L’antropologia com a compromís El Joan F. Mira antropòleg Josepa Cucó Giner Sense por
d’equivocar-me diré que Joan Francesc Mira ha estat el primer antropòleg al
País Valencià: el primer en investigar antropològicament el país, i el primer
valencià que ha exercit i ha estat reconegut com a antropòleg. En contrast amb
altres societats veïnes, ja siga d’Europa o de l’Estat espanyol, els valencians
no hem gaudit d’una tradició folklorista sòlida ni hem comptat amb figures de
la talla de Joan Amades, Aranzadi o Machado y Álvarez. Tampoc la universitat
valenciana ha estat un territori massa fèrtil per a l’antropologia, cosa que
era especialment certa en temps del franquisme. Enmig d’aquell desert
intel·lectual i acadèmic, allà pel final dels anys seixanta el jove Joan F.
Mira comença a interessar-se pel tema. Com a Espanya no hi havia ningú que
poguera orientar les seues lectures, opta per anar-se’n a Oxford, on el
professor John Beatti el va aconsellar i el va posar en contacte amb un jove
antropòleg aragonés que acabava de llegir la seua tesi i que aleshores malvivia
fent classes a Madrid. Es tractava de Carmelo Lisón Tolosana, que després seria
una figura cabdal de l’antropologia espanyola. Mira inicia per aquella
època la seua tasca investigadora, i ho fa sobre un tema i en un àmbit
territorial que seran una constant al llarg de la seua carrera com a
antropòleg: la societat rural valenciana i el seu procés de canvi. Guiat pels
mateixos interessos que orientaven molts antropòlegs europeus del moment, Joan
F. Mira se’n va a fer treball de camp a dues localitats de la Tinença de
Benifassà i de la Plana de Castelló, fent això que ara anomenem antropologia at
home. Fruit d’eixa recerca seran la tesina i la tesi doctoral, el llibre Un estudi
d’antropologia social al País Valencià: Vallalta i Miralcamp (1974) i
un bon grapat d’articles, recollits més tard en Els valencians
i la terra (1978) i Vivir y
hacer historia (1980). Els anys setanta seran
per al Mira antropòleg temps d’una intensa activitat. Connecta amb dos
antropòlegs que vénen de l’exili mexicà, Claudio Esteva Fabregat i José Alcina
Franch —entossudits aleshores a fer arrelar l’antropologia en les universitats
de Barcelona i de Sevilla— i, per la mediació d’aquests, amb l’etnologia
francesa. Col·labora amb Henri Mendras en una recerca internacional patrocinada
per la UNESCO sobre el futur de les comunitats rurals a Europa. Treballa amb
Claude Lévi-Strauss en un projecte sobre les estructures de la família
tradicional europea. El 1978 Mira se’n va a la universitat de Princeton, als
Estats Units, com a visiting fellow. Joan F. Mira investiga, escriu i
publica textos d’antropologia, pels quals se’l coneixerà dins i fora d’Espanya.
Viatja per Europa i l’Amèrica del Nord i col·labora amb col·legues estrangers.
Però el Mira antropòleg no pot viure de l’antropologia. Són les classes de grec
en un institut de Castelló les que li permeten viure. Aquesta situació
paradoxal no és tanmateix nova. Una cosa semblant li passà a Julio Caro Baroja,
antropòleg reconegut arreu del món i que mai no va ser aprofitat per la
universitat espanyola. Si don Julio tingué la seua càtedra al seu baserri
de Vera del Bidasoa, Joan F. Mira la va tindre al seu maset de Castelló. Per
ell passaren i continuen passant a demanar llum i consell un fum
d’investigadors, valencians i no valencians, antropòlegs i gent d’altres
disciplines. En tornar de Princeton,
a Joan Francesc Mira se li planteja un seriós dilema: fer carrera acadèmica com
a antropòleg o quedar-se a treballar i viure al País Valencià. Les dues coses
no semblaven malauradament compatibles. Tria quedar-se al país, encara que això
suposava continuar guanyant-se les garrofes com a professor d’institut. Llavors
enceta un segona etapa en la seua poc ortodoxa carrera antropològica. És una
etapa de maduresa intel·lectual marcada per un compromís obert cap al seu País
(Valencià). L’arribada dels socialistes al poder, a la Diputació Provincial i a
la Generalitat Valenciana, obrin una escletxa per on s’esmunyen les iniciatives
de Mira. Participa en la creació de la Institució Valenciana d’Estudis i
Investigació (IVEI), entitat de la qual serà conseller fins a la seua
desaparició en 1994, a mans del PP; dirigeix l’Institut de Sociologia i
Antropologia Social d’aquesta entitat; coordina diversos projectes de recerca
que cristal·litzaran, entre altres, en els quatre volums de la sèrie Temes
d’etnografia valenciana publicats per la Institució Alfons el Magnànim, i
és fundador i primer director del Museu d’Etnologia
de València. El treball és
intensíssim. Tot està per fer. Amb un capital ric en persones, encara que pobre
en diners, Mira recorrerà el País Valencià de punta a punta arreplegant cadires
i taules, forcats i eines de camp, carros, caixes de nòvia i aixovars, perols,
pitxers i cassoles. Director de museu, investigador principal, però també
comprador de trastos vells, restaurador d’eines i mobles i muntador amateur de
sales d’exposicions, Joan F. Mira i el seu equip fan gairebé de tot. L’objectiu
d’aquesta frenètica activitat és recollir, conservar i difondre la cultura
material valenciana. Amb 8 milions de pessetes de pressupost, Mira i el seu
equip aconseguiren gairebé un miracle: comprar quasi 3.000 peces,
restaurar-les, catalogar-les, emmagatzemar-les i condicionar les quatre
primeres sales del Museu d’Etnologia. Descobrim el País (Valencià), recuperem
les nostres arrels i la nostra cultura, i fem-la conèixer als valencians,
aquest podria ser ben bé el lema de Joan F. Mira d’aquests anys. Aquesta etapa s’acabarà
cap a la meitat dels anys vuitanta. Dos anys després de la seua inauguració, el
1984, Joan F. Mira deixa la direcció del Museu d’Etnologia. Poc després
abandona també la direcció de l’IVEI. Les raons eren complexes, entre elles es
barregen el cansament per fer avançar una idea i un projecte que mai varen ser
prioritaris per a uns polítics d’esquerra suposadament sensibilitzats per
recuperar la cultura valenciana, amb el renovat interés per la novel·la i
l’assaig. A partir d’ara, aquestes seran les seues prioritats. Ell diu que
aquest va ser el punt final de la seua carrera com a antropòleg, però això no
és del tot cert. Com a assagista, novel·lista o conferenciant, Joan F. Mira
continua fent antropologia. La seua mirada, la manera com observa i descriu la
realitat, com reflexiona o fabula, traspua antropologia pels quatre costats.
Llegiu si no la seua Crítica de
la nació pura, o Sobre la
nació dels valencians, o els seus articles de
premsa. Per això, el gremi d’antropòlegs de dins i de fora de l’Estat continua
convidant-lo a fer conferències i seminaris sobre cultura popular, sobre
identitat i nacionalisme, sobre antropologia i narració, i sobre tantes i
tantes coses. Pel que fa a les seues novel·les, no és agosarat afirmar que en
major o menor mesura, totes elles estan tocades per eixe particular regust que
els dóna el toc antropològic. València, novembre de 2005 La imprescindible reflexió
sobre la identitat Joan F. Mira, assagista: tria
de textos |
|
Tornar a la pàgina anterior | Pujar |