Avui, dimarts, 30 de juny del 1981 | Cultura «El desig dels dies», crònica i discurs Mira novel·litza el descobriment
del País Valencià Joan Francesc Mira ha escrit amb «EI desig dels dies» la seva tercera novel·la, una crònica del descobriment del País Valencià per part dels
estudiants de la seva generació que «despertaren» a la realitat del seu país
els anys 60 Amadeu Fabregat Joan Francesc Mira acaba
de publicar la seua tercera novel·la, El desig dels dies (Eliseu Climent
Editor, València, 1981). Conegut anteriorment a la narrativa catalana per EI
bou de foc, finalista del Josep Pla 1974, i per Els cucs de seda,
Premi Octubre 1975, Joan F. Mira nasqué a València el 1939. I pertany a la
generació universitària que rellançà, als inicis dels seixanta, la qüestió
nacional al País Valencià. Aquesta novel·la d’ara, les gairebé quatre-centes pàgines
d’El desig dels dies, és la mirada de l’autor que contempla des del present els esdeveniments
d’aquella època. Entre la crònica i el discurs literari, Joan F. Mira, un dels
protagonistes d’aquells fets, membre fundador fins i tot del primer i clandestí
Partit Socialista Valencià, mitifica i mistifica aquella realitat. I enalteix
alhora, amb una narrativa plena de claus culturals i històriques, l’amor
frustrat —un amor nacional, diríem— que presideix tota l’obra. El desig dels
dies és, clarament, l’epopeia casolana de la represa primera dels seixanta. I Joan F. Mira no és sols
l’autor d’una de les novel·les més representatives de la narrativa valenciana.
Prolífic i polifacètic, Mira ha escrit també textos de divulgació cultural i
linguística: Som, un best-seller al País Valencià, amb més de
quaranta mil exemplars venuts; Introducció a un país, el primer text
unitari i global sobre els Països Catalans; una Història de la Literatura Catalana... També ha publicat alguns llibres de la seua especialitat,
l’antropologia, com ara Els valencians i la terra, Vivir y hacer historia i Un estudi d’antropologia social al País Valencià. “L’obra narra l’intent d’aconseguir el país ideal” “És història
i mistificació de la història” “Nosaltres descobrírem el País Valencià els anys
seixanta” “Jo plantege el mite de la fugida a Europa com a recurs
frustrat” “Hi és
més important la melodia que
no pas la lletra” Pregunta. Algú ha dit que El desig dels dies és Allò que el vent s’endugué del País valencià. Una novel·lassa, una novel·la riu... Resposta. No, no, jo no la veig com un riu. Jo diria que és una catedral o una
barraca, segons la valoració del lector. Com una construcció que té una
estructura i on cada element ha estat pensat per ser allà on és, per
representar alguna cosa. P. Barraca o catedral... Per què no una falla? R. No pot ésser una falla perquè El desig dels dies és una novel·la
dins la qual hom podria viure, perquè representa l’intent de viure dins d’alguna cosa, o l’intent de construir alguna
cosa per a viure-hi. P. És sens dubte la teua novel·la més autobiogràfica, i em sembla que, també,
aquella en la qual has posat més tendresa, no? R. És autobiogràfica pel que fa a
l’esquelet. Però la carn, la pell, els budells i la indumentària són de ball
de disfresses. O de processó de Corpus. Pel que dius de la tendresa, crec que
no és aquesta la paraula. El que hi ha a la novel·la és passió, molta passió.
És la imatge de l’amor frustrat, només que, en lloc d’anar dirigit a una
persona, aquest amor cortès, romàntic, àdhuc medieval, s’adreça a una ciutat, a
un país. El desig dels dies narra l’intent d’aconseguir el «regne
d’aquest món», la ciutat perfecta, el país ideal. I aquest amor és l’amor per
la pàtria valenciana. Perquè aquest fou l’amor que impulsà aquelles persones
que als inicis dels seixanta lluitaren per recobrar aquest país. Quan descobrírem el
país, el sexe, les ideologies... P. Si et donaren a triar entre dues faixes —«la novel·la nacional
valenciana» o «la novel·la dels seixanta»—, amb quina et quedaries? R. Em veuria obligat a quedar-me amb totes dues. Perquè una cosa no es pot separar
de l’altra des del moment que tots nosaltres descobrírem el País Valencià els
anys seixanta. Alhora, també, descobrírem el sexe, la vida política
clandestina, les ideologies, el món en definitiva. La descoberta del País Valencià fou una mica la descoberta
de nosaltres mateixos. P. També hi ha, a El desig dels dies, el mite de la fugida a Europa,
tan freqüent a la novel·la catalana contemporània... R. Sí, però jo el plantege corn a recurs frustrat, no pas com a solució i
gairebé en contra. Perquè a la novel·la hi ha fugides, sí, però hom retorna
sempre al «regne d’aquest món» que volem que siga aquesta terra. P. És sens dubte la teua novel·la més ambiciosa, no? R. Sí, i estic convençut a més a més que té una certa originalitat pel que fa
a la combinació de la crònica amb una sèrie de recursos lingüístics, amb
l’experiència personal, amb els continus referents culturals, etc. I tot això
integrat en un conjunt que es alhora realista i mític, que és història i
mistificació de la història, perquè els protagonistes són ací com a dramatis
personae, fantasmes de vegades, actors de la comèdia o de la tragèdia... El temps de la pre-existència P. La teua obra anterior resultava més
accessible per al lector mitjà, si és que existeix aquest espècimen. El
desig dels dies és en canvi una novel·la sense concessions, densíssima, a
voltes gratificant, a voltes «incòmoda» de seguir. R. Crec efectivament que és una novel·la molt discursiva, amb una mena de
música de fons que no cessa, que sona contínuament i en la qual és més
important la melodia que no pas la lletra. D’altra banda, només m’ha preocupat
el lector en el sentit que m’agradaria que caigués a les mans de molta gent.
Perquè pense que allò que es diu a la novel·la, i la manera com es diu, pot
tenir un cert interès. P. La novel·la té un vessant de
crònica ¿Quines fites destacaries en aquest sentit? R. Hi ha per exemple el centenari —no recorde ara quin— d’Ausiàs March, i l’aparició
del primer grup de nacionalistes universitaris. El contacte després frustrat
amb la tradició literària que existia llavors a la ciutat, i que era sobretot
poètica. El primer eixamplament d’aquest grup als cercles universitaris i els
primers intents de conversió en grup polític. I com, tot plegat, anem descobrint
la ciutat, el País, a través de llargues passejades nocturnes, que llavors
eren molt freqüents. També hi ha els primers aplecs. I la novel·la finalitza
cap a l’any 1963, amb la visita de Franco a València després del contuberni de
Munic. P. I per què acaba llavors, i no abans o després? R. Perquè aquest fet clou d’alguna manera l’«etapa embrionària» del
nacionalisme, el temps de la preexistència, del pre-coneixement, que és el que
més m’interessava, per a aquesta novel·la. I després d’això comença la fase
d’expansió de les idees que sorgiren, o que foren conreades per tot aquell grup
de persones. P. És curiós que la novel·la parle del passat però que ho faça alhora,
claríssimament, des de l’òptica del present, explicitant de vegades la mateixa
mistificació del pretèrit. R. El desig dels dies no és un intent de refer aquell temps, sinó de
veure fins a quin punt podem mitificar-lo i mistificar-lo des del present. És
una mirada que llisca sobre el passat però que ho fa a més a més amb tota la
càrrega, que hem anat acumulant, de fracassos, de frustracions, d’alegries i
tristeses. És la novel·la del descobriment d’un país que de sobte t’adones que
existeix, que és viu, i aquest descobriment et penetra, t’absorbeix,
t’emplena, et desconcerta. |
Tornar a la pàgina anterior | Pujar |