| La germanor del porc Joan F. Mira En aquests temps tan dubtosos de la història, quan no sabem que quedarà de la pau, de la bona voluntat i de la fraternitat universal, reconforta comprovar que és encara possible la pràctica de les antigues
virtuts. Encara que siga en escala molt petita, i al voltant d’un porc. Poca broma amb el porc, que és un dels
regals més alts que la providencia o
la natura han fet a la humanitat.
És animal brut i humil, curt de senderi, i poc apte com a emblema de res —a diferencia del cavall, del gall, de l’ovella, del gos, del bou, del llop i d’altres
bèsties de més noble anomenada—, o
com a decoració en pintura o
escultura. Però és un bé de Déu com no n’hi ha d’altre: l’única bestia, l’única,
de la qual tot s’aprofita, vull dir que
tot es menja i és útil per al manteniment de la persona, tant si es vol consumir fresc i acabat de matar,
com si se’n vol fer reserva en forma d’embotit, de llomello en oli o de pernil posat a assecar. Només la bufeta de la fel la tiren, i encara hi ha sempre
un gos que se la menja, amarga i
tot. I els pèls, que si se l’afaita i no se socarren, poden servir de matèria primera
de brotxes i pinzells, i fer la fortuna d’algun
conegut polític del país. És, a més i per completar-ne l’elogi, l’única bestia grossa de la qual es
pot consumir la pell —la cotna— amb la
cansalada, o bé rostir-la tota esponjada, o si no guardar-la per fer sabates. I l’única de la qual igual es mengen els peus que es menja el morro. Un
exemple, per tant, de la més alta
virtut, que és sempre la utilitat general
i el bé públic, i servir tant de font d’aliment com de concòrdia. Si ve al cas parlar de porcs és pel motiu que diré.
Resulta
ser que en un poblet de muntanya on jo tinc una caseta que era la ferreria, a la
comissió de festes els va
tocar una rifa i van fer uns milers de duros de superàvit. Llavors, van pensar de comprar dos bacons de pes regular i fer un convit dedicat a la
germanor universal. Altra gent, o en
uns altres llocs, haurien tingut un
altre pensament de més poc profit, n’estic segur. Però aquesta gent és així: saben que el més antic fonament
antropològic de les festes era poder menjar tots
junts a cor què vols, traure el ventre de pena en companyia. I saben que no hi ha res com això per
unir els cors humans, anul·lar diferències, promoure l’harmonia, oblidar la discòrdia i alimentar l’ànima de la comunitat. Amb tan sòlid fonament, doncs, van comprar els dos bacons i van establir
la matança i el convit
per al dia de Dissabte Sant, que no és una mala pensada, com esperança imminent de
la glòria i resurrecció
de la vida. De manera que, dissabte a les vuit del matí, ja
eren al lloc les
dues taules baixes de matança, l’aigua bullent, els ganivets esmolats, i la concurrència present. Els convidats eren cinc o sis dotzenes de veïns absents
que tornen per
les festes, alguns veïns eventuals com ara jo mateix, més algun afegit mal de
classificar però igual de ben acollit. A les vuit, doncs, seguint l’avís, érem tots
al lloc: l’hora
de la matança era també l’hora del desdejuni o primera col·lació. Bunyols i coc, figues albardaes (que són bunyols amb una figa seca dins, cosa
deliciosa), i per beure porrons de mistela
i de caçalla, com ha de ser. Els
garrins, a l’hora de la veritat, van protestar una mica, però poc, només per fer-ho veure, i més que res per la incomoditat de la postura. Després,
quan els fan un forat a la gola i els
escorren la sang en un llibrell, ja
no tenen esme de dir res. Dessagnats, socarrimats amb foc d’argelaga, que és un foc aspre i viu,
escaldats amb aigua bullent, nets i polits, blancs com la llet, comença la
segona part. El carnisser jubilat, en un tres i no res, obre un bacó pel mig, en trau budells, lleu, melsa i tota l’anatomia interior, després en fa ràpidament les
peces que cal, trossejat a consciència, fins que damunt de la taula
no en queda res, una taca de sang, un record. I així, amb l’altre porc. És d’admirar la precisió de la faena, l’organització cooperativa, com
ajuden i no s’entrebanquen
multitud d’homes i dones, del poble i de fora del poble, masovers, alcalde i
dona de l’alcalde, mestres, llauradors,
llicenciats i doctors, obrers de vila, un matemàtic,
pastors, filòsofs, tractoristes, empresaris de diversos rams, camioners, empleats de banca, mestresses, i
representants d’altres condicions rurals i urbanes. Una harmonia tal, una eficàcia cooperativa d’aquesta
magnitud, és difícil de contemplar,
en qualsevol temps i oportunitat de
la història. Però al voltant del porc, funciona
suau com una seda. Un alt exemple, si vostés no ho veuen malament. El resultat immediat, a les onze tocades, és
un esmorzar de fregidura de
porc que és una cosa excelsament saborosa. Cuita a foc lent de llenya, no en
paella sinó en olla de coure, com ha de
ser. I allà tothom, content i sense empentes, compartia la carn, el pa i el vi negre, amb reposades converses sobre
l’oportunitat de la
festa, la insuperable qualitat del porc fregit, i la pau i la fraternitat
general. Excepte una senyora, arribada de València de l’Horta, que explicava colèrica
entre mos i mos
que els catalans ens ho volen furtar tot, i que ara diuen que hasta Tirant lo Blanc va
nàixer a Catalunya. Un pastor i un masover l’escoltaven i no entenien res. Ella tampoc. Reproduït a Els sorolls humans (Alzira: Bromera, 1997), pàg. 147-150 |
Tornar a la pàgina anterior | Pujar |