El País — Quadern
[Catalunya] | dijous, 19 d’abril de 1990 Monòleg
Ramon Pla i Arxé Sobre una trama argumental lleu —els periples per la ciutat de València
d’en Jesús Oliver, director de la Biblioteca Universitària, que tracta de
salvar de l’especulació immobiliària el vell palau del seu avi, on s’ha
instal·lat per formar-hi una biblioteca de 144.000 volums (el nombre dels
elegits, Ap VIII, 4)— Joan F. Mira construeix un excel·lent monòleg interior.
Com Joyce —de qui evoca el monòleg de la Molly Bloom—, es basa en les
associacions del protagonista —que situen en un mateix pla la percepció
sensorial, la fantasia o el record— per mostrar la realitat tal com es recrea
en la ment del personatge: no, doncs, pròpiament la realitat, sinó
l’experiència singular d’aquesta realitat. Joyce busca, però, l’estadi no
verbalitzat del pensament; Mira, l’espectacle bigarrat del món. Joyce, el
personatge; Mira —que controla millor el recurs— fa prevaler la seva mirada
escèptica i còmplice sobre les coses. En aquest monòleg hi ha, em
sembla, la força fabuladora d’Els treballs perduts: la que recrea en
indestriable barreja d’apassionada complicitat i de sorneguer distanciament les
grandeses i servituds d ela seva gent i de la seva ciutat. Però també en aquest
monòleg hi ha la seva feblesa: la que deriva de la dificultat de crear el gran
personatge que les seves qualitats fabuladores reclamen: la confusió que es pot
suscitar entre el monòleg i el narrador —i entre sensibilitat d’autor i
personatge—, la col·lisió entre el to patèticament decadent del protagonista,
l’atractiu del seu designi culturalitzador, i la seva inapel·lable alienació
—que redimirà, sembla, a la fi, una meritòria victòria de llit, amb ajuda
professional— dilueixen, en part, els prodigis verbals del relat. Per compensar-ho, hi ha en
l’obra un complexíssim entramat de referències cultes que faran les delícies de
l’especulació erudita: l’estructura mítica —els treballs d’Hèrcules— que
sistematitza l’aparició dels motius narratius, la sobrecàrrega simbòlica que
amara totes les referències —noms, personatges, accions—, les citacions
textualitzades, tan suggestives. En Mira, això no és la substància narrativa,
fet que provocaria, potser, allò que Villatoro definí —en resseguir el model
d’Eco— com el “buit acollidor”, sinó un salpebrat culte de la seva cuina
narrativa: en darrer terme, de les grandeses i servituds del monòleg. |
Tornar a la pàgina anterior | Pujar |