Las
Provincias | desembre 1974 Gitanos Joan F. Mira El concepte de raça és un dels més inconcrets, més vagues
i més vaporosos que corren pels camps oberts de les ciències socials i
naturals. Fins a tal punt que els antropòlegs seriosos no saben ben bé què
fer-ne, i l’utilitzen tan sols amb moltes reticències i per falta d’un altre
terme de referència més útil. Científicament, raça vol dir tantes coses
que no vol dir res: des del Día de la Raza fins a la raça gitana
pensen vostès! I, tanmateix,
és una paraula que ha donat, dóna i sembla que continuarà donant tota la guerra
que una paraula desafortunada pot donar. El públic fa una pilota confusa amb l’idioma, el color de
la pell, la religió, la forma del nas i el ritme de les danses, i li la tira al
cap del veí, presumiblement amb la santa intenció de trencar-li’l. Perquè el
fet és que totes les races són superiors. És a dir que totes es creuen
superiors a les altres mentre no els obliguen a pensar el contrari, que també
és una forma ben trista d’alienació: els blancs, o els paios, no en
tenen prou de dominar i colonitzar els negres, o d’arraconar i menysprear els
gitanos; no en tenen prou de sentir-se superiors, de creure’s amb els drets
dels superiors. Per satisfer la seua superioritat necessiten que els altres
els reconeguen aquest dret. És a dir que els altres es queden ben convençuts
que són inferiors de natural, i que per tant les coses estan bé com estan. Tots contents: és l’ordre de les coses, i les
coses són com han de ser. Però tots som els negres o
els gitanos d’algun altre grup que té, respecte a nosaltres, la
glòria i el poder (vull dir els diners i la força, junts o per separat). Els
qui no tenim ni el poder ni la glòria, estem sempre exposats que algú ens faça
gitanos: que
algú considere que la nostra manera de ser —la nostra diferència— és inferior
i desagradable i que, en definitiva, potser valdria més arraconar-la i fer-la
desaparèixer del mapa de les maneres de ser. És més o menys el que passa quan
sentim allò de «no ladre» o de «hable
usté en cristiano»; i em
privaré d’extremar el cas, que de tota manera és vàlid i aplicable. En unes entrevistes televisives que vaig veure fa un
parell de dies, la major part dels gitanos deien que justament pel fet de ser
gitanos trobaven dificultats pertot arreu: treball, escola, casa... Excepte
uns pocs: els qui no semblaven gitanos, els integrats. Aquests deien que no, que ningú no els discriminava i que
no tenien cap problema. I tant que no! La gràcia estaria a ser gitano,
semblar gitano, i no tenir problemes. Com, per exemple, la gràcia estaria a ser valencià,
semblar valencià (no sé si queda molt clar això de ser i semblar, entre cometes i en el nostre cas...) i no tenir
problemes. No sé, però em fa l’efecte que molts —molts dels altres, és clar— ho
trobarien inacceptable: hi ha encara massa gent que pensa en termes de superior
i inferior sempre que pensen en ells mateixos i en els qui no són com ells
mateixos. Que vol dir: com jo (o siga, com el grup amb què jo estic
identificat) = superior; diferent = inferior. Negre, maçó, heretge, jueu, gitano, tant se val,
qualsevol cosa serveix per a ser diferent, perquè et facen diferent. Per
exemple, parlar valencià o dur espardenyes i tindre les mans aspres. Als qui
no són negres, ni maçons ni heretges ni jueus ni gitanos ni parlen valencià ni
tenen les mans aspres ni etcètera, els molesta la simple existència i presència
dels qui són negres, maçons, heretges, etcètera. És una vella, coneguda,
repetida i trista història. Jo sóc poc original. I ja ho he dit: tots els qui
no tenim ni el poder ni la glòria ens hem de resignar (eternament?) a ser els
gitanos d’algú. Deien uns gitanos del reportatge que volien fer una
escola, i que van començar a instal·lar-hi uns barracons per al cas.
Aleshores, la gent dels barris propers —els paios dels
blocs de pisos— van pensar que els barracons eren per anar-hi a viure més
gitanos, i van decidir que no en volien més, que no podien suportar més gitanos
per aquells barris. Resultat: agressions, baralles amb policia i tot,
manifestacions, incendi dels barracons —acompanyat de l’intent d’impedir
l’actuació dels bombers—, etc. Molt americà, sí senyor, perquè ací no som
racistes... mentre no tenim ocasió. Jo, de vegades, i vostès perdonen, em trobe una íntima,
estranya, resignada o revoltada identificació amb tots els gitanos que corren
per aquest món. Reproduït a Punt de mira i altres papers (València: Tres i Quatre,
1987), pàg. 47-49 |
Tornar a la pàgina anterior | Pujar |