El País—Quadern [CV] | 17 de juny
de 2004 Un luxe a l’abast Enric Sòria Dimarts de la
setmana passada, es concedia al valencià Joan Francesc Mira el Premi d’Honor de
les Lletres Catalanes. En un país on hi ha qui fa mans i mànegues per a amagar
que un premi de la Diputació de València s’ha concedit a un notable poeta
menorquí (i no perquè siga poeta, que al cap i a la fi el premi anava d’això,
sinó perquè reconéixer que un menorquí escriu en valencià podria posar al
descobert algun secret a veus o veritat oculta), no sé quina repercussió deu haver
tingut a casa aquesta distinció, la més alta que a Catalunya rep la literatura,
concedida a un valencià. Siga com vulga, el fet és que els catalans, igual que
els menorquins, escriuen (i llegeixen) en valencià, i no tenen por d’honorar el
que hi ha de valor en l’idioma de tots. Importa dir que aquest Premi és un gran
premi i que l’ha rebut un gran escriptor. És molt satisfactori. En l’acte de
concessió, Joan Francesc Mira va fer un discurs molt raonable i bàsicament
optimista, fetes les matisacions del cas, sobre la situació actual de la nostra
literatura. Potser que sí que hi ha motius per a expressar un optimisme
raonable i, en tot cas, la literatura de Mira predica amb l’exemple. Ja fa més
de trenta anys que va publicar els seus primers llibres —una novel·la, El
bou de foc, més un llibre de divulgació cultural, Som, lllengua i
literatura, algun estudi antropològic i un deliciós llibret de relats
memorialístics, Els cucs de seda, que encara recorde amb goig—. Al llarg
del temps, l’obra de Joan Francesc Mira s’ha dilatat enormement en títols, en
gèneres i en propostes suggestives: la narrativa llarga i breu, la divulgació
històrica, els estudis antropològics, l’assagisme polític i humanístic, la
traducció de grans obres i l’articulisme en premsa. En conjunt, és una tasca
impressionant, d’una qualitat tan elevada com la seua riquesa. Com a narrador,
Mira compta, indisputablement, entre els millors de la nostra literatura; les
seues lúcides novel·les han convertit la ciutat de València en un microcosmos revelador
que mereix ser recorregut amb la major atenció. El seu projecte narratiu potser
siga el més ambiciós i fascinador que hi ha ara en marxa entre nosaltres. Pocs haurien pensat, fa uns anys, que la
nostra ciutat donaria tant de si. Com a assagista polític, Mira és documentat,
intel·ligent i rigorós. Llibres com Crítica de la nació pura ho han
demostrat de sobres (i que la seua manera de concebre el país, la nació i la
política estiga relativament allunyada de la meua no li lleva cap mèrit; molts
podrien dir que més aviat al contrari). Ara, si em forçaven
a dir tota la veritat, hauria d’admetre que encara admire més la seua obra com
a assagista de temes generals i com a articulista, potser perquè són esferes
que compartim. En aquest camp és extraordinari: irònic, hàbil, destre en el
maneig de dades i períodes, amb un envejable sentit dels colps d’efecte i del
ritme i la mesura de les idees. En una paraula: un mestre. A més, hi ha la seua
prosa, d’una naturalitat sorprenent, que deu amagar una enorme quantitat de
treball a dins. Clara, llegidora, notablement amena, ben manejada, refrescant.
Són coses que s’agraeixen. Poder llegir els articles de Mira és una sort. Poder
dir-ho, també. És, en tot cas, un agradable deure. La lectura dels
autors que ens interessen no és en absolut un exercici passiu. Només ho sembla
vist de fora. És cert que el cos s’està prou quiet, però la ment treballa a
tota marxa. Llegir és dialogar, i també discutir. Mentiria si diguera que estic
completament d’acord amb tot el que Joan F. Mira ha escrit al llarg d’aquesta
vida. Entre escriptors, una afirmació així no seria més que una falta de
respecte disfressada d’elogi. Sí que he procurat que les meues discrepàncies de
detall s’expressaren de forma civilitzada i no amagaren l’aquiescència de fons.
Mira s’estima profundament la bona literatura, la prosa vivaç, el treball
rigorós, i l’exercici actiu de la raó, allò que els valencians en diem trellat.
S’estima també molt aquest país. Tot això ho compartim. No és poca cosa. Ell ha
expressat molt bé el seu amor per aquests assumptes, i aquesta és una virtut
que jo hauria volgut aprendre, com la seua coherent tenacitat. Si sovint ha
sigut ben crític amb aquest país nostre i la gent que l’habita és precisament
perquè l’estima molt. Tots voldríem que l’objecte del nostre amor disfrutara
d’una salut de ferro. Però les coses són com són. No sé si li ho han correspost
molt, tant d’amor, perquè la gent d’aquest país no està gens acostumada a la
crítica constructiva. Hi ha qui prefereix els elogis falsos, els enganys
interessats, la bona consciència estèril del “Levante feliz”. L’amor de Joan Francesc
Mira pel seu país és molt més exigent, però també més generós, i sens dubte més
útil, si volien fer-li cas. Tant si li fem cas
com si no, la cosa certa és que llegir-lo és un plaer. La bona prosa té sempre aquesta
gràcia: predica en acte l’excel·lència de la literatura. I la seua lliçó no cau
en el buit. Cada vegada que llegesc un llibre ben escrit en valencià, com ara
l’intel·ligent Dietari de guerra d’Emili Piera, amb el seu savi
equilibri entre informació i divagació, anècdota i categoria, no puc evitar
pensar que, finalment, la lliçó dels mestres ha sigut aprofitada. Dedicar-se a
trobar genealogies i influències és, segurament, un vici de lector professional.
És, en tot cas, un vici innocu. Haver sabut aprendre no és cap demèrit, sinó tot
al contrari. Avui, gràcies a Déu, la literatura valenciana abunda en llibres
que valen la pena de llegir, i hi ha més d’un escriptor que mereixeria un premi
d’honor. En aquest sentit, hem prosperat, i el moderat optimisme literari de
Joan Francesc Mira troba justificació. El que no hi ha dubte és que la immensa quantitat
de papers que ell ha redactat infatigablement per a il·lustrar-nos és una de
les raons que fan possible aquesta conclusió satisfactòria. Per això, gràcies i
enhorabona, mestre. |
Tornar a la pàgina anterior | Pujar |