El Temps | 28 de setembre de 1998 Morir arruïnat Joan F. Mira Els diu, als lectors escollits, que estan equivocats al
cent per cent, que canvien de credo i de principis, que l’objectiu de la vida
no és arribar a ric, sinó arribar a pobre. Arribar a la ruïna vivint com a ric,
això sí, i aquesta és la gran novetat que encara no ha transcendit, que jo
sàpiga, a la resta del planeta. No tardarà, però, que quan un americà escriu un
nou evangeli a la resta del món no falten mai seguidors. En aquest cas, però,
la nova doctrina em sembla absolutament assenyada i, si prospera, qui sap
quines alteracions profundes ha de produir en aquest sistema de felicitat
expansiva que hem convingut a designar com a capitalisme immortal. Els
consells per a formar part dels benaurats són quatre. El primer, no tenir amor
al lloc de treball, ni lleialtat a l’empresa, ni consideració per altre
benefici o interès que no siga el personal i propi. Algun filòsof hispànic,
professor d’ètica, en diria el principi de l’egoisme il·lustrat. Que aplicat
al sistema en qüestió —al capitalisme, és clar, no n’hi ha d’altre—, vol dir
que si l’empresa, per definició, s’ocupa només d’ella mateixa, només del
benefici de l’accionista i no del benestar dels empleats, el personal ha de fer
exactament el mateix, en justa correspondència. Una revolució. Diu l’assessor
financer: els diners no són un fi, simplement us han d’ajudar a assolir els
vostres objectius personals, considereu la faena com com una màquina per
comprar temps de felicitat. Comprar temps de felicitat, no comprar qualsevol cosa.
Segon consell, per tant: compreu poc. Si l’equip de música funciona bé, no en
compreu un altre. I així amb el cotxe i amb tota cosa material. Deu ser una
aplicació del downsizing que apliquen les empreses mateixes. I en relació amb
aquest principi, un altre de complementari: pay cash, pagueu al comptat, no compreu res a crèdit, no tingueu
deutes. O siga, que els bancs facen negoci amb els diners d’altri, no amb els
meus: alta recomanació moral, que el mateix Gautama Buda hauria beneït sense
reserves. I que pot fer tremolar, si la doctrina s’escampa, els fonaments del
sistema creditici, columna que sosté el món i que nosaltres, pagant, sostenim.
Tercera benedicció: no penseu en el dia de la jubilació. La jubilació als
seixanta-cinc anys es va inventar quan l’esperança de vida era de 63, per tant
és una perfecta estafa. Continueu actius i guanyant diners, al vostre aire,
tants anys com en tingueu ganes. I, sobretot, sobretot, gasteu-vos els diners
que guanyeu. Avui, no demà. És idiota voler ser l’home més ric del cementeri.
Ajudeu ara els vostres fills, no en el testament. Doneu ara diners per als
pobres, per a la cultura o pel que siga, no després de mort. Calculeu el que
podeu gastar per disfrutar de la vida fins a l’últim dia, i que el futur difunt
siga pobre de solemnitat. I acaba: «Si gestioneu intel·ligentment el vostre
patrimoni per a morir arruïnat, creieu-me, la vostra vida serà bella.» Supose
que és la primera vegada en la història —en la història del capitalisme— que un
asessor financer aconsella la ruïna com a objectiu d’un pla d’inversions. Ara
sí que, potser, els temps estan canviant, i encara no ens n’adonem. Reproduït a Joan F. Mira, Déus i desastres. Papers del final de segle
(Barcelona: Proa, 2001), pàg. 146-148 |
Tornar a la pàgina anterior | Pujar |