Avui · Diàleg | 5 de novembre del 2005 Separatistes, Europa Per alguna
raó que em defuig, pràcticament tothom accepta que escriure o pronunciar separatisme
és una cosa molt lletja, una falta d’urbanitat, quasi un pecat de paraula. Si
no ho és també d’obra, que en aquest cas és un delicte horrible. No deu ser pel
sentit més general del mot, que segons el diccionari de l’Institut vol dir
“Opinió, partit, de qui es vol separar de la comunitat o de l’organització a la
qual pertany”. Però si vostè, sol o formant un “partit”, es vol separar d’un
club, associació, comunitat de propietaris o qualsevol altra organització,
ningú l’acusarà del pecat nefand. Ja se sap que el
nostre diccionari oficial és de vegades una mica fluixet en matèria de
definicions, que és la seua matèria. El Diccionari de la Reial Acadèmia
Espanyola és bastant més contundent: Separatismo vol dir “Doctrina
política que propugna la separación de algun territorio para alcanzar su
independencia o anexionarse a otro país”. Res de vaguetats, d’organitzacions
ni de comunitats: separatisme és la doctrina dels qui volen separar-se d’un
Estat constituït, per ser ells mateixos Estat o per canviar d’Estat. I això és
tot, que és molt, com en el diccionari de l’IEC no era res.
Al ‘Concise Oxford’ hi
fa una lleu al·lusió dins de separate (separar), quan aquest verb
es refereix a la “independència política o eclesiàstica”, en oposició a unionisme.
Separatisme és el contrari d’unionisme. Del tot elemental: o separar-se o
continuar units. Repassar diccionaris és un dels exercicis de llenguatge més
útils que conec. El Larousse defineix la paraula com “Moviment, tendència, dels
habitants d’un territori que desitgen separar-lo de l’Estat del qual forma
part”. Contundent: separar un territori d’un Estat. Deixaré estar les
definicions, per no fer-me pesat i perquè la idea és claríssima: en espanyol,
en francès i en anglès (que són les llengües més grosses), separatisme
vol dir el que vol dir també en català popular i polític, amb la peculiaritat
notable que qui no ho diu és el nostre diccionari oficial, vés a saber per què,
potser per timidesa o per ganes de dissimular. I aquesta és també la història
d’Europa, especialment la contemporània que és la nostra. Si repassem els
darrers cent anys, comprovarem
sense dificultat que la doctrina, el moviment, o el desig de separar-se d’un
Estat i formar-ne un de propi és tan habitual, tan recurrent, i amb un èxit tan
visible, que sense la paraula o el concepte no es pot entendre res d’aquesta
història (encara que el concepte sol presentar-se no com a pecat sinó com a
virtut, és a dir com a patriotisme i com a dret respectable). Comencem pel
1906, quan Noruega se separa de Suècia. Continuem amb l’esclat del 1918, quan
se separen Hongria, Finlàndia, Polònia, Estònia, Letònia, Lituània, Txèquia i
Eslovàquia conjuntament, Eslovènia i Croàcia per unir-se a Sèrbia, Albània (el
1920), i no sé si de moment em deixe algun país o territori. Per cert, el 1919,
els austríacs, que s’havien quedat sols, volien justament ser unionistes: una
assemblea —amb majoria socialdemòcrata— proclamà la República Alemanya
d’Àustria, els aliats van impedir la unió, i la unió es va fer vint anys més
tard per obra de Hitler i amb grans aplaudiments al carrer. Després, com vostès
saben, es va separar Irlanda, i
vingué la guerra, hi hagué unions a la força entre el Bàltic i el mar Negre, i
vingué el 1989, caigué el Mur, i se separaren una altra volta els estonians,
els letons i els lituans. Amb algunes separacions noves i afegides com la de
txecs i eslovacs, la d’eslovens, croats, macedonis, bielorussos, ucraïnesos,
moldaus i, si arribem fins al Caucas, la d’armenis, àzeris i georgians. Això
significa que, sense separatismes ni separacions, la major part del territori
d’Europa seria encara ocupat pels imperis del segle XIX, que eren el turc, el
rus, l’austríac i el prussià, sense comptar els regnes i repúbliques entre
l’Atlàntic i el Mediterrani. Una Europa sense l’èxit històric dels abundants
separatismes del segle XX no sé quina Unió hauria pogut fer, no sé en què
consistiria, i em resulta una mica difícil d’imaginar. Elimineu la llista dels
separats, i comproveu com queda el mapa. Els separatismes
dels separats són doctrina nacional acreditada, drets reconeguts quan són reals
i aplicats (quan no ho són, ningú no els reconeix, vejau quina paradoxa?),
virtut patriòtica, resistència nacional i sovint heroisme exemplar. Els
separatismes fracassats, ja se sap que són doctrina perversa, intent maligne de
disgregació, pecat intel·lectual i moral, i tot això que hem de llegir ara
mateix cada dia als diaris. De manera que la història més recent de la nostra
mare Europa és un seguit de separatismes i de separacions, i tanmateix, resulta
que els pocs separatistes que hi queden —els que encara sostenen la doctrina o
el desig de separar-se tal com han fet amb gran aplaudiment tants altres en
tants altres llocs— són acusats d’això mateix com a pecat imperdonable. He
recordat aquesta història, i aquest vocabulari comparat, per si algú encara es
considera poc o molt separatista i això li crea càrrecs de consciència; cosa
que en aquest país és ben possible, i només cal mirar el diccionari. |
Tornar a la pàgina anterior | Pujar |