| Sobre la necessitat de la ficció Joan F. Mira Una de les més estúpides manies intel·lectuals que
circulen sense parar des de fa un segle i mig —potser des del Romanticisme, o
abans encara— és l’obsessió per la idea de crisi. Cada generació que arriba a
l’edat de poder expressar-se per escrit, té infal·liblement la dèria que el
seu és un temps de crisi. Evidentment, si no hi ha grans guerres, revolucions
generals o catàstrofes universals, la major part de la població no es troba
gens ni mica afectada per tal crisi. I si n’hi ha, tampoc, perquè les crisis, com
a models intel·lectuals reiteratius, no són cosa de guerres o catàstrofes. Són
cosa de pensament, d’idees, de models formals, d’actituds, d’estètica o de
valors. Són crisis d’aquest ens inaferrable conegut com l’home modern, crisis de la filosofia, de l’art, de la música, de la literatura. Ocupa tant de temps parlar de les crisis, que sovint no
en queda per a pensar si l’existència de tal fenomen és real o només imaginada.
No sé, ara mateix, quant de temps deu fer que innombrables periodistes,
especialistes, professors, pensadors, i altres membres de gremis similars,
parlen i escriuen incessantment sobre la crisi del llibre, la crisi de la
lectura, la crisi de la literatura, i del teatre, de la novel·la o de tota mena
d’escriptura. Ja fa temps també, segons la premsa, que la novel·la és un gènere
esgotat, passat, que busca eixides i no en troba, i per tant condemnat a
l’experimentalisme efímer o a la repetició estèril: és a dir, una cosa més
morta que viva. Una cosa en crisi en qualsevol cas. Quant al present i el futur dels conjunts de fulls impresos que anomenem ‘llibres’, i a la crisi de tals objectes,
una ràpida repassada empírica hauria de començar comparant el nombre global de
títols i exemplars publicats, i sobretot el nombre de centres de difusió (llibreries
i biblioteques) fa cinquanta anys, fa vint-i-cinc anys, i ara mateix. Per
exemple al nostre país, on dubte molt que el resultat de la comparació
confirmara cap idea d’extinció progressiva del producte. Quant a la novel·la,
el requisit empíric mínim seria fer una comparació semblant i, sempre en el
cas del nostre país i, si volem, de països veïns, comparar el nombre de practicants
de l’art de la narrativa, regulars o irregulars, professionals o amateurs. Certament
que, en parlar així, i per tant en fer burla del pessimisme dels profetes,
estic parlant com a simple observador de fenòmens socials que estan a la vista
de tothom. I que els analistes i profetes de crisis teòriques no solen
molestar-se a prendre en consideració. Jo em faria una altra pregunta, partint dels fets empírics:
¿per què hi ha més novel·les i més novel·listes que en cap altre moment de la
història? Per a mi, la resposta no té misteri: perquè la major part dels països
i societats tenen de tot més que mai. Hi ha més novel·les allà on hi ha també
més educació, més salut, més bones cases, més bones comunicacions i més menjar.
És molt simple: la ficció és un producte (els economistes poden considerar-la
com un bé o com un servei) necessari en qualsevol societat humana. La novel·la,
o similar, és la forma que ha pres aquest producte necessari, primer a l’Europa
moderna, i després en tot el món contemporani. La novel·la és hereva del mite,
de la faula, de la rondalla, de la comèdia o del drama: de totes aquelles
formes en què la gent de totes les societats humanes ha expressat la necessitat
bàsica d’imaginar altres vides. Imaginar altres vides és, simplement, una manera de viure altres
vides. I viure altres vides és l’única manera de superar la irreductible
limitació de la vida que cada un viu. Per això utilitzem el terme ficció: perquè no és mai real. La
ficció pot tenir, i sovint té, la pretensió de ser realista, és a
dir, de reflectir personatges i fets tal com han passat efectivament, tal com
són o com podrien ser. Tant se val: per al lector, fins la narració més
realista serà sempre la d’una altra vida que no és la seua. Les accions i les
situacions, els personatges i les emocions, tot el món que amb la lectura es
projecta, les vides que llegint comparteix i reviu només tenen existència, per
a ell, com a món i vides de ficció. Torne a insistir, perquè aquesta és una
perspectiva radicalment antropològica: la necessitat de la ficció és universal.
I la societat contemporània satisfà aquesta necessitat de manera més abundant
i variada que cap altra societat. Dels serials televisius als còmics, i dels
films de terror a les novel·les històriques, els mons i
les vides a l’abast de l’espectador o del lector són ja un camp
sense límits, inabastable, i sembla que inesgotable. Tan infinit i inesgotable
com la necessitat de devorar ficció. En aquest camp, la ficció escrita i llegida —prescindint
ara del seu valor literari—, la
narració posada en paper i enquadernada, la novel·la, té una parcel·la pròpia
i segura. Potser ni més gran ni més important que les altres parcel·les, però
garantida. Novel·listes i lectors de novel·les tenen el futur assegurat. Reproduït a Els sorolls humans (Alzira: Bromera, 1997), pàg. 32-35 |
Tornar a la pàgina anterior | Pujar |