Avui | 1996 Entrevista a Joan
Francesc Mira · Escriptor “Maquiavel es va inspirar
en els Borja” Jordi Capdevila “M’he sentit Papa escrivint
el llibre”, diu Joan Francesc Mira per explicar l’esforç narratiu que li ha
suposat recrear la figura d’Alexandre VI en la seva novel·la ‘Borja Papa’, que
ha tret Edicions 3 i 4 i es va presentar ahir a Barcelona. J.C. ¿Per què tria la figura borgiana d’Alexandre
VI
com
a protagonista de la novel·la? J.F.M. M’interessava molt recrear literàriament la
peripècia única d’una familia valenciana que durant cinquanta anys ocupa el
centre de l’Europa renaixentista. I Roderic Borja, que esdevingué Papa amb el
nom d’Alexandre VI, és el més important. A més, els Borja és l’únic mite
universal del nostre país. J.C. Un mite molt desconegut entre nosaltres. J.F.M. És curiós que les peripècies de la família Borja
hagin creat una literatura extensíssima a tot el món, exceptuant al nostre
país. Aquí, els Borja han estat silenciats perquè no entraven dins de
l’ortodòxia dels mites castellans, que són el Cid Campeador, Don Juan i els
conquistadors. J.C. I com arriben a ser universals? J.F.M. Els Borja estan situats, justament en el moment en
què es produeix la transformació de la societat moderna, a la Itàlia
renaixentista. El Borja que inicia el procés és el Papa Calixt III, i la seva
esplendor arriba amb Alexandre VI, dominant l’Església durant 50 anys. Es
tracta de l’única família que no és italiana que triomfa a Itàlia. És un cas
únic en la història d’Itàlia i de tot el món. Alexandre VI crea una gran
dinastia i introdueix un nou concepte del poder. J.C. I com es concreta aquesta influència? J.F.M. En molts aspectes. Per exemple, Maquiavel s’inspira
en els Borja per fer la seva obra i inicia la seva experiència política al
costat de Cèsar Borja. En aquella època, Florència tenia molta més influència
que Roma i els Borja posen les bases del poder polític i econòmic del papat,
creen una Església amb poder real i econòmic. J.C. ¿‘Borja Papa’ es pot definir com
una novel·la històrica? J.F.M. De cap manera. En tot cas és una novel·la amb
història. El gènere està entre Jo, Claudi, de Robert Graves, i Memòries d’Adrià, de Marguerite
Yourcenar. J.C. ¿Per què l’ús de la primera persona
en
la
narració? J.F.M. La narració en primera persona és la manera més
compromesa i la més seductora per explicar el personatge i el seu món. Raona el
perquè de les seves accions. Està escrita des de dins. El fet d’utilitzar la
primera persona m’ha permès sentir-me Papa. J.C. Una de les sorpreses de la novel·la és el
llenguatge, que t’endinsa en el seu temps. J.F.M. No he volgut utilitzar ni un llenguatge historicista
ni arcaic, i tampoc no és rigorosament contemporani. He buscat un equilibri per
transmetre el flux verbal de l’època, llenguatge de l’època posat al dia. A
més, l’he escrit com si fos llegit en veu alta. Com si fos dictat pel mateix
Alexandre VI. J.C. ¿És que els Borja parlaven català a Roma? J.F.M. Està comprovat documentalment que la llengua dels
Borja era el català, com també ho era la de l’administració interna del papat. Perquè
ja Calixt III es va endur un sèquit de centenars de persones dels Països
Catalans, i encarà més n’hi van anar amb Alexandre VI.
|
Tornar a la pàgina anterior | Pujar |