L’Espira – Suplement de Cultura del Diari de Balears | 15 de novembre del 2008 ·
Estil perfecte de literat i reflexions
d’intel·lectual savi: això trobaran els lectors a El professor d’història.
A la literatura, no se li pot demanar res més ·
Sent la impotència de l’intel·lectual que,
com més coses ha volgut entendre, menys n’entén. Els dos temes centrals del Faust
hi apareixen així amb tota la força: la voluntat de coneixement i la dificultat
de conciliar el saber antic amb la modernitat La perplexitat del savi Pere Antoni Pons Amb El professor d’història, Joan Francesc Mira
(València, 1939) ha completat la trilogia que va encetar l’any 1989, amb Els
treballs perduts, i que va prosseguir el 2003, amb Purgatori. A grans
trets, totes tres novel·les configuren una estampa de les diferents cares de la
València de les últimes tres dècades, alhora que fan un retrat d’un cert home
occidental modern: el que assisteix als canvis (socials, morals, demogràfics,
polítics, urbanístics) que es produeixen al seu voltant des d’una lucidesa
indefensa o estupefacta. La plantilla a partir
de la qual ha estat construïda El professor d’història és exactament la
mateixa que les de les seves predecessores. Si Els treballs perduts i Purgatori
prenien com a referent literari el mite clàssic dels treballs d’Hèrcules i la Divina
Comèdia del Dante, respectivament, El professor d’història pren el Faust
de Goethe. Així mateix, totes tres novel·les tenen una estructura folgada i uns
protagonistes reflexius i itinerants. Com el Quixot de Cervantes i com
l’Ulisses joycià, els herois de Mira no deixen ni un sol moment
d’escalfar-se el cap amb tota mena d’idees, i no paren d’anar amunt i avall:
pel barri antic de València a Els treballs, per la part moderna de la ciutat
a Purgatori, i per la monstruosa part postmoderna de la Ciutat de les
Ciències i dels edificis de l’arquitecte Calatrava a El professor d’història. Aquestes estructures
tan elaborades (que, en cada cas, es complementen amb tot un entramat complex i
suggerent de referències cultes, detalls erudits, citacions i símbols) no tenen
res de gratuït o superflu. No són fruit d’un afany d’exhibicionisme intel·lectual.
Donen un sentit de més llarg abast a l’obra. El protagonista de la present novel·la,
Manuel Salom, és un professor d’història contemporània d’universitat que ja sobrepassa
la seixantena i que, un bon dia, decideix abandonar les classes uns mesos abans
de la jubilació oficial. Fatigat i perplex per un present que no entén i per un
passat que el torba, el professor es dedica a intentar posar ordre —és a dir: a
trobar un sentit— tant a la seva vida com al que ocorre al seu voltant. No pot,
i sent la impotència de l’intel·lectual que, com més coses ha volgut entendre,
menys n’entén. Els dos temes centrals del Faust hi apareixen així amb
tota la seva força: la voluntat de coneixement i la dificultat de conciliar el
saber antic amb la modernitat. La fatiga, la
perplexitat, l’estupor, la desorientació i un amarg desconsol del saber
frustrat fan que les peripècies del professor, deambulant per la nova València,
prenguin un aire fantasmal: com si ell fos invisible,com si tot succeís sense
tenir-lo en compte. A més, tant el seu passat com el seu present estan marcats
per la tragèdia. Fa temps, el seu fill de divuit anys es va suïcidar tirant-se de
dalt a baix del Micalet; ara, la seva esposa Irene està malalta de Parkinson i
sofreix un imparable procés degeneratiu. L’home que tota la vida ha tingut —i
ha volgut tenir— fe en el coneixement i en la racionalitat ha d’acarar, doncs,
els absurds més macabres. “Cinquanta anys llegint llibres, i no sabia res”. El professor
d’història és, sobretot, una novel·la d’idees i d’estil, i la trama argumental
és tan lleu que sobretot serveix perquè el protagonista vagi enfilant tota mena
reflexions —monòlegs interiors— sobre allò que veu o li passa. Això no vol dir
que els elements argumentals més estrictament realistes no tenguin cap
importància. La tenen; bàsicament, perquè defineixen el nou món que tant desconcerta
al professor: un món en què un comerciant xinès emprenedor li compra la casa on
ell ha viscut sempre, i en el qual irromp una noia romanesa —Margareta— per
assistir a la seva esposa desvalguda. Però el més rellevant són, d’una banda,
la prosa sinuosa i absorbent habitual de Mira, tan delicada i tan intensa, i
les idees que el professor va desgranant en forma de substancioses digressions,
que molt sovint són transposicions —literals— d’articles publicats a la premsa
pel propi autor. Estil perfecte de
literat i reflexions d’intel·lectual savi: això trobaran els lectors a El
professor d’història. A la literatura, no se li pot demanar res més. El
professor d’història
Joan Francesc Mira Editorial Proa, Barcelona, 2008 306 pàg / 20€ |
Tornar a la pàgina anterior | Pujar |