El Periódico de Catalunya | 10 de desembre de 2008 El tedi del professor Vicenç Pagès Jordà
El professor d’història narra
un any en la vida d’un home que, arran d’un incident banal, abandona
l’ensenyament universitari poc abans de jubilar-se. Cansat de buscar un sentit
a la història i a les tasques docents, decebut del món que l’envolta,
melancòlic d’un passat que ja no tornarà, endut —en una paraula— per l’spleen,
Manel Salom alça el seu matrimoni com un escut. Decideix consagrar-se a
l’esposa malalta i pren les decisions que havia anat ajornant durant anys:
canviar d’habitatge, treure’s el carnet de conduir, comprar un gos, llogar una
assistenta. Manel Salom està present en totes les pàgines de la novel·la ja
que, encara que escrit en tercera persona, el llibre transcriu el seu punt de
vista amb una fidelitat que més d’un lector pot trobar prolixa. El lector no
solament accedeix a les seves passejades per València i rodalia, sinó també als
excursos, divagacions i diatribes que li suscita el que veu i el que sent, el
que pensa i el que recorda. Cal afegir que aquest monòleg interior s’articula en frases que
sobrepassen sense dificultat les 30 línies, i que el mateix paràgraf pot
prolongar-se per espai d’unes quantes pàgines. És curiós que un professor que
manifesta una desconfiança de pedra picada cap a la cultura contemporània
s’expressi amb un estil que recorda l’avantguardisme més plumbi: períodes
sintàctics allargassats, pruïja moralitzant i sobretot el rebuig per la tensió
narrativa en benefici d’una prosa blana, menys pròxima a la literatura que als
registres orals més formalitzats. L’estil del llibre és deutor de l’estil del personatge
protagonista. L’autor ha optat per un narrador que es confon amb el professor
fins al punt que se li encomana la indolència. Escrita des de la subjectivitat
de Manel Salom, que no fa més que recordar escenes grises d’infantesa i de joventut,
al costat d’escenes no menys grises d’una vida consagrada a la docència, el
perill d’El professor d’història és que traspassi al lector el tedi que
amara el protagonista. L’aportació de Joan F. Mira (València, 1939) a la cultura
catalana i universal és considerable. Traductor rigorós, opinador de luxe,
divulgador i biògraf, els seus dots analítics són superiors als sintètics, que
és com dir que resulta millor assagista que narrador. El professor
d’història està encapçalat per una citació del Faust, hi apareix un savi
insatisfet i una noia anomenada Margareta, però aquests paral·lelismes amb
l’obra de Goethe no contribueixen pas a dotar els personatges de l’entitat que
els manca. La novel·la catalana s’està polaritzant. Alguns autors busquen l’èxit
immediat combinant les receptes del best-seller global amb la recreació
històrica d’episodis nacionals; d’altres prescindeixen del plaer del lector i
es consagren a llibres abruptes, puríssims, sovint il·legibles. Entremig, es
manté deshabitat l’enorme espai que en altres cultures ocupen els escriptors
que saben fer compatible un alt nivell d’autoexigència amb la seducció del
lector, d’Ian McEwan a Cormac McCarthy, de Muriel Barbery a Nancy Huston. |
Tornar a la pàgina anterior | Pujar |