Avui
· Diàleg | 21 de febrer del 1998 A
Joan
F.
Mira,
amb gust
Josep
Piera Seguesc
l’obra escrita
de Joan F. Mira de fa uns quants anys, des d’aquells llunyans
Cucs de seda admirables.
I entre
l’obra escrita de Mira, no
és gens menyspreable, i sí ben interessant,
l’articulisme, una manera breu de
l’assaig, que practica de seguit a la revista El
Temps, i, de fa poc,
també al Quadern valencià
d’El País. És
d’un d’aquests
darrers articles, Sobre
l’horta i l’art,
publicat en un dels
números del mes de febrer de la revista El Temps,
el que em mou aquest
comentari: un article preciós, de categoria, com se
sol dir a la Safor d’una
cosa ben feta i que agrada de veritat. Sí, senyor Mira, de
categoria: òptim,
que diu la llengua italiana que ambdós admirem. Compartesc
tant el
criteri i el gust estètic cap al que ell, en
referència a l’Horta de València,
en diu “terra treballada” o
“matèria manipulada”, i un servidor, amb
un punt
més líric, en diu “paisatge
cultivat”, que només puc dir-li que estic
plenament
d’acord en què “una terra convertida en
obra d’art com aquesta, només la tenim
ací”. O la
teníem, en un temps perdut
que tant ell com jo lliguem a la cultura, al mite, a la infantesa. Jo no
sóc de l’Horta de
València, però sí que em sent fill i
nét d’una altra Horta, la de Gandia, i
nét
de llauradors —com els valencians diem dels
pagesos— benestants: potser per
això, ni que siga com a devoció, que no mester,
m’he interessat tant en temes
culturals el món mediterrani, l’antropologia, la
ciència de les religions, la
rondallística, la cultura agrícola i que a mi
m’agrada qualificar d’antiga...
Per això testifique que, com tot i la riquesa indubtable de
l’horta saforenca,
els meus vells admiraven, en el passat, encara per damunt de la seua
terra
heretada, la fertilitat de les Riberes i la de l’Horta de
València, tot un
prodigi capaç de fer quatre collites per any. No
és cert, per tant, amic
Mira, que “no ho pensa ningú” el que tu
dius sobre la bellesa de la terra
treballada a l’estil de les hortes valencianes. No hi ets
sol, en aquesta
emoció cultivada. No pensen això ni
així, i tens raó, ni els polítics del
país,
ni els prohoms locals de les ciutats provincials, encara que molts
d’ells deuen
el que són a la riquesa o el sacrifici, producte del treball
de la terra o de
la plusvàlua per ella generada, que diria un economista, que
permeteren als
seus pares o avis dur-los a estudiar i així adquirir nous
sabers per al nou
món. Però el país dels valencians, no
sé si per massa voltes derrotat, fa més
esforç per oblidar el seu passat i ancestres que no per
estudiar-los dignament
i transformar-los en saviesa —una manera humana de veure i de
recrear el món—;
però això també és una
peculiaritat, si es vol irònica, d’aquesta terra
de
frontera que és el país dels valencians. Coincidesc,
doncs, amb
Joan F. Mira, que el paisatge treballat pels valencians és
magnífic. No sols el
de l’Horta —bellament fotografiat per
Jarque— i el de les Riberes —generosament
pintat per Armengol—, sinó també el
més humil del secà: els ametllers de la
Marina, els cirerers de la Gallinera, els fruiters de la Vall
d’Albaida, les
oliveres, les vinyes o els tarongers de tants i tants llocs.
Però és cert,
també, que allà on l’aigua i la terra
en fan una obra d’art única, és a les
hortes, especialment la de València, la més
amenaçada i degradada, també, en
l’actualitat. Per
això, i per més
coses, els musulmans andalusins en deien el paradís,
d’aquestes hortes,
i els poetes cantaven València i Alzira com el
jardí, el lloc del plaer
humà i diví, i no com cap lloc salvatge. Seria
preciós que algú com Mira ens
fera un llibre sobre les mil i una històries lligades a
aquesta terra treballada,
a aquest paisatge cultivat: marjals, horts, sèquies,
alqueries, barraques,
marges, cavallons i solcs fets, desfets i refets... I no digam de les
herbes,
de les hortalisses, de les fruites i de les flors que mengem
—tot un refinament
culinari antropològic— i de, i de, i de... Estiga
tranquil, Joan
F. Mira, que no està sol en aquestes dèries
estètiques, o preocupacions —no
importa si científiques, narratives o
líriques— i que, si mai fa un llibre tan
bellament escrit, tan lúcid i tan savi sobre el
món rural valencià i l’art de
la terra, com fa en aquest article, em tindrà com un dels
seus lectors, això
segur. Josep
Piera. Escriptor |
Tornar a la pàgina anterior | Pujar |