Caràcters,
núm. 23 | abril 2003 LLIBRES
I DÈRIES Purgatori, una
novel·la amb premi Vicent
Alonso El
problema d’enamorar-se perdudament dels clàssics és que acabes assumint aquella
famosa boutade d’un
filòsof i matemàtic anglès que considerava tota la història de la filosofia
com una sèrie de notes al peu de les pàgines de Plató. No es tracta de fer
broma sobre el poder indiscutible del clàssics de la literatura i del pensament,
sinó de subratllar que el diàleg amb ells perd una bona part de la seua potencialitat
quan s’explicita en excés o quan, des d’un altre punt de vista, es construeix
des de la mateixa negació del diàleg, és a dir, des d’un discurs submís que
esdevé una simple glossa. Hi he pensat quan, en acabar Purgatori (Proa, 2003), la novel·la amb què Joan
Francesc Mira guanyà el darrer Sant Jordi, de sobte m’ha assaltat la idea
d’anar a la Divina Comèdia a
escodrinyar pèls i senyals de
paral·lelismes notoris. Sens dubte, amb el temps llegirem més d’un treball
sobre aquestes evidències, que hauran de remarcar la manera brillant amb què
el novel·lista ha sabut mantenir l’equilibri entre la passió pels clàssics i la
mera glossa. Però, a propòsit de la qüestió, he pensat també fins a quin punt el
Purgatori de
Mira guanya o perd pel simple fet de dir-se com es diu, de presentar-nos
l’índex que ens mostra per seguir a pams l’obra del Dant, o per desenvolupar
i actualitzar narrativament algunes de les grans imatges dantesques. Sincerament,
no ho sé. Sé, això sí, que la novel·la de Mira se’ns apareix com alguna cosa
més que una simple narració, quasi com una mena d’assaig d’interpretació narrativa
de la Divina Comèdia,
que exemplifica —i assumeix, en conseqüència— la
gran força simbòlica de l’univers del Dant. Tanta, que Mira ha pogut recrear el
viatge segles més tard i, mutatis mutandis, fer que el protagonitzara un metge de poble,
Salvador Donat, dalt d’una Harley, i acompanyat d’un nou Virgili ben singular,
un guineà, poeta i xòfer de privilegi, batejat premeditadament perquè ens
recordara don Teodor Llorente, el patriarca de la Renaixença valenciana. Mira
s’ha entossudit a fabricar la trilogia sobre la ciutat de València i només publicar
aquesta segona part —la primera, Els treballs perduts, és de 1989— ja anuncia la tercera, que
segons diu construirà sobre un altre clàssic, el Faust. Insistiré que el suport explícit amb els grans universals no sé si
engrandirà els resultats del novel·lista, però és evident que els revesteix d’una
pàtina cultural d’atractiu innegable i que singularitza notablement la seua proposta.
Però sóc dels qui en el text de Mira veu alguna cosa més que aquesta ebullició
permanent de referents doctes. La crítica més diligent —els papers de Mondria,
al Levante,
i de Guillamon, a La
Vanguardia, en
són mostres imprescindibles— ja s’ha encarregat de remarcar totes les virtuts
del llibre i, més concretament, el que significa com a exercici esplèndid de
llenguatge narratiu. Se m’acut que convindria no oblidar la magnífica
contraposició de les dues visions del món que representen cada un dels germans
Donat —la pragmàtica i la contemplativa— només apaivagada des de l’explotació
del símbol que tanca la Divina Comèdia —«l’amor
que mou el sol i les estrelles»— i que
té repercussions òbvies en cada racó d’aquest Purgatori. Tampoc no hauríem de menysprear la força
conceptual d’una altra contraposició, la que enfronta Salvador Donat —el germà
contemplatiu— amb una civilització que ell no troba precisament excessivament civilitzada i que rebutjarà
definitivament quan, dalt de la Harley i amb Matilde al seient de darrere,
enfila la pista d’Ademús «sense equipatge i amb les alforges metàl·liques
buides». I, òbviament, tot el discurs sobre la ciutat, autèntic fil conductor
de la novel·la, que no es limita a disquisicions més o menys erudites sobre
murs o rajoles, sinó que retrata també l’esperit que l’ha feta possible tal com
és. Fa
poc que Joan Francesc Mira reclamava novel·les d’exigència literària «de reflexió
sòlida, densa». No hi puc fer cap objecció: la literatura de pes, si som capaços
de no reduir-la al pòsit d’idees que transmet o suggereix, sempre es fa des de
supòsits semblants. Però els models no són únics, afortunadament. El de Mira,
una barreja tan equilibrada com intel·ligent d’erudició clàssica i savoir faire
narratiu, brilla singularment i a hores d’ara és un referent inexcusable de la
literatura catalana contemporània. [...] Publicat originalment a la revista Caràcters, núm. 23 (abril de 2003)
amb el títol “Purgatori,
Crònica de la devastació i Tota d’un glop: tres
novel·les amb premi” |
Tornar a la pàgina anterior | Pujar |