Avui · Cultura | 16 de desembre del 2004 MÓN
DE LLETRES / JOAN FRANCESC MIRA, NARRADOR I ASSAGISTA Els
treballs guanyats Vicenç
Llorca
Si bé és veritat que hi ha un bon nombre de poetes assagistes, no
és tan corrent trobar novel·listes que s’hagin dedicat també a l’assaig. I,
tanmateix, és el cas de Joan Francesc Mira, el perfil del qual ens dirigeix
igualment als dos gèneres tot convertint-lo en un dels intel·lectuals més
importants del moment present de les nostres lletres. Nascut a València el
1939, la seva formació acadèmica es forjà a Itàlia com a batxiller de la
Universitat Gregoriana de Roma i, més tard, com a llicenciat en filosofia per
la Universitat Lateranense. Després de treballar com a catedràtic d’Institut,
es va doctorar per la Universitat de València a començaments dels 70, dècada en
què va tenir dues importants experiències a l’estranger. En primer lloc, va
col·laborar en estudis d’antropologia social a la Universitat de la Sorbona a París
i, entre els anys 1978 i 1979, va donar classes a la Universitat de Princeton,
als Estats Units. A la seva tornada a València va dirigir l’Institut Valencià
de Sociologia i Antropologia Social, i l’any 1982 va fundar el Museu
d’Etnologia de València, del qual fou responsable fins al 1984. Aquest és un
fet important, que l’autor recorda vivament, encara que no sigui una de les
seves facetes més conegudes. Posteriorment va ser professor de la Universitat
de València i, des del 1991, ho és de la Universitat Jaume I de Castelló. Tot
aquest bagatge acadèmic es concreta en un corpus assagístic de primer ordre que
troba, en la reflexió antropològica i sociològica de la catalanitat, el seu
centre d’interès. En aquest sentit, ha esdevingut ja un clàssic en la bibliografia
contemporània el seu llibre Crítica de la nació pura (Tres i Quatre,
1985) amb què obtingué el premi Joan Fuster el 1984 i, l’any següent, els de
reconeixement de la crítica Serra d’Or i Lletra d’Or. En el camp de la novel·la
s’inicià amb El bou de foc (L’Estel, 1984), encara que probablement la
seva obra més ambiciosa d’aquella dècada, i potser una de les millors
aportacions a la literatura catalana recent, sigui, des de la meva perspectiva,
Els treballs perduts (Tres i Quatre, 1989). EL
RECONEIXEMENT CRÍTIC Ara
bé, el reconeixement crític es va produir als anys 90 amb Borja Papa
(Tres i Quatre, 1996), distingida amb els premis Joan Crexells 1996, de la
Crítica dels Escriptors Valencians 1997 i el Nacional de la Crítica de
literatura catalana, el 1998. La seva consagració definitiva s’ha produït en la
present dècada. Irònicament, podríem dir que ha trobat la glòria en el
purgatori dantesc. Així, la traducció el 2001 de la Divina comèdia
(Proa) li valia, entre altres reconeixements, la Medalla d’Or de la Ciutat de
Florència. L’any següent guanyava el premi Sant Jordi per Purgatori
(Proa), i enguany ha obtingut el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes.
Treballador infatigable de la paraula, acaba de presentar una interessant
biografia de Vicente Blasco Ibáñez en la bella col·lecció Grans Obres de
Bromera, alhora que ha preparat una versió al català dels Evangelis, amb
Proa. Ens
trobem com ja va sent habitual en aquesta secció a l’Ateneu. Se’l veu content,
especialment per la bona acollida que ha rebut la seva última novel·la.
Conversar amb ell té sempre un punt que oscil·la entre la guspira de l’enginy i
la seriositat argumental de la reflexió. Comencem a parlar sobre la seva
concepció de la novel·la i li plantejo la importància d’una obra com Els treballs
perduts en el panorama de la novel·lística catalana contemporània: “El
primer projecte que superava les meves pròpies possibilitats, molt per damunt
del que jo podia fer, va ser Els treballs perduts. Continuo pensant que
és la cosa de la qual estic més content. En tot cas, cada novel·la ha estat
pensada d’una manera diferent. Borja Papa representa un altre tipus de
treball literari, així com entrar en una altra dimensió, en una altra
estructura, en un altre llenguatge. Són cinc o sis anys de feina, als quals han
seguit cinc o sis anys més per fer Purgatori, que torna a ser una altra
manera d’enforcar, de narrar. No tinc, doncs, cap teoria literària, faig
considerables esforços per no llegir teoria literària. No crec que la novel·la
hagi de ser tal o tal cosa. De les poques coses clares que tinc en literatura
és això: mai ningú no ha de dir què s’ha de fer. La novel·la contemporània és
mil coses”. Pel
que fa a la valoració de la literatura catalana, Mira es mostra preocupat pel
decalatge entre la qualitat dels escriptors i la manca de valoració social que
la relega a un segon pla: “El dia que els lectors estiguin a l’altura dels
autors, la literatura catalana funcionarà molt millor. Per les seves condicions
sociològiques, demogràfiques, etcètera, és una literatura bastant normal. El
gruix de publicacions i una certa mitjana de qualitat dels autors així ho
indiquen. Hauríem de ser capaços de comparar això amb altres literatures. Què
en sabem de la búlgara, de la romanesa? De la literatura hongaresa ningú no
n’ha fet cas fins fa quatre dies... I així podríem anar comparant”. Per
Mira, la qüestió rau en la identificació del concepte de literatura pròpia:
“Darrerament he anat unes quantes vegades a Suècia. He cercat a les llibreries
els autors suecs, i no me’n sonava cap. ¿La literatura sueca és més bona que la
nostra? No ho sé. Ara bé, la relació amb el seu públic és diferent. El públic
suec considera que aquella és la seva literatura, que aquells són els seus
escriptors. La resta són els autors estrangers. Tenen clar quina és la seva
literatura. Aquí no ho tenim clar. Ja no dic en el País Valencià, on es té clar
que som una mena d’extraterrestres que escrivim en una cosa rara a la qual per
definició no se l’ha de fer cas. Però és que aquí, a la mateixa Catalunya, a
Barcelona, la consideració que té la societat respecte a la seva literatura,
als seus autors..., deixem-ho córrer! Aquí fan les festes grosses als autors
espanyols quan vénen de fora. El dia de la festa del llibre català, Sant Jordi,
patró de Catalunya, els que tenen cues i cues per signar són els autors que
vénen de Madrid, i els que surten a la primera plana dels diaris. I és així. Fa
dos anys, ara ja no se’n recorda ningú, a la Fira del Llibre de Torí la
literatura catalana va ser literatura convidada. Jo vaig fer la lliçó de
cloenda. A la premsa d’aquí va aparèixer una miqueta al principi perquè hi va
anar el president Pujol, i punt. No és un problema, doncs, de creació, ni de
producció. És un problema de societat. La societat catalana no fa cas als seus
autors i, en tot cas, molt més a la literatura del costat”. TOT
UN MIRACLE En
aquestes condicions, “és bastant miraculós que existeixi la literatura
catalana. No hi ha un cas equiparable al planeta”. Mira subratlla l’aportació
qualitativa dels seus autors, en què destaca en general la tasca dels poetes,
així com la publicació en les darreres dècades d’unes quantes novel·les sòlides
i respectables. Amb tot, algunes pràctiques narratives les troba excessives:
“El que menys m’agrada és aquest tipus de narrativa dels últims deu anys, no sé
si es diu postmoderna. No diré el nom, però alguna cosa última que he llegit i
que ha tingut molt d’èxit, està intolerablement mal escrit, mal articulat”.
Ara
bé, cal no confondre això amb els gèneres. Per Mira, una literatura ha
d’intentar cobrir tots els camps creatius, fins i tot els més assequibles, els
més populars: “Per això tinc un respecte inacabable pel meu amic Ferran
Torrent. Perquè crec que està fent una funció magnífica, molt respectable. El
tipus de literatura que ell ha triat la fa molt bé. L’important és que es faci
bé allò que es decideixi fer”.
|
Tornar a la pàgina anterior | Pujar |