Presència | Del 29 de setembre al 5 d’octubre de 1996 Memòries d’Alexandre A partir d’una personalitat de segles
enrere, imaginant els sentiments i les reflexions del papa Alexandre VI i
prescindint de les llegendes negres i escandaloses, el lector transita per uns
motius i uns temes que li són ben pròxims perquè són els temes de cada dia
Ponç Puigdevall L’anterior novel·la de Joan Francesc Mira (València, 1939), Els treballs
perduts, era l’ambiciós projecte de convertir una ciutat, València, en una
al·legoria de l’univers tan consistent com pot ser-ho Dublín i, seguint els
passos exemplars que durant una jornada traça Leopold Bloom / Ulisses, l’autor
edificava la trama argumental a partir d’un joc de referències simbòliques
pouades en el mite grec d’Hèrcules: com el seu heroic model, el protagonista de
la novel·la, el bibliotecari Jesús Oliver, encaminava els seus esforços cap a
l’intent d’una ordenació del sentit del món. El resultat era una lectura que
esquivava la facilitat i que evitava l’ajuda de recórrer a qualsevol to
suficientment assimilat per l’experiència, la redundància pròpia del best-seller
que tant valora el lector inconstant. Però una de les conseqüències, també, va
ser que Els treballs perduts no va aconseguir l’estat de «lectura de
culte» que reclamava el seu plantejament, com si no existís la classe
intel·lectual que hauria d’haver protagonitzat el paper de destinatari natural d’un
llibre d’aquella espècie, desenganyada o potser només enderiada a acumular
mèrits o a descobrir la fórmula idònia per a la captació d’una audiència
popular. Set anys després, el panorama ha empitjorat amb un ritme constant, el
desarrelament cultural no té vergonya ni tem el ridícul, i l’animositat cap al
caràcter literari de la literatura es va generalitzant. Hi ha qui reivindica la
dignitat dels guions dels serials televisius, i hi ha qui es pensa que les
paròdies de Tarantino personifiquen el futur de la narració, però Joan Francesc
Mira ha escrit una altra novel·la amb una cara tan orgullosa i un gest tan
altiu com l’anterior. Es tracta de Borja Papa, i és la reconstrucció, a
partir de dietaris, cartes i informes d’ambaixadors, entre altres documents de
l’època, de la vida del valencià Roderic de Borja, el papa Alexandre VI entre
els anys 1492 i el 1503. Segons les paraules de l’autor que figuren a la nota
final, el que el va animar en escriure aquestes pàgines és «que si el papa
Borja haguera escrit al final dels seus dies la memòria de la pròpia vida, el
resultat hauria pogut ser alguna cosa com aquesta ‘autobiografia’». El caràcter
d’un escriptor va també condicionat pels models que segueix, i no pot deixar
d’impressionar els que tria aquest autor. Si Joyce era el nom amagat que
ressonava en les pàgines d’Els treballs perduts, aquí, sense cap
cohibiment restrictiu, el nom referencial que actua d’element inevitable de
comparació en la memòria del lector és el de Marguerite Yourcenar. No és només
que hi hagi una coincidència en la distància entre l’època que va viure
l’emperador Adrià, sense déus i sense que Crist hagués encara aparegut, segons
la frase de Flaubert, i l’època que va presidir el papa Alexandre VI, uns anys
de trasbalsos en què s’havia d’aprendre a acceptar que el món era rodó, que hi
havia zones desconegudes i inexplorades i que la terra no era el centre de
l’univers, uns anys de transició en els quals s’imposa el canvi de mentalitats
provocat per la crisi dels valors feudals. Joan Francesc Mira diu que «en
aquestes ‘memòries’ un 90% és història i fets perfectament documentats,
inclosos moltíssims detalls que tenen aire d’anècdota, i només l’altre 10% és
invenció». Però el més important és que Mira segueix la lliçó de Yourcenar, i
no tracta d’aconseguir amb tota la documentació possible la recreació
arqueològica d’un passat anecdòtic que es fonamenti en l’excepcionalitat d’unes
formes de vida «històriques», ni persegueix tampoc l’escenificació de les
misèries i les grandeses del costat èpic: a partir d’una personalitat de segles
enrere, imaginant els sentiments i les reflexions del papa Alexandre VI i
prescindint de les llegendes negres i escandaloses que envolten el seu
llinatge, el lector de Borja Papa transita per uns motius i uns temes que
li són ben pròxims perquè són els temes de cada dia: l’exercici del poder i les
amagades raons d’Estat, les intrigues i els rancors, el preu de l’ambició i el
desig, la força de la voluntat, l’amor a la família, els arravataments
passionals. Joan Francesc Mira escriu també en l’apèndix final que «aquest llibre no és
una novel·la i per tant no té un ‘argument’». El lector, però, en acabar la
lectura de Borja papa no s’estarà de dur la contrària a l’autor. I no
només perquè la vida i les circumstàncies del papa Alexandre VI estiguin plenes
d’episodis novel·lescos, sinó també perquè, al costat de la invenció del
llenguatge literari que ha de realitzar Mira per aconseguir l’expressió natural
del narrador, sense caure en cap parany retòric i suggerint al mateix temps la
distància temporal i l’origen cortesà —optant per una solució sintàcticament
complexa—, hi ha el rigor constructiu de l’obra: dividits cadascun en dotze
apartats, dotze són els capítols d’aquestes memòries, en els sis primers hi ha
la narració de l’aprenentatge realitzat a l’ombra dels papes que el van
precedir i en els sis restants és on Alexandre VI explica els avatars del seu
regnat. La preferència per aquesta divisió l’explica el mateix narrador: «Passe
davant de les dotze sibil·les a través de les quals Déu parlava als gentils,
dels dotze profetes dels jueus i dels dotze apòstols que reciten el credo dels
cristians, dotze és el número perfecte de les coses». Si aquest judici és cert
no és d’estranyar que hagi estat el número triat per Mira per estructurar el
material de Borja Papa. |
Tornar a la pàgina anterior | Pujar |