El Temps · Cultura |
Del 17 al 23 de setembre de 2002 El gran seductor medieval Joan Francesc Mira s’ha deixat seduir pel gran predicador
europeu medieval, sant Vicent Ferrer. El resultat d’aquesta passió és el llibre
‘Sant Vicent Ferrer. Vida i llegenda d’un predicador’, que ha publicat Bromera
en una edició il·lustrada de gran format. El col·laborador d’El Temps hi
estudia a més les diferències entre l’autèntic Vicent Ferrer i el que ha
interessat divulgar i adorar als valencians de la ciutat de València. Lluís Bonada A València ciutat i en algunes poblacions del País Valencià, el diumenge i
dilluns següent de Pasqua es fan dramatitzacions escèniques de la vida i fets
miraculosos de sant Vicent Ferrer, representades per xiquets, a l’aire lliure i
damunt d’una tarima amb un retaule o altar al fons. Les representacions
infantils ignoren els aspectes més aspres i històricament rigorosos de les
activitats de personatge: amaguen que va ser un predicador internacional,
penitencial i apocalíptic, que arrossegà les multituds al plor, als assots
sagnants i als rigors morals. La valencianització de sant
Vicent Ferrer, la caiguda del predicador en la mitologia populista, religiosa i
oficial valenciana, és un fet que ha sorprès l’escriptor i antropòleg Joan
Francesc Mira (València, 1939), sobretot si tenim en compte, ens diu, “que era
un personatge molt poc valencià en el sentit tòpic”. Aquesta sorpresa, la posa sobre
la taula Joan Francesc Mira en el llibre Sant Vicent Ferrer. Vida i
llegenda d’un predicador, editat per Bromera amb el format de gran llibre
il·lustrat que ja comptava amb dos títols més del mateix autor, València per
a veins i visitants i Els Borja. Família i mite. “La tradició vicentina valenciana
—ens comenta Mira— és barroca, i ell és gòtic. Des de la seua mort i tota la
resta del XV té molt poca repercussió, a València ciutat. Les festes de
canonització se celebren més a la Bretanya, on va morir, que a la seua ciutat.
Serà un segle més tard, en el centenari de la canonització, quan comença la
devoció oficial valenciana pel sant. I fins al segle XX no serà proclamat patró
del regne de València. Fins llavors, ho va ser sant Jordi. La identificació de
sant Vicent Ferrer amb València neix en el barroc i es materialitza sobretot en
el XIX. I, a més, és recuperat com a sant propi per una religiositat
conservadora, un valencianisme molt reduït mentalment. Per això, el valencianisme
d’esquerra i progressita rebutja sant Vicent Ferrer; els sembla una figura
grotesca. Però ni la visió patriòtica ni l’escèptica serveixen per copsar el
seu significat històric, la complexitat de la seua vida, la seua singularitat.”
Tot això el porta a concloure, en
aquesta qüestió, que la imatge que els valencians tenen de si mateixos i la
imatge històrica del sant són realitats difícilment compatibles. A més de la sorpresa, Mira
detecta una contradicció. La llegenda que Vicent Ferrer es feia entendre a
tota Europa en valencià neix, al XVI, quan l’aristocràcia, l’Església i els
estaments cultes comencen a abandonar l’idioma del país en favor de l’espanyol.
És, diu l’antropòleg, una
“sublimació compensatòria”. Consisteix a exaltar retòricament el valor de la
mateixa llengua que hom abandona i margina. A pronunciar sermons en valencià en
la festa del sant que insisteixen en l’excel·lència de l’idioma, i després,
amb la consciència simbòlica tranquil·la, continuar ignorant, menyspreant o destruint
la llengua del país, i del sant, durant la resta de l’any. De més a més, ens recorda
l’escriptor, sant Vicent Ferrer va tenir una relació conflictiva amb València:
“En una primera etapa de la seua vida, el regne decideix ser neutral, tal com
havia decidit Pere el Cerimoniós, amb el Cisma, quan ell havia pres partit pel
papa d’Avinyó i això li porta problemes. I a l’última etapa, ha de deixar
València malhumorat després d’haver votat pel candidat castellà a Casp.
Aquesta posició militant no era del gust de tothom, a València.” Per això, com recorda Mira, la
frase apòcrifa “Ingrata pàtria, no tindràs el meu cos!”. I l’anècdota segons la
qual en anar-se’n definitivament de la ciutat es va espolsar les espardenyes
per no endur-se’n ni la pols. Però més que la posteritat, que
l’actualitat de sant Vicent Ferrer, a Mira li interessa rescatar l’home de la
seva època, un home excepcional en el seu temps, famós i sol, licitat com a
predicador a tot Europa occidental. “Cinquanta anys abans o després,
seria inimaginable. És una època apocalíptica, traumatitzada per les restes i
les guerres, amb l’església dividida entre dos papes i les monarquies mig
dissoltes, i ell, convençut sincerament que el
món s’acaba, que el judici final s’acosta, intenta preparar la gent.
Està convençut que és l’enviat especial que sant Joan diu que apareixerà a la
terra i farà la conversió universal, dels jueus inclosos. I aconsegueix que el
Sant Pare el faça ambaixador plenipotenciari de Jesucrist, directament, per
situar-se per damunt de la jerarquia eclesiàstica.” Si sant Vicent Ferrer va seduir
Europa, ara ha seduït Mira. “Va ser un seductor de masses. Me l’imagine encapçalant,
dirigint, tota una companyia organitzada. M’imagine l’espectacle de l’entrada
solemne i multitudinària, amb el protagonista envoltat de gent excitada,
primer organitzant una processó i, més tard, o durant la nit, amb la desfilada
de la flagel·lació dels penitents. La missa solemne del matí, cantada, i el
sermó, que podia durar de tres a sis hores, sermons torrencials, però
profundament seriosos, agitats i apassionats però estructurats.” L’impacte coetani europeu. Això
és el que impressiona Mira. La recepció puntual, directa, immediata. I després,
la popularitat immediatament posterior a la seva mort, amb l’èxit de l’edició
dels seus sermons, per una banda, i per l’altra, la gran quantitat de miracles
que ben aviat es documenten en el procés de beatificació. Sant Vicent Ferrer és el sant, la
figura, valenciana, més popular a tot el món i s’ha integrat a la cultura popular catalana com pocs.
Molts dels seus miracles pertanyen a la memòria popular. La seva invocació ha
arribat a les taules del joc. En molts jocs de cartes, com la botifarra,
l’expressió “sant Vicent!” o “sant Vicenç!” indica que el jugador opta per la
màxima multiplicació dels punts, esperançat de guanyar-los. “Tot això no s’explica —diu Mira—
sense l’impacte del seu pas en tantíssims llocs. Per allà on passava produïa
una autèntica commoció. És l’única font d’explicació possible.” |
Tornar a la pàgina anterior | Pujar |