El Temps | 10
de gener del 2006
Com els crancs
Joan F. Mira
“Ben mirat, diu, hauria
hagut de ser tasca de la seua generació expressar la misèria dels refugiats de
la Prússia Oriental: les caravanes hivernals cap a l’oest, la mort en les
congestes, els que rebentaven vora els camins i als forats de gel tan bon punt
la glaçada badia de Frische Haff començava a trencar-se per les bombes o el pes
dels carros de cavalls, i malgrat tot des de Heiligenbeil cada vegada més gent,
per por de la venjança russa, avançava amb penes i treballs per infinites
superfícies nevades… Fugida… La mort blanca. Mai, diu, no s’hauria hagut de
callar tanta aflicció, ni que fos perquè la pròpia culpa havia estat massa
forta i el penediment de tants anys apressava a la confessió, ni de deixar
aquest tema eludit en mans de les dretes. Era una negligència increïble.”
Llarga citació de Günter Grass, i més citacions que afegiré. En efecte, ha
estat una negligència increïble, i mai no s’havia hagut de deixar aquest tema
en mans de les dretes. El tema és terrible, i només fa pocs anys que pareix que
és possible mirar-lo de cara. Sense comptar que, fora d’Alemanya, ni se’n parla
mai ni desperta cap simpatia, ni se li aplica el concepte de “solidaritat”, ni
res de res, ni es coneix. El tema és doble, si voleu. D’una banda, l’horror
innecessari dels bombardeigs massius dels aliats sobre tantes ciutats
alemanyes, l’arrassament de Dresden, les desenes de milers de cremats vius a
Hamburg amb bombes incendiàries, un terror que no sé si va acurtar la guerra
(la bomba d’Hiroshima segur que sí, però d’aquesta tothom parla cada any amb
simpatia per les víctimes) però que certament va estendre a l’infinit el
patiment dels innocents. Passa en totes les guerres, però en aquesta passà molt
més del que calia. D’altra banda, l’altre horror oblidat, desconegut fora
d’Alemanya, negat fins i tot pels russos o pels polonesos que se’n van
beneficiar: la ferocitat brutal de les tropes soviètiques quan entraren en
terra alemanya, la fugida de milions de civils dels territoris de l’est, les
morts i violacions i els saqueigs i les destruccions salvatges. I com a
resultat, entre dotze i quinze milions de refugiats, escapats de terres que
havien estat germàniques durant segles i segles, de Prússia i de Pomerània, o
de la terra dels Sudets, en la més gran migració forçada de la història moderna
d’Europa. Però ja se sap que, d’això, no se n’ha de parlar perquè tots els
alemanys eren nazis i tot el que els va passar s’ho havien ben guanyat, i
perquè parlar d’aquells milions de fugitius miserables que van perdre la casa i
la terra i el país és donar raons a la dreta i als sentiments de revenja.
D’altres desposseïts es pot parlar, dels alemanys no. I contra això s’alça la
veu de Günter Grass, home radicalment d’esquerra, nascut i criat a Danzing, ara
Gdansk, on ja no queden alemanys.
|
I
escriu també de les imatges que mostraven “com soldats russos violaven tantes i
tantes dones alemanyes, després les mataven a colps i les clavaven a la porta dels
graners. Tancs T-34 havien atrapat i esclafat fugitius. Hi havia morts a trets
al terra dels jardins de davant de les cases i a les cunetes”. I escriu que el
terror va desfermar a la Prússia Oriental “una fugida massiva que a mitjan
gener, des del començament de la gran ofensiva soviètica, es convertí en pànic.
Amb l’èxode per terra començà la mort a les cunetes. Sóc incapaç de
descriure-ho. Ningú no n’és capaç”. Una part dels refugiats arribà als ports
del Bàltic, a Dantzig o a Gotenhafen, i molts milers s’embarcaren en tota mena
de vaixells. Com el Wilhelm Gustloff, on dotze mil persones, estibades entre el
fred i la misèria, van naufragar el 30 de gener del 1945 pels torpedes d’un
submarí soviètic. I aquest és el tema de la novel·la Com els crancs, de Günter Grass, on resulta que el protagonista i
narrador, nascut justament en l’hora en què sa mare se salvà d’aquell naufragi
(naufragi amb més morts que el del Titànic, però no tan famós...) acaba patint
per un fill adolescent, intel·ligent i neonazi obsessiu. La moral d’aquesta
història és que la història és la que és, i amagar-la, o caminar de través com
els crancs, pot resultar fatal.