El Periódico de Catalunya | 1 de desembre del 2008
“La cultura clàssica s’està desfent”
Ernest Alós
Assagista,
hel·lenista i narrador, Joan F. Mira (València, 1939) tanca amb ‘El professor d’història’
la seva trilogia (després d’‘Els treballs perduts’ i ‘Purgatori’) sobre les
transformacions de València i la irreversible dissolució de la tradició
cultural.
El
professor d’història comença amb una escena
que sembla treta de David Lodge —un professor s’estavella contra la porta de la
facultat al mirar una parella d’alumnes lesbianes— però la cosa no va per aquí:
la transformació d’un barri de València, envaït per comerços estranys, la
Ciutat de les Arts, la ignorància dels alumnes, la degradació física de la dona
del protagonista, lectora cada vegada més balbucient dels clàssics, tot són
símptomes d’una cultura agonitzant.
—No és una novel·la de campus.
—En absolut. Comença a la universitat però l’incident que capgira la mirada del
protagonista és únicament l’arrencada narrativa. El tema estructural i molts
elements narratius estan extrets del Faust de Goethe. L’evocació de la
joventut, el moment en què el protagonista veu la ciutat des de dalt d’una
torre, l’escena en què una estudiant jove li demana consell, la idea de canviar
radicalment la vida...
—Ell no ven la seva ànima. ¿És València la que l’ha venut?
—Faust no la ven realment, firma però creu que trobarà una solució. Sí que té
la fantasia de pactar amb una força fosca per satisfer el seu afany de saber.
Però la realitat és que ha fracassat, que ell no ha estat capaç d’entendre el
món. Perquè l’ha volgut entendre des dels llibres, no des de dins.
—¿I València?
—I València... El que no se sap és si en tenia, d’ànima. València s’ha inventat
una ciutat nova. És pur exhibicionisme arquitectònic sense substància, no és
ciutat ni és res, anul·la la personalitat de la gent. Una cosa que també ha
passat a la Barcelona inventada del Fòrum. Aquesta banalització general és la
part més inacceptable de la postmodernitat.
—¿És una novel.la sobre la pèrdua de la memòria?
—Hem viscut de la tradició que ve de la Il·lustració, de l’intent de trobar una
explicació tradicional al món, un ordre. Això és el que fa crisi. És el que
posa tan nerviós, que tot tingui el mateix ordre de significat. Però bé, és una
novel.la, no un assaig.
—Les novel.les de la trilogia parteixen d’Hèrcules, la Divina Comèdia
i Faust. ¿Quants lectors són capaços de reconèixer els referents?
—No ho sé. ¿Però fins a quin punt el lector de l’Ulisses de Joyce capta
que està construït sobre l’Odissea? Hi pot haver diferents nivells de
lectura.
—¿Són tan burros els universitaris com els de la novel·la?
—Bé, només fa falta seguir l’actualitat. Però deixem-ho... En els estudis d’humanitats
tenen un interès i una serietat acadèmica bastant lamentable. Tot es passa en
treballets, banalitats i altres tonteries. Pot ser que els estudis tècnics
siguin més sòlids. La dona del protagonista és en certa manera una
representació al·legòrica de la cultura clàssica, que no encaixa en el món. De
la mateixa manera que aquesta dona s’està desfent físicament, allò que
transporta, la cultura clàssica, també s’està desfent.
En
castellà