Provincias. És el diari del qual estan pendents els partits i el
Govern de la Generalitat, que no sempre s’atreveixen a actuar-hi en contra,
perquè saben que no tenen escrúpols per muntar qualsevol campanya de descrèdit,
de desprestigi. No és un diari mal fet. Té uns interessos ideològics, amb els
quals és conseqüent. Alternativament és més partidari d’UV o del PP; o de tots
dos. Sempre antiesquerrà i anticatalanista, des de l’any 76, en què va començar
a marcar el catalanisme d’una manera obsessiva. El diari Levante està en l’esfera del PSOE. Tampoc no és favorable en absolut al nacionalisme.
No saps mai per on et pot sortir. Tant ataca TV3 com es queixa que precinten
els repetidors. A Alacant hi ha la premsa
pròpia, La Verdad i Información, un a l’òrbita de la dreta clàssica i l’altre, més vague a
la del PSOE. I Castelló té diaris de molt poca difusió, un en l’òrbita del PSOE
i l’altre en l’òrbita de la dreta, cap dels dos anticatalanista militant. En conjunt, la premsa
valenciana no sé si deu passar de 160.000 exemplars. Per a una població de
quatre milions és poc, però afecta nuclis influents. Per què va fracassar el Diario de Valencia? Per diverses raons. Crec que
bàsicament perquè els equips que ho portaven no tenien una idea clara del que
volien, però no perquè no hi haja espai per a un diari així. I la gent que els
recolzava econòmicament no era prou decidida. En canvi, El Temps ha anat endavant.
A mi sempre m’ha sorprès que ací
dalt s’hagen fet dos canals de televisió, diversos diaris, no sé quantes ràdios
i, en canvi, un setmanari no ha funcionat mai. Si El Temps existeix és per la voluntat constant d’unes poques persones, d’una persona
en concret, editor i promotor. El recolzament institucional ha estat mínim, en
subvencions i en publicitat. Ara ha començat una nova etapa. Però amb aquests
problemes, la capacitat d’inversió per ampliar el setmanari és reduïda, sense
un recolzament de la societat i de les institucions. I aquest últim,
incomprensiblement, no hi és. Comença a tenir certa influència? Les institucions li tenen un cert
respecte. A més, saben que les coses que diu normalment són veritat. I té
certa influència en aquests cercles de gent relativament jove i educada de què
parlàvem abans. l entre tant anticatalanisme, TV3
agafa audiència. Com ha estat? Es pot explicar pel desig de
tenir un altre canal i per la curiositat d’un canal que parla en català.
Després, un cop encetat, la gent s’hi enganxa. Hi ha unes desenes de milers de
persones que volen una televisió en català. I una vegada a disposició del
públic, la gent la posa, li agrada i la veu amb certa regularitat, perquè
l’entenen i tenen una alternativa d’estil i de llengua. Això significa que en
el fons no hi havia una resistència profunda a les coses que venien de Catalunya.
Aquesta resistència havia estat provocada i, quan ha entrat d’una manera vista
com a normal, ha estat perfectament acceptada. Els comentaris que hi havia al
principi a poc a poc han anat desapareixent i fins i tot els blaveros la veien
amb certa regularitat. l quan es talla, hi ha una gran reacció... La gent ha sentit dues coses.
Primer, l’acte de violència gratuïta i arbitrària. I, segon, la privació d’una
cosa que ja teníem. La reacció, lògicament, és en contra. Contra aquesta
sensació d’arbitrarietat la gent ha reaccionat i ha estat una de les reaccions
més sòlides. Tu has viscut les negociacions.
Quina impressió en tens? La iniciativa de tallar TV3 ve de determinades persones, de la direcció de
la televisió valenciana i de la presidència de la Generalitat. Ve motivada per
guanyar-se una audiència d’entrada, que ja ve per la mateixa freqüència i per
eliminar una competència que la gent compararia. Perquè la gent segurament no
compararà la TVV i TVE però sí TVV i la TV catalana. I la comparació podria
ser odiosa, podria ser enormement perjudicial quant a qualitat i interès per
la TVV. I, d’altra banda, ideològicament els molestava, no sols perquè prové
d’un àmbit polític diferent del del PSOE, sinó pel fet de ser catalana. I no
els importa tallar un canal de televisió, ni el perjudici lingüístic i cultural
que han creat. I ara que TVV i TV3 es veuen sense interferències, què
pensaran? Ara estem en la mateixa
il·legalitat que abans. La tolerància no sé quan durarà i, si la tornen a
tallar, no sé si posaran arguments d’il·legalitat o quins. Això no se sap. Com és el contingut ideològic de TVV? No sóc un gran espectador de cap televisió. No sabria qualificar el
contingut ideològic. Sé que molesta l’ínfima qualitat estètica i els
desagradables continguts ideològico-folklòrics del programa de Joan Monleon. Si
això respon a algun tipus d’ideologia, no ho sé. Però crec que cal esperar un
mes o dos i preguntar a algun espectador assidu. Us sentiu oblidats pel Principat?
Ens sentim ignorats per la immensa
majoria de la població d’ací dalt, a qui no importa el que passa allà, i
viceversa. Les forces polítiques s’ocupen de la Catalunya estricta i dels seus
projectes polítics. Veuen el País Valencià com una cosa d’un cert interès i
prou. La connexió continuarà existint entre sectors cívics i culturals. Fora
d’això, la connexió és molt escassa. No ens podem sentir oblidats, sinó que,
simplement, aquesta connexió i aquest flux de comunicació no existeixen. Cansa aquesta lluita continua per
la llengua, per la televisió? Sí. Hi veus futur? És una lluita difícil, però no
desesperada. No som, per dir-ho així, “els últims de Filipines”. A la part final de Crítica de la nació pura afirmes que als portuguesos no se’ls acusa, com a nosaltres, de voler alçar barreres, de tancar-se, perquè estan a l’altre costat de la ratlla. I acabes dient: ‘Jo només voldria
que em mirassen com si fos portuguès. Entranyable germà ibèric, no cal dir-ho.
Obertament disposat a tots els intercanvis i cooperacions. Però portuguès”. Segueixes amb el
teu desig de ser “portuguès”? Sí. Sempre he pensat en Portugal,
perquè fa molts anys que té un magnífic estatut d’autonomia. I, a més a més, no li precinten els repetidors
de televisió. |
Tornar a la pàgina anterior | Pujar |