El Temps | 6 de març
de 2000 Ja no passen trens Joan F. Mira Jo m’he criat a la vora del tren, i fins avui no m’havia
abandonat mai en el camí de ferro de l’existència. De menut, a l’Horta, tenia
el tramvia —que també és un ferrocarril— a la porta de casa, a un metre i mig
de la façana, i la via del tren per darrere. El tranvia, groc i de fusta,
desballestat, feia un soroll de ferralla mòbil i trontollant. El tren, darrere
de l’hort, era una remor profunda i sòlida, i sovint, com que no en passaven
tants, un espectacle en trànsit. Hi havia els trens de mercaderies, amb vagons
petits de fusta variada —no amb aquests contenidors d’aire tan internacional—
que passaven carregats amb caixes de cebes o de taronges, amb ovelles que
treien el cap, o amb gent que també treia els peus per les portes obertes i
que, de tant en tant, saltaven a terra des del tren en marxa (corrien poc)
després d’haver llançat davant els sacs de l’estraperlo. Hi havia els trens de
passatgers, evidentment, els sevillanos, els
de Madrid o els d’Alcoi, molts encara amb portella en cada compartiment, i la
gent treia el cap i saludava els infants que contemplàvem el pas solemne i els
dèiem adéu. En un tren d’aquells jo acompanyava mon pare fins a Carcaixent, després
agafàvem el trenet de Cullera i, si anava massa carregat, per les muntanyes de
la Valldigna el revisor ens deia que havíem de baixar, que el tren no podia amb
tant de pes, i seguíem la lentíssima pujada caminant al costat de la via. Després, ja al centre de València, he viscut al carrrer de
Pelayo que, com sap tothom, es troba entre el trinquet i l’estació del Nord. El
primer ferrocarril que va conéixer València va ser el que anava al Grau, el
1852, que va quedar immortalitzat amb aquells versos que comencen: «Gloria al Ferro-carril que nos pasa / Desde el
Grau a Valensia del Sit; / Del vapor els oits nos traspasa /
El chiulit, el chiulit, el chiulit». I el xiulit del vapor, que ja és un xiulit de museus
sonors, com el vapor és de museus impalpables, va ser per a mi acompanyament
d’anys, de llargs viatges nocturns a Barcelona, a conspirar amb amics roigs i
separatistes, d’andanes d’estació del Nord, d’estació de França, d’estació
d’Austerlitz en matinades fumoses. Aquelles locomotores poderoses, negres, una
força immensa i elegant, el foc de les entranyes, el vapor, el xiulit, van
inspirar poemes per a la història de la literatura, pintures i dibuixos per a
la història de l’art. El primer ferrobús
o el primer talgo ja
no inspiraven res. I els viatges còmodes i curts tampoc no formen cap dipòsit
en la memòria. El meu més llarg va ser, pels primers anys setanta, entre Széged
i València. Széged és una ciutat hongaresa, prop de la frontera amb Romania
(no em pregunten què hi feia jo, per allà), i el viatge va durar exactament
cinquanta-sis hores en segona i sense llit ni llitera. A París, fa pocs anys,
quan havia d’agafar l’avió per tornar a casa, em va passar no sé què pel cap,
vaig anar corrents a una agència de viatges, i vaig malvendre el bitllet d’avió
per comprar-ne un de tren. I en paga de tant d’amor, em lleven el tren de
davant de casa: m’he quedat sense el soroll familiar, sense la companyia de la
vida, m’he quedat més sol en aquest nou silenci, i no sé quina altra remor
m’ho podrà compensar. Reproduït a Joan F. Mira, Déus i desastres. Papers del final de segle
(Barcelona: Proa, 2001), pàg. 258-260 |
Tornar a la pàgina anterior | Pujar |