| Els sorolls humans Joan F. Mira El meu domicili eventual a València és un pis menut, nou,
cèntric i tot això. Abans era un pis més cèntric encara, però vell. La
diferència està en la categoria dels sorolls. Deu ser que els pisos moderns els
construeixen pensant en la sociabilitat humana, en la soledat de les persones
urbanes i en la necessitat que tenen de comunicació. Deu ser això. El fet és
que en aquest piset la comunitat de vida, la intimitat amb els veïns, està
garantida pels materials de construcció. Sobretot amb la veïna de dalt. Els
veïns de la dreta i de l’esquerra em fan participar d’una manera discreta de la
pròpia intimitat: saps quan miren la tele i quin programa, quan contesten al
telèfon i sovint de què parlen, saps quan fan neteja, quan ixen i entren, si
estan sols o acompanyats, i sobretot saps quan van al bany i fan córrer l’aigua
corrent. És dolç saber que no estàs sol en la vida. Però la veïna de dalt és una altra cosa. No sé encara
quina cara té, però sé que és jove, que viu sola, i que posseeix una
sobrehumana capacitat ambulatòria. Vull dir que, excepte en circumstàncies que
després explicaré, no para de caminar pel piset ni de dia ni de nit. A les
tres de la matinada, a les cinc o a les set, durant el matí, el migdia, la
vesprada, la nit. Una cosa prodigiosa, sobretot tenint en compte que, per
recórrer incessantment els escassos metres quadrats de la cuina, el saló, el
dormitori i el bany, gasta sabates de taló ferrat, o potser esclops de fusta
com els de les infermeres o com les soles alemanyes del doctor Scholl. Llavors,
el tacatac tacatac, o el toco toc tocotoc, segons que sone a ferro o a fusta,
és permanent, ressona en l’amplificador del sostre —no sé quin secret gasten
els arquitectes— i omple la reduïda cubicació de l’apartament. No deu tenir cadires
ni butaques a casa, té alguna malaltia que li impedeix la posició sedent,
necessita fer exercici per prescripció mèdica, s’entrena a domicili per a la
competició de marxa olímpica, ¡jo què sé! No para, mai, ni un instant. He dit
que viu sola, i ja es veu que desplega una incessant activitat vertical. De tant
en tant, però, l’activitat que desplega és compartida i horitzontal. Llavors
s’atura el taloneig i comença sense interrupció el concert de metalls i veus
humanes. Ja s’ho poden figurar. O no s’ho poden figurar: és un estrèpit incessant, un
cataclisme de grinyols de llit turmentat a mort, una amenaça de catàstrofe, un
terrabastall. Deu ser que el llit és vell i fluix de caragols, o que les
repetides violències el tenen mig desllorigat, però un soroll tan bèstia no
l’havia sentit mai. És clar que els actors, ignorants del perill i dels efectes
sonors amplificats, sospiren, panteixen, fan ais i uis i criden —sobretot ella—
com si els estigueren degollant. Pot durar hores. En fi, el sensible lector ja se’n farà càrrec. A mi, coses
com aquesta no m’havien passat abans. Coneixia els sorolls apagats dels veïns
d’un pis antic, els infinits matisos dels sorolls d’habitacions d’hotel,
remors insinuants a través de les parets, plors de criatura, cisternes de
vàter, tot l’inventari. Però eren coses amables, tolerables, que en situació
normal no et tallen el ritme de la vida. Molesten o fan companyia, depèn de la
circumstància, però deixen viure, habitualment. Poden convertir-se en hàbit
sonor, permanent o transitori. En realitat, el paisatge acústic urbà i semiurbà és ja
sobretot un paisatge de remors mecàniques. I són remors regulars, no passa
res: jo m’he criat entre la carretera general i la via del tren, i després he
viscut pràcticament sempre al costat del ferrocarrili del trànsit de cotxes,
o a prop de la mar on les ones poden fer més soroll que tots els motors del
món, i no m’ha passat res, he pogut viure, llegir, escriure, escoltar música i
dormir. Deu ser que la presència sonora de les màquines és assumible com a
remor de fons precisament perquè és neutra, no és humana, no comunica
absolutament res: un destorb, com tants d’altres de la vida, que arriba a ser
ignorat, una molèstia exterior com la calor, el fred o la pluja. Els sorolls humans són una altra matèria: cada soroll
vol dir que ens arriba l’ona sonora d’algú pròxim que està fent alguna cosa. Si
la cosa és incerta i la proximitat relativa no arriben a alterar la calma de
l’oient. Però quan són immediats i de significat inconfusible, l’efecte ja és
un altre. Pot ser el plany punyent d’un infant, la baralla domèstica, el gemec
del malalt, el ronc del company de llit, pot ser qualsevol cosa: si és pròxim,
si és agut, si dura, és insuportable. Precisament perquè és humà. Jo puc dormir
al costat de la via del tren, al costat del rompent de les ones, i fins i tot
al costat d’una perforadora pneumàtica o, cosa pitjor, d’una aixeta degotant.
Però no podia dormir quan els meus fills, de petits, ploraven a la nit, o al
costat d’una persona que ronca. I no puc dormir, evidentment, sota la meua veïna
de dalt. De manera que, algun dia, pujaré i li diré alguna cosa.
Com per exemple a) que li regale unes comodíssimes sabatilles de sola de
feltre, pelfa o buata; b) que o juguem tots o trenquem la baralla. Perquè hi ha
sorolls humans que són terribles. Reproduït a Els sorolls humans (Alzira: Bromera, 1997), pàg. 184-187 |
Tornar a la pàgina anterior | Pujar |