Avui suplement
Cultura | dissabte, 29 de novembre del 2008 Desembalant la meva biblioteca
Xavier Pla L’any 1931 Walter
Benjamin va publicar un escrit fascinant. Era un breu assaig titulat Desembalant
la meva biblioteca. Apassionat pels llibres, el filòsof desenvolupa una
veritable recerca teòrica sobre el col·leccionisme, sobre el desig interior de
tenir una biblioteca i sobre les afinitats secretes que uneixen els llibres amb
els seus propietaris. Benjamin parteix de la imatge que biblioteca i lector
estan en consonància, l’un és a imatge de l’altra i viceversa. Si qui posseeix
llibres no podria viure sense la seva col·lecció, tampoc una biblioteca tindria
sentit si se separava del seu artesà, del seu subjecte ordenador. Una
biblioteca personal és un espai d’intimitat i, també, un acte d’identitat,
perquè la naturalesa profunda del seu propietari es troba, d’una manera o
altra, segons Benjamin,materialitzada en la llista dels llibres col·leccionats
al llarg d’una vida. Manuel Salom, el
professor universitari d’història, respectat i metòdic, que protagonitza la
darrera i formidable novel·la de Joan Francesc Mira (València, 1939), sembla
encarnar un d’aquells personatges llibrescos que apareixen en l’escrit de
Benjamin, per als quals cada llibre té la capacitat de fer ressorgir tota una
geografia íntima. Mira tanca la seva inoblidable trilogia (Els treballs perduts,
1989; Purgatori, 2003) amb un llibre que honora l’alta literatura. És
una novel·la assagística que desenvolupa reflexions cultes i sensibles sobre el
present i la memòria, sobre els límits de l’experiència humana i el valor de la
raó com a forma de coneixement, sobre el poder fabulós dels llibres com a forma
d’experiència ètica i estètica. El
lector ha d’entendre el plantejament narratiu: és una novel·la amb una prosa de
nivell, absorbent però fluïda, plena de digressions i meandres, en què la trama
es redueix al mínim. És una narració sobre
l’última part de la vida d’un home que no sap què fer-ne, d’aquesta última
part. Sortint de l’estació del metro per anar a classe, un vell professor,
embadocat per la força i l’energia de la joventut (en aquest cas, el petó entre
dues noies), ensopega, cau a terra i es parteix una cella. Cansat i perplex
davant un món que ja no comprèn, l’accident banal precipita la jubilació, el
canvi de casa i el decidir-se a cuidar la seva dona, l’emocionant personatge
d’Irene, hel·lenista, intuïtiva i suggerent, afectada d’Alzheimer. És només un
instant de dolor que recupera tots els instants, de dolor i de plaer, d’una
vida dedicada apassionadament als llibres (en té més de cinc mil), treballant a
les biblioteques i als arxius, escrivint i fent conferències, regirant
llibreries de vell. Decideix “embalar la seva biblioteca”, buidar el seu
despatx a la facultat, desfer-se de dotzenes d’articles i separates. És un
llarg comiat en què per un moment s’imagina llançant per la finestra els
volums, les fitxes i les fotocòpies, fent miques tota la seva producció
acadèmica, veient-la voleiar per sobre dels caps dels vianants: “la paraula
escrita també vola, s’extingeix i s’apaga”. Heròdot, Dante i
Montaigne
I és l’ocasió per
recuperar tots els ressorts de la memòria, voluntària i involuntària, dels seus
últims quaranta anys de vida. Melancòlic, desencisat, una mica atemorit per
l’arribada ineluctable de noves formes de barbàrie, el professor pren el seu
primer conyac, s’afaita la barba, aprèn a conduir i, enmig d’anades espectrals
per carreteres plenes de prostitutes i moments emotius en companyia de gossos
fàustics, assenyala la bêtise flaubertiana. Sent estupor davant el
triomf de la ignorància i el descrèdit institucional del pensament i es refugia
en Hesíode, Heròdot, Dante i Montaigne... Desolat davant el canvi
històric imprevisible, el vell professor il·lustrat, defensor de les formes, ha
de reconèixer que en cinquanta anys hi ha hagut més canvis que en els últims
dos segles i que, després de llegir tota la vida, “sabem tan poc de tot!”.
Recorda que la primera bufetada ja la va rebre en una tensa visita al camp
d’Auschwitz, un fred producte de la raó humana, la immensa fàbrica de mort amb
què va reaparèixer la “bèstia immunda”. La contemplació del nou Palau de les
Arts i les Ciències de València, comparat successivament a “un dinosaure
inflat”, “un crustaci primitiu” i “un casc grec”, li mostra el triomf públic de
la buidor formal i la banalitat conceptual d’una certa modernitat, “on el
present és ja impecable ruïna futura”. Amb aquesta nova
novel·la, sense èmfasi ni exhibicionisme intel·lectual, Mira es mostra com un
narrador tan dúctil com Saul Bellow, molt més escèptic i intens que el dogmàtic
Saramago, més porós i sentimental que el mateix Claudio Magris, que
protagonitza un episodi fonamental, com a testimoni i protagonista d’una
cultura europea amenaçada per un excés d’estupidesa. |
Tornar a la pàgina anterior | Pujar |