| El Orens Joan F. Mira Primer és un punt negre a penes visible en la calitja
boirosa de l’horitzó del desert. Després va creixent a poc a poc, tal com
s’acosta, ondulant i tremolant entre la vibració de l’aire. Després, ja es veu
com va agafant la forma d’un home damunt d’un camell, al trot sostingut, recte
cap a ells, sense vacil·lar. Al costat d’una ruïna de pedres que fan figura de
brocal d’un pou, Lawrence i el seu guia esperen, alerta, l’arribada de l’home.
I l’home arriba, i dispara. El guia de Lawrence cau mort; no ha tingut temps de
defensar-se, ni de preguntar, ni de respondre. L’home del camell era un xeic,
un senyor, i venia armat, muntat, i decidit a disparar. Simplement perquè el
pou era seu, tota l’aigua era seua, i l’altre era un desgraciat, no era ningú,
no calia ni preguntar. És una de les escenes més memorables de tota la història
del cinema, i només per això ja val la pena la pel·lícula. Si l’han vista
—especialment en la versió restaurada i completa que ha aparegut en
commemoració dels cent anys del naixement de T.E. Lawrence—, ja saben de quina
escena parle. Si no l’han vista, els recomane vivament que la vegen, i si pot
ser més d’una vegada. Abans d’aquesta escena, Thomas E. Lawrence, arqueòleg,
arabista i agent militar britànic, ja coneixia els beduïns del desert: sabia
els noms de totes les tribus i de tots els xeics, xerifs i emirs, i qui volia
què i qui estava barallat amb qui. Després de l’escena del pou, encara els
coneixerà millor. Poc més endavant, quan es vestirà com ells, i quan haurà
demostrat que pot aguantar la set i el sol com ells, Lawrence serà proclamat El
Orens. Sobre els àrabs del desert, o siga sobre els beduïns, El
Orens sabia unes quantes coses: a) que cal absolutament no confondre’ls amb els àrabs
sedentaris, els mercaders i botiguers de les ciutats, els agricultors de les
valls del Nil, del Jordà o de l’Eufrates: per als àrabs del desert, els altres
àrabs són simplement gent menyspreable, explotable i, si pot ser,
conquistable, i res més; b) que les tribus beduïnes tenen com a norma regular fer-se
la guerra entre elles —per un pou, per una cabra o per una paraula fora de to—,
i que només deixaran de fer-se la guerra, excepcionalment, quan troben ben clar
un enemic únic i comú: per exemple, i aquesta era la missió de Lawrence, els
turcs de l’Imperi Otomà; c) que la funció principal de la guerra, d’ells amb ells o
amb l’enemic exterior, és la rapinya, el botí, el saqueig i les monedes d’or:
sense un botí digne i substanciós, no hi ha honor en la victòria; d) que
la cosa que més els agrada del món als àrabs del desert —potser més i tot que
els dàtils i que les hurís del paradís— són les armes, l’ús de les armes, tota
mena d’armes clàssiques, i modernes, base i símbol del poder, de l’honor i de la
virilitat, etc.; e) que s’estimen infinitament més anar muntats que anar a
peu, i si pot ser en cavalls esplèndids i esplèndidament aparellats, o en
camells superbs superbament guarnits, i f) que el seu gran desig és
envair i conquistar la ciutat —el miratge del gran oasi, el botí inesgotable,
Damasc—, però que quan hi arriben no saben què fer-hi: no saben com s’ha de fer
per ser civils. Això últim ho acaba de descobrir El Orens, desesperat, quan les
tribus del desert ja han expulsat els turcs i arriben a Damasc. Llavors, els
anglesos, que també havien arribat a Damasc i tenien les seues idees, els
deixen fer dues coses, als beduïns: encarregar-se de l’administració de la
ciutat, i organitzar un congrés. En pocs dies, la ciutat és un caos, i el
congrés una catàstrofe. Llavors, els generals i els polítics anglesos li diuen
a El Orens: ¿ho veu, com teníem raó?, i comencen l’aplicació del seu pla.
Efectivament, tenien raó, i el pla, durant molt de temps, ha funcionat. Thomas
Edward Lawrence se’n va tornar a Anglaterra, es va apuntar a la Força Aèria, va
escriure Els set pilars de la
saviesa, i es va matar en un
accident de moto en un camí rural. La resta és història coneguda: els anglesos
(en combinació amb els francesos, i comptant amb els interessos dels americans)
van repartir el desert, i les valls i ciutats dels marges del desert, als
xerifs i als emirs. Dels fills del gran emir de la Meca, en van fer reis de
Transjordània i de l’Iraq. L’emir Ibn Saud es va fer rei d’Aràbia central, i els
altres es van repartir emirats i sultanats diversos. Fet això, els pous d’aigua
es van transformar en pous de petroli, les simitarres en metralladores, els
camells en tancs, els cavalls en Cadillacs, les monedes d’or en comptes a
Suïssa, i així successivament. Això no s’ha fet en un any ni en dos, evidentment. Ha
costat una mica de temps. Però, finalment, s’ha vist una vegada i una altra que
els descobriments d’El Orens eren justos i correctes. Vostés van adaptant el
temps present als epígrafs abans enumerats com a, b, c, d, e i f,
i ja em diran si El Orens tenia raó o no en tenia. L’únic error de Thomas
Edward Lawrence va ser pensar que si els ajuntava a Damasc i feien un congrés,
tot això podia canviar. Reproduït a Els sorolls humans (Alzira: Bromera, 1997), pàg. 80-83 |
Tornar a la pàgina anterior | Pujar |