Avui · Cultura | 16 de juliol del 2000 Joan Francesc Mira: “El papa Alexandre VI no va enverinar mai ningú” L’escriptor publicarà al setembre una síntesi de la
història dels Borja Ester Pinter · València El pròxim mes de setembre
l’editorial Bromera traurà a la venda Els Borja. Família i mite, un llibre de luxe, de grans dimensions i carregat
d’il·lustracions, on un dels màxims coneixedors del temps i el llinatge dels
Borja, l’escriptor, antropòleg i professor de grec i cultura clàssica Joan
Francesc Mira, que anteriorment ja havia novel·lat aquest tema a Borja Papa, repassa la trajectòria de la família més destacada que el País Valencià ha
donat a la història d’Europa. Pocs precedents hi havia d’un llinatge vingut de
fora d’Itàlia que en cinquanta anys produiria dos papes i una dotzena llarga de
cardenals, que es va instal·lar durant mig segle al centre del poder per
desaparèixer de sobte després i caure immediatament en la llegenda més fosca. E.P. Generalment els Borja es consideren com el màxim exponent de la corrupció en tots els sentits i el nepotisme. Pensa que s’ha imposat la llegenda sobre la història? J.F.M. La llegenda borgiana barreja elements típics de qualsevol llegenda negra
i més encara de qualsevol llegenda negra de l’època renaixentista. Barreja
hipotètiques orgies al Vaticà, enverinaments, assassinats, luxúria, bruixeria
o incest. Els temes habituals de qualsevol llegenda negra; per tant, en si
mateixos no tenen cap interès, perquè van repetint-se. La realitat és una
altra. E.P. I quina és aquesta realitat? J.F.M. És una família que té un recorregut de 50 o 60 anys, procedent d’un país petit, que arriba a col·locar-se en el centre
del poder en l’època renaixentista, en un moment en què l’Església té un paper
fonamental. El papa Alexandre Borja acaba col·locant quatre fills en quatre
famílies sobiranes. A més, estan al centre d’una revolució política a Itàlia i
del nou plantejament del que és la història del pontificat. Que un papa tingués
fills era bastant habitual a l’època, que exercís el nepotisme descaradament
també. De fet, la paraula nepotisme ve de nebot, perquè els papes solien nomenar els seus nebots cardenals. És
cert que Alexandre VI va aprofitar qualsevol recurs, com ara els casaments dels
fills, per mantenir-se, encara que no va ser l’únic que ho va fer. Curiosament,
una de les coses que no van fer mai va ser enverinar algú, i menys això del
famós anell d’Alexandre VI on duia el verí per vessar-lo en la tassa de qui
havia convidat a sopar. E.P. I com comença a teixir-se la llegenda negra
dels Borja? J.F.M. Els seus enemics romans, als quals els confiscava els castells i els treia
poder polític, van anar magnificant les actuacions dels Borja. Immediatament
després va aparèixer el fenomen de la Reforma, protestant, antipapista, antiromana.
A l’Europa germànica i protestant comencen a sortir notícies, llibrets i pamflets
que aprofiten aquestes històries borgianes com a munició contra el Papa, i els
Borja passen a ser l’emblema d’eixa corrupció del pontificat. Però eren
factors bastant comuns a tot el pontificat renaixentista des de principis del
segle XV fins a mitjans segle XVI. Després, durant el Romanticisme, es crea
tot el mite de tragèdia romàntica i en algun cas de drama pornogràfic com és
el pamflet d’Apollinaire, pornografia barata i purament fantasiosa. E.P. Hi ha alguns llibres on s’afirma
que Alexandre VI va implantar la Inquisició a Catalunya, és cert? J.F.M. No, de cap manera, la Inquisició ja existia abans de 1492 i havia estat implantada per Ferran el Catòlic. Justament
va fer el contrari, controlar-la. A Roma no la va deixar actuar pràcticament i
la prova és que molts jueus que fugien d’ací eren protegits a Roma pel Papa.
Isabel la Catòlica odiava feroçment Alexandre VI, perquè protegia a Roma els
mateixos jueus que ells havien expulsat i l’acusaven de judaïtzant, de jueu
convertit, i de marrano, que és com els deien als jueus pseudoconvertits. Fins i
tot va frenar alguns dels excessos puntuals de la Inquisició a València. E.P. Quins beneficis va aportar a València el regnat dels
Borja a Roma? J.F.M. Els Borja no van aportar cap benefici per al país. Des del punt de vista
econòmic, quan ell va comprar el ducat de Gandia, a un cost molt elevat, tots els
diners se’n van anar directament a Ferran el Catòlic, que estava sempre
carregat de deutes. Després sí que va invertir més al ducat de Gandia, però
beneficis per al país no en va reportar cap. Des d’un punt de vista humà va ser
més perjudicial que beneficiós, perquè centenars de persones, valencians
sobretot, gent molt activa i que volia prosperar se’n van anar a Roma. Tant
gent de la noblesa com eclesiàstics, juristes o militars. Això, en un país
menut on el grup dinàmic era poc nombrós, en certa manera, va restar força
humana als sectors dirigents del país.
E.P. Quan s’enfonsa el poder dels Borja, què passa amb tots
aquests? J.F.M. Hi ha una espècie de dispersió general. Primer ja hi havia hagut una
espantada general amb la caiguda de Calixt III. La major part, sobretot
militars i cardenals, segurament es van quedar per Nàpols, que estava aleshores
sota el control de Castella. E.P. Què opina sobre els estudis que fins ara
s’han realitzat dels Borja? J.F.M. Hi ha molt de publicat, però encara queda molt per fer. Hi ha massa
llegenda, encara que tant els italians com alguns francesos, com els alemanys
sobretot han estudiat el tema borgià en un altre sentit. Els únics que no han
estudiat mai seriosament els Borja han estat els valencians i els catalans,
llevat de Miquel Batllori o alguns altres. Tampoc ho han fet des de la resta
de l’Estat. De segur que si els Borja hagueren sigut d’Àvila o Toledo hi hauria
instituts d’estudi, però ací els hem oblidat. La persona que més sap sobre els
Borja és la doctora Kari Lawe, però els seus llibres estan escrits en suec i
no s’han traduït. Una gran galeria de personatges El llibre Els Borja. Família i mite analitza un per un els personatges
d’aquesta famosa família valenciana. El primer papa Borja, Calixt III, va
arribar al pontificat, segons Mira, gràcies a “la projecció militar, política i
social cap a Itàlia del nostre país”. Nomenat papa als 77 anys després de
presentar-se com a neutral. “Calixt III va ocupar el poder i va actuar com tots
els papes del seu temps: crida els seus familiars i gent del seu país per
protegir-lo”. En època del pontificat de Calixt III, arriba a haver-hi a Roma
documentats amb nom propi més de 300 catalans, la major part valencians. Cèsar Borja, el segon dels
quatre fills d’Alexandre VI i un dels personatges històrics en qui Maquiavel es
va inspirar per escriure El Príncep, també apareix al llibre: “El protagonisme de Cèsar surt
després de l’assassinat del seu germà Joan de Gandia. Ell és aleshores l’hereu
i qui ha de projectar el llinatge cap a una situació de poder polític real. La
seua aspiració és crear un Estat propi al centre d’Itàlia que hauria comprès el
ducat d’Urbino i el de Romanya per després anar dominant la Toscana”. Cèsar
Borja va assassinar el segon marit de Lucrècia, Alfons d’Aragó, per motius
polítics: “L’aliança que Cèsar va signar amb els francesos significava que
havien de trencar els lligams amb la casa d’Aragó de Nàpols perquè els
francesos pretenien ocupar el tron napolità. Alfons era un obstacle polític
fonamental. Per això Cèsar va utilitzar un excusa per provocar una espècie
d’atemptat i després matar-lo”. |
Tornar a la pàgina anterior | Pujar |