El Temps | setembre 1996
Muntanya: festes Joan F. Mira El primer dia de festes érem, a la plaça, més de tres-centes persones a
sopar. Pot semblar que no és molta gent, però no hi cabíem: la plaça és a la
mesura del poble, i el poble no té més de quaranta o cinquanta residents durant
l’hivern. Abans en tenia més, com tots els pobles de muntanya, que són els que
ara tornen a l’estiu. Quan jo vaig arribar a la plaça amb l’entrepà i la
fruita, les taules ja eren parades, ordenadament, amb cadires plegables, i
cobertes d’estovalles blanques de paper. Damunt de les taules hi havia ja
plats d’ensalada, cacaus i olives, cerveses i botelles de vi, gots i plats per
a tothom i tovallons en abundància. La meitat dels qui seuen i sopen són
forasters convidats per algú, i algú que es convida ell mateix, però ningú
pregunta qui és qui ni amb quin dret aprofita la taula i la convidada: el sopar
és lliure. Al final, algú passa amb grans termos de cafè, i amb termos d’aigua
calenta i sobres amb infusions, i algú més va repartint puros i cigarrets de
marca, com en un convit de casament, i conyac i licors a qui en demana. En
acabant, des del cadafal de la música van citant els noms de les criatures que
han guanyat copa o medalla aquella mateixa vesprada, nadant a la piscina o
corrent una “marató” curta i costeruda. Els patrocinadors, a banda la Caixa
Rural, són empreses de fills del poble (mobles, perruqueries, confeccions,
supermercats, tèxtil a l’engròs o al detall, fusteria, el que vostès vulguen)
establerts a Castelló, València o Barcelona, i per tant són moltes copes,
moltes medalles i molts regals per als xiquets. Tothom sembla content, ben
sopat, ben begut i fumat, tot és correcte, ordenat i sense escarafalls, i no
costa res desparar les taules, recollir els residus en bosses, i portar, com
una corrua de formigues, el mobiliari al magatzem municipal. Llavors puja
l’orquestra al cadafal i comença el ball. No els cansaré amb els detalls del programa. Són vuit o deu dies rigorosament
plens d’activitat ordenada, des de mig matí fins a la matinada, com qui diu les
vint-i-quatre hores. Hi ha tot el que ha d’haver-hi, misses i processons,
pujada a l’ermita de Sant Cristòfol amb els grans penons al vent, molta
dolçaina i tabal, fogueres i fogueretes, ball de jota per places i costeres
(cada any hi ha més gent jove que balla), vaques de carrer matí i vesprada cada
dia, bous embolats a mitjanit, discoteca mòbil, i un espectacle de varietats
amb vedettes de nom conegut i estrelles de la televisió. La qüestió és el volum creixent de tota l’activitat festiva o festera,
la superabundància de festa, els increÏbles diners que costa, l’esforç que
demana, l’organització, l’ordre, la dedicació, les virtuts de treball i de
paciència, totes aquestes coses que sumades resulten difícils d’explicar. Jo sopava
al costat d’un senyor de Port Bou, casat amb una dona d’ací, i em deia: “Allà
els ho conto i no s’ho creu ningú”. No s’ho creuen a Port Bou, i supose que no
s’ho creuria ningú fora del País Valencià. La densitat festera d’aquest país,
l’espessor i extensió de la matèria festiva, les xarxes d’organització i de
participació, la inversió en faena i en diners, són un fenomen absolutament
sensacional. No és cert que els valencians (de ciutat o de poble, del pla o de
la muntanya) no sabem organitzar-nos, que ens en fotem de tot i que anem per la
vida amb el “pensat i fet” o fent coses sense pensar. És absolutament fals: som
una gent amb una capacitat d’ordre, de divisió de funcions, de previsió i de
treball organitzat absolutament imbatible. Bé, potser en previsió, volum i
organització, els carnavals de Venècia o de Rio es poden comparar a les
falles, però les falles ocupen físicament tota la ciutat, i els
carnavals no. Som un país de ciutats organitzades, barris organitzats, carrers
organitzats, i pobles grans o menuts perfectament organitzats. Només a l’hora
de fer festa, això sí: no tant, ni de lluny, en la resta de les activitats
humanes, excepte potser la música de banda i la colombicultura o art de fer
volar coloms. I organitzats, això també, a escala no superior a la municipal:
més enllà, comença la desorientació, el conflicte, la ideologia i el desastre.
Però visiten vostès Morella l’any que toca i comproven com s’organitza el
Sexenni (el Sexenni costa sis anys de preparar), o vagen a terres de Moros i
Cristians i observen com funcionen les filaes, de
quina estructura, preparació, locals i organització disposen. O com funciona
una falla de València, o una comissió gaiatera de Castelló, o la comissió de
festes de Xodos, poble que té menys de quaranta veïns permanents i que fa
festa com si en tinguera quatre-cents. Porte tota una vida observant
metòdicament la gent del meu país, per professió i per passió, i no l’acabaré
mai d’entendre. No és estrany que els forasters ens entenguen menys encara. Reproduït a Cap d’any
a Houston, Texas, i altres notes de viatge (València: Tres i Quatre, 1998),
pàg. 52-55 |
Tornar a la pàgina anterior | Pujar |