| La cultura al país dels antiherois Joan F. Mira Això era que volava jo cap a Holanda perquè havia de fer
un cert sermó literari a la universitat d’Utrecht (sermó que va resultar una
mica frustrat, però em van convidar a la millor cervesa que he begut mai, que
la fabriquen els monjos de la Trapa). En l’avió, pensava jo en la literatura
holandesa, que ningú no coneix ni tan sols sap si n’hi ha, i que de la cultura
holandesa sabem que va produir grans pintors, Frans Hals, Rembrandt i Ruysdael i després
Van Gogh i Piet Mondrian, però com si no haguera produït res més. O si és que
la cultura holandesa són les vaques, el formatge i els dics; els tulipans i
els molins de vent; les cases dels burgesos i la Philips, les bicicletes i la
reina; Unilever i Royal Dutch; els canals i la Nationale Nederlanden, assegurances
de vida. Deu ser que, com que tenen tantes coses per anar segurs pel món com a
holandesos, no necessiten ni literatura ni cultura, perquè sense això ells ja
saben perfectament qui són, i els altres també sabem perfectament qui són ells.
Sabem que són la gent que va fer la primera verdadera revolució burgesa, els
que es van escapar de Felip II i dels Habsburg, el primer imperi comercial, el
de les vaques, els formatges, els molins, els dics, la Philips i la Royal
Dutch. Ningú no els confondrà mai amb uns altres. De manera que, segurament, no
necessiten molta literatura, i no van gens fanàtics per la llengua. Llavors, com si algú m’haguera llegit el pensament, passa
l’hostessa amb els diaris, jo li demane un Herald Tribune,
i allà, en un suplement dedicat
a Holanda —just el dia que jo hi anava— em trobe un article del degà de lletres
de la Universitat d’Amsterdam. L’article duia el mateix títol que aquest.
Holanda, diu el professor Herman Pleij, deu la seua existència al comerç
internacional. Vivim en un delta pantanós sense primeres matèries, però amb
excel·lents facilitats per al transport. De manera que ací sempre han estat els
mercaders els que han governat la botiga, no l’església ni l’aristocràcia ni
els prínceps: els cavallers no podien ni passejar a cavall, perquè no hi havia
prou terra seca, i a peu tothom és més o menys igual. Així, gràcies a la
necessitat del comerç, aquest país de ciutadans sempre ha estat el més
internacional de tots, i el coneixement de llengües estrangeres és un bé comú i
sagrat. Està molt bé, pensa el degà, però potser que n’hem fet un gra massa, de
tot això. Per exemple, fa cosa d’un any el ministre d’educació va proposar
sense embulls que les classes a les universitats holandeses es donaren en
anglés: és més pràctic, i l’única manera de tenir una presència internacional,
va dir el ministre. L’escàndol va aturar aquest intent de suïcidi cultural...
però la proposta havia estat possible. Per molt que se siga o es vulga ser ciutadà del món,
escriu el degà Pleij, és obvi que això només es pot fer a partir de la pròpia
identitat cultural, i de la llengua que li dóna forma i l’expressa. l
tanmateix, els holandesos ens llancem per tot el món a fer negoci, i ens deixem
la cultura a casa. Deu ser que la cultura no és rendible, no es menja i no
figura als llibres de comptabilitat. Per això, quan la fira del llibre de
Frankfurt va invitar Holanda (i Flandes) a protagonitzar l’edició de 1993, el
govern inicialment va dir que no, que era massa car: cinc milions de dòlars, i
no valia la pena. Ara sembla que ho han arreglat, però sense ganes. (En aquest
país pobre i meridional nostre, una proposta així ens hauria fet tocar el I cel
amb les mans, hauria estat el deliri, i tots els milions serien pocs, supose,
perquè som sobretot llibres i literatura, no Rembrandt ni Philips ni vaques ni
reina en bicicleta). ¿Però és que els holandesos, es pregunta el degà, tenen
vergonya de la seua cultura? No és això. És que a Holanda el credo és anar per
feina i no fer-se notar, ser gent normal i ordinària, començant per la reina,
i no mostrar cap orgull, ni personal ni col·lectiu. El problema, però, és que la cultura no és cap cosa
ordinària. Es una cosa que pot despertar orgull i admiració, i això, a més de
ser perillós, no és bo per als negocis: el comerç és pràctica que demana la
màxima discreció possible. De manera que ja va bé que deixem estar els
escriptors, que són gent fora del comú, i ens conformem amb l’èxit dels
nostres futbolistes, herois d’estar per casa i personal ben ordinari. Aquesta
és més o menys la teoria del professor Pleij, però jo en tinc una altra. Que
els holandesos tenen una garantia tan sòlida i tan ferma de la pròpia identitat i distinció —història, molins, comerç, Philips, vaques i reina— que
no els cal reforçar-la amb allò que els altres anomenem «cultura». Gaudeixen en
pau i amb bona fama de tot allò que els fa ser el que són. No necessiten
assegurar-se la vida a base de llengua i literatura. No per falta i defecte,
sinó perquè tenen massa de tot. No perquè siguen enemics dels herois, sinó,
simplement, perquè no en tenen cap necessitat. Reproduït a Els sorolls humans (Alzira: Bromera, 1997), pàg. 84-87 |
Tornar a la pàgina anterior | Pujar |